Skrevet af: Mads Munck, 9. februar 2010 kl. 9.11
Jeg vil give min far en eller flere vinplanter til at plante omkring hans hus. Hvornår kan man plante planterne ud, og er der noget man skal være opmærksom på, når planterne skal vokse op ad en husmur? Og hvor mange planter pr. m eller m² er hensigtsmæssigt?
Skrevet af: Luise B., 3. marts 2010 kl. 17.19
hej - i politikens bog om planteformering står at man kan tage stiklinger hele året - det må betyde at rødderne kan udvikle sig det meste af året og jeg tror derfor du kan plante dem hele året minus vinter - det er bare vigtigt at der er dræn men at de ikke tørrer helt ud den første måned.
mht afstand skal du overveje hvordan du vil have vinen til at vokse. under alle omstændigheder skal den bindes godt ind til væggen og klippes ind efter høst da den ellers knækker.
Vælger du at den skal have lov at vokse som den selv har lyst skal der være stor afstand mellem (min. 2-3 m er mit bud) da en vin kan blive virkelig stor med årene.
Vin kan god lide gødning og bladdække. De kan bedst lide solsiden af huset.
til sidst vil jeg sige at det er så nemt at lave stiklinger af sin vin at det ikke kan betale sig at købe dem alle.
Jeg ville købe en og plante den forår; i september eller oktober (efter høst) vil jeg klippe den ind(hvis den er for lille til at klippe ind vil jeg vente til næste år); afklippet som ellers skal smides ud vil jeg plante i en stor krukke med 2 nodier i jorden og 1-2 over. (stil krukken op ad huset i læ og vand indtil vinteren) Dem der overlever vinteren vil jeg så plante i hver sin krukke og et år efter ud rundt om huset.
mvh Luise
Skrevet af: Søren S Duun, 3. marts 2010 kl. 18.00
Grunden til at man ofte køber vin på planterskolerne er at de som regels er podet på nogle hårdføre vin-grundstammer og er derfor lidt bedre med hensyn til sygdomme .
Men Luise har ret i at man også kan stikling formere dem . Med hensyn til hvilket sort du skal købe afhænger det af, hvad din far skal bruge dem til . Skal han gå og spise af dem ?eller vil han lave vin .
Der findes mange sorter og der kommer hele tiden nye .
Så det er næsten en umulig opgave for mig, bare at nævne nogle, da jeg ikke kender så meget til dem endnu så derfor vil jeg foreslå dig at du spørger Michael Gundersen , der ved rigtig meget om vin og vindyrkning og kan hjælpe dig via dette links www.hideaway.dk/vinavl/index.htm . Michael har også skrevet en bog om samme emne , som jeg vil foreslå din far at læse en gang . Den er lige blevet genoptryk , så han kan låne den på biblioteket . Der er masser af råd og viden at hente . Vinavl i Danmark er en foreholdsvis ny hobby , som vinder større og større interesse herhjemme .
En anden mulighed er at kontakte vinmageren.dk der også ved lidt om vindyrkning og som sælger alt udstyr til vinavl . Ham finder du her www.vinmager.dk/ .
PS Jeg selv har flere sorter , hvor jeg kun har smagt to. Den ene hedder Einset som er en lyserød drue .(smager som jordbær) og Phønix, der er en god grøn drue med krydret smag .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvornår kan/skal vin udplantes?