Forum

Haveredskaber

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 1. januar 2010 kl. 15.36

Er der nogen der har tips vedrørende anskaffelse af gode haveredskaber så billigt som muligt? Gerne genbrug :o) Synes bare aldrig jeg er stødt på brugte haveredskaber til salg?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. januar 2010 kl. 16.35

Jeg har fundet en del på lokale loppe- og kræmmermarkeder, så det var da en mulighed.

Jeg tror ikke, at særligt mange gider bruge tid på at annoncere med sådan noget - der er jo ikke mange penge i det...

mvh
Anja

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. januar 2010 kl. 16.48

Vent til foråret og hold dig væk fra mærkevarer, kik efter til bud , så bliver det ikke en herregård.
Vi er nede i den billige ende af skalaen , det er ikke noget man sætter til salg , men smider ud , som regel når skaftet knækker.

Mvh. Svend Høst

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 1. januar 2010 kl. 17.26

Da jeg fik min kolonihave, havde den forrige lejer efterladet alle sine redskaber, så jeg kunne låne dem, indtil jeg selv fik anskaffet det jeg havde brug for. Og det er jeg glad for, for på den måde fandt jeg ud af, hvad jeg havde brug for og hvad der dybest set er unødvendigt.
En lille hånd skovl/spade til at grave ukrudtsrødder op med, og lave huller til løg og småplanter har vist sig at være mit foretrukne redskab. Den kostede en flad 20'er i et havecenter. Er af metal og fås i gul, rød og blå, og ligner mest af alt noget fra barndommens strandture.
En alm. spade til de større graveopgaver er osse nødvendig. Købte først en på genbrug, men skaftet knækkede ret hurtigt, så nu har jeg købt en med metalskaft fra silvan - den kostede vist omkring en hund..
På udsalg i Bilka fandt jeg en beskærersaks fra Signe Wenneberg nedsat til 30,-, og i Fakta en nedsat hækkeklipper til 50,-.
Så købte jeg en vældig dyr cirkelhakke i en livsstils-butik, men den brugte jeg kun én gang - syntes et gammeldags hakkejern er bedre - det købte jeg hos Billig-Petersen for 50,-.
Det er alt hvad jeg har brugt af redskaber i min have, ikke alverden og overkommeligt i pris. Kun har jeg savnet et par knæbeskyttere som disse www.trendbutikken.dk/product.asp?product=789 for jeg syntes det er træls at flytte rundt på knæpuden hele tiden.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. januar 2010 kl. 17.42

Wina!!!
Angåede knæbeskytter , køb et par arbejdsbukser , der er en lomme på hvert knæ til en knæpude .
Jeg mener Harald Nyborg har dem.

Mvh. Svend Høst

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. januar 2010 kl. 20.03

Hej Lotte.
Her er en ide til en billig skovl, hvis du lige har en krykke i overskud.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 1. januar 2010 kl. 20.59

Et lille ps. til haveredskaber - Jeg har fundet ud af der må være et stort marked for kvinde-venlige redskaber. Når man ikke har en kæmpenæve og svulmende muskler, så kan man lede længe efter godt grej. Det meste er alt for tungt, og med håndtag som er alt for tykke.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 1. januar 2010 kl. 21.00

Jeg bor lige ved siden af 2. genbrugcentre, de har brugte redskaber. Forresten købte jeg for år år siden en havekultivator af det som fabrikanten, Garden, kalder ergonomiske system (?). Skaftet har et høj flot sving op til hænderne, hvor det så flader mere vandret ud. Det har udskiftelige "klinger" (?) som ikke fulgte med. Prisen/-rne kender jeg ikke, men de sælges gerne til halv gammel pris. Det smarte svaj op til vandret/håndret, gør at min kultivator kæntre, enten til højre eller venstre ved brug. Jeg har heldigvis mine gode gamle, i flere breder og blankslidt endnu. Men flot er Garden´s, og stadig med flotte sedler på. Forresten Mogens, din afbillede skovs skaft spænder lidt vildt. håp

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. januar 2010 kl. 22.58

Wina - jeg har ledt efter en cirkelhakke da den skulle være uundværlig... vil du sælge din? Har en million meter hæk at luge... og tror på cirkelhakken :-) Måske jeg kan fremskaffe dig et par arbejdsbukser ;-)

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 1. januar 2010 kl. 23.35

Hehehe, Mogens! Det var noget af en ide! Nu har jeg ikke lige en krykke liggende så jeg må nok nøjes med at købe min skovl ;o) Og HÅP, jeg vil snarest prøve at komme forbi et havecenter og se modellen, er ikke uinteresseret da jeg har tænkt mig at anskaffe en kultivator i løbet af foråret. Der er desværre ikke nogen genbrugscentre her i nærheden så vidt jeg ved og det er her strengt forbudt at fjerne ting fra kommunens såkaldte genbrugsplads uanset hvor fine og anvendelige de stadig er.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2010 kl. 0.26

Vedr. cirkelhakke , så er der et dansk firma , som fremstiller dem herhjemme og den model de har kan man købe nye "ringe til" . Firmaet hedder Bloksbjerg Design og deres hjemmeside er www.ringhoe.com/betingelser.htm

For år tilbage kostede den 350 kr og jeg kender ikke prisen idag . Du kan også finde en engelsk udgave på nogle planteskoler , som dog ikke kan få nye ringe på , men som er stærker i selve ringen og der skal arbejdes en del for at slide den op .

