Skrevet af: Mogens; E., 15. januar 2010 kl. 21.18
Idag hvor sneen er smeltet, har jeg lige nærstuderet min største Cameliaplante og må konstatere at den ikke kunne tåle den hårde frost. Alle bladene på planten er brune, og knopperne som skulle springe ud om en måned er faldet af. Det er jo næsten til at græde over. På mærkaten stod der at den kunne klare 10 gr. frost, men det vidste planten åbenbart ikke. Og hvad kan man så lære af det. En anden gang ofrer jeg ikke 700,- på en plante hvor de lover at den kan tåle så meget frost. Her i området har det kun været nede på - 7 gr.
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. januar 2010 kl. 21.51
Hej Mogens -
hvis du har gemt kvitteringen, så må forretningen jo bare have planten igen. Der bliver jo foretaget en del temperaturmålinger landet over, så mon ikke DMI har en måling i nærheden af dig, som du kan tage med til dem?
Vi var helt nede på -13 grader, da det var koldest her - heldigvis blæste det ikke den dag, så det var relativt let at holde huset - og drivhuset varmt...
Mvh
Anja
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. januar 2010 kl. 11.52
Hej Mogens
Er du sikker på at planten er død?
Skadede bladplanter vil klare den resterende vinter meget bedre,hvis man pillede/klippede de brune blade af nu.
Vi har haft -17 og kamelia Bebby har ikke vist skade endnu, men nogle kristtjørn er begyndt på de dele der er over sneen.
Anne Marie
Skrevet af: Mogens; E., 16. januar 2010 kl. 15.33
Hej Anne Marie.
Jeg vil fluks fjerne alle de brune blade, og så prøve at krasse lidt i barken efter grønt ved. Mine Camelia er ellers dækket godt med grangrene mod sol og kolde vinde, men et fiberdug telt havde måske været mere efektivt.
Skrevet af: Søren S Duun, 16. januar 2010 kl. 19.50
Er der nogle af jer, der ved om kartofler ,der har fået frost kan gemmes som lægge kartofler? . Jeg ved godt at de bliver søde , men jeg er ikke klar over om de med frost også kan spire når det bliver varmere . Hvis ikke ryger de i komposten
Jeg kan se at temperaturen har været nede omkring de 10 - 12 minusgrader . Men underlig nok er det kun nogle kartofler som er blevet bløde . Om det har noget med tørstof indholdet gøre , ved jeg ikke .
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. januar 2010 kl. 8.12
Jeg har prøvet at sætte kartofler, som har fået lidt frost. De er kommet udmærket og har også givet normalt. Prød at sætte nogle til forspiring, så kan du se om de vil spire, vil de det tror jeg ikke der er noget i vejen for at de vil gøre alt for at bevare slægten ved at sætte nye kartofler. Jeg bruger for øvrigt meget de "grønne" kartofler til læggekartofler, da de indeholder giftstof, som tilsyneladende kan være en fordel i den videre dyrkning.
Skrevet af: Søren S Duun, 17. januar 2010 kl. 12.20
Jeg har også en del kartofler i mit drivhus i køkken haven . Men jeg vil hellere gemme den frem for at smide dem ud .
Jeg har i øvrigt også lade mine læggekartofler ligge og blive grønne, da jeg tror, at der så ikke vil gå mus, mosegrise eller andet i dem .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. januar 2010 kl. 12.58
Hej.
Det med at lægge grønne kartofler lyder interessant. Er der nogen, der ved noget om fordele, eller bare har en fornemmelse af nogle fordele, som måske skulle undersøges nærmere?
Mvh.
Hans
Skrevet af: Mads Jørgensen, 17. januar 2010 kl. 13.45
Grønne kartofler skulle være mere modstandsdygtige mod div. sygdomme bla. skimmel.
Skrevet af: Søren S Duun, 17. januar 2010 kl. 13.51
Det er kun en teori jeg har, for jeg mener ikke at kartoffelavlere gør det og jeg har hellere ikke set det nævn i litteraturen . Men hvis den udvikler en slags gift , må det have indvirkning på noget..........
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.