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2010 kl. 0.28

Du kan se et billede af den her www.ringhoe.com/index.html

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 2. januar 2010 kl. 9.10

Hej Lise D.
Hvis det meget du skal luge, så er det nok ikke min cirkelhakke du har brug for, for den er kun med kort skaft.. Måske derfor jeg heller ikke bruger den...
Den med langt skaft kan købes her: lundhede.datascan.dk/acatalog/Internet_butik_haveredskaber_440.html
Jeg luger ikke under min hæk, men lægger al hæk-afklippet ind under den.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 2. januar 2010 kl. 9.23

Hejsa
En cirkelhakke kan også købes hos den økologiske have.
butik.ecogarden.dk/product.asp?product=433
kan se den er udsolgt lige nu, men mon ikke de får den på lager igen.
Jeg har købt min der, og den er jeg rigtig glad for.

Hilsen Randi

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. januar 2010 kl. 16.12

Hej Lotte Nielsen

Hvis man anskaffer et redskab for 400 kr og det holder i 25 år, så er årsomkostningen på 16 kr - hvis man skal spare op til et nyt samtidig er årsomkostningen 32 kr.
Hvis man anskaffer sig et redskab til 130 kr og skaftet knækker efter to år er årsomkostningen 65 - hvis man skal spare op til et nyt samtidig er årsomkostningen 130 kr.

Hvis man medtænker råstof- og energiforbruget ved fremstilling, transport og recirkulation af haveredskaber bliver regnestykkerne endnu mere tankevækkende.

Så derfor får du min opfordring til at låne eller bytte dig frem, mens du finder mulighed for at anskaffe dig de få, men gode redskaber, der vil forøge din arbejdsglæde i mange år frem.

Hvis du eksempelvis dyrker grøntsager i højbede har du brug for at låne en skovl en uge det første forår. Derefter kan du klare dig med en greb, en rive, en håndskovl, en kort cirklehakke og en lugeklo - og du får alle dele i en håndværksmæssig topkvalitet for under 1500 kr.

Med venlig hilsen fra
Lone

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 2. januar 2010 kl. 17.39

Hej Lone,

Jeg vil vældig gerne investere i kvalitet, kender godt til den kendsgerning at billigt værktøj kan ende med at blive dobbelt så dyrt at bruge i længden, så når redskaberne på et tidspunkt skal udskiftes bliver det med gode ting. Lige nu er økonomien bare begrænset.

Det er såmænd både af hensyn til miljøet og til min pengepung at jeg kigger efter genbrug, jeg er sikker på at der findes masser af udmærkede redskaber der bare står og fylder hos folk der ikke skal bruge dem mere, eller som har købt noget nyt og bedre. Der er da ressoursespild.

Og jeg tror nu ikke at jeg helt kan nøjes med de ting du foreslår, der bliver brug for en hel del mere i hvert fald de første år, før den nyttehave jeg har overtaget er så etableret at jeg nærmest kan nøjes med at så, luge og høste. Der er meget arbejde forbundet med at rydde op efter den tidligere indehaver, få bygget høje rammer og tilføre ny jord, og det kommer til at foregå over længere tid.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 2. januar 2010 kl. 17.47

Super med link til cirkelhakke, ja det jeg søger er et med skaft på. Gad vide hvad der er mest hensigtsmæssigt, et skaft på 147 eller 167 cm??
Jeg er kun sølle 1.62 og det bliver aldrig andre end mig der kommer til at luge...

Nu hvor I andre (Mogens) viser haveredskaber frem må jeg da lige vise min julegave som naboen skænkede i år - de meste det var til den havealf som havde alt, haha.. Så den også på et af de link i har refereret til..

Hvem kan undvære sådan en her ;-D Haveredskaber på den ene side og handsker, garn, saks mv. på den anden side.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2010 kl. 18.23

Køb den større, så du ikke selv kan bruge den . Så må din mand tage over :-))

Jeg syntes at den som ofte ikke må være for lille, da jeg har en evne til at gå foranbøjet når jeg hakker ukrudt. Heller en med en længde så du går opret med din ryg . Er der tale om nogle store mælkebøtter eller en meget tør jord ender jeg ofte med også at gå med bøjet ryg . Men efter nogle dage kan man mærke det . Du kan altid skære af den , hvis den er uhandy , derimod er det ærgeligt at skulle ofre på et nyt skaft .

Jeg tror at prisen er det samme , så vælg hellere den længste .

Nyt svar til emnet »Haveredskaber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Haveredskaber

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider