Skrevet af: Jonas Hoffmann, 9. februar 2010 kl. 9.47
Hej Alle.
Vi har en 30 meter lang beton mur som er ca 2 meter høj. Den vil vi godt have så "grøn" som muligt :-)
Hvilke planter vil i forslå ? Gerne nogen der vokser hurtigt :-)
Jeg har overvejet Efeu og nogle klemmetis da det jo også er lidt flot med lidt blomster.
Nogen erfaringer ?
Skrevet af: Steffen Jensen, 9. februar 2010 kl. 19.43
Hvad med humle??
Den vokser flere meter om året og spreder sig ved rodskud.
En rigtig flot plante når den er fyldt med humleranker sidst på sommeren.
Den starter dog nedefra hvert år.
Skrevet af: Lone Brems, 9. februar 2010 kl. 20.00
Hej Jonas Hoffmann
Ikke helt let at komme med forslag, fordi jordbund, murens forløb ift verdenshjørnerne (skygge /sol) og ønskerne til den plantevækst, der står i nærheden af muren også skal tænkes med.
Der er mange gode forslag i Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor". Med den i hånden er det let at finde frem til, hvilke planter der vil kunne trives og dække betonmuren.
Hvis du når frem til at efeu kan være en mulighed er det især dens voldsomme vækstkraft, du skal overveje - den breder sig med stor sikkerhed ud fra muren og vil vokse op ad eller hen over de nærmeste omgivelser (ligemeget om det er planter eller gangarealer). Efeu kan beskæres hårdt - men det skal ske systematisk og hvert eneste år, hvis den alene skal dække muren.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: . K., 10. februar 2010 kl. 18.49
hvis muren er bar kan det godt værre lidt svært at få en slyng plante til at vokse op af den og du bliver måske nød til at sætte noget fast på muren som den kan gribe fast i,
nogle hurtigt voksende slyng planter er feks.
Clematis montana som vokser ret hurtigt og bliver helt dækket af lyserøde blomster i starten af sommeren. der findes mange klematiser med store flotte blomster men de vokser bare ikke helt så hurtigt.
Kaprifolie er også en hurtigt voksende slyng plante som blomstrer hele sommeren indtil frosten sætter ind den fås i flere farver gul, hvid og pink.
passions blomst (passiflora) er en tropisk slyngplante, men der nogle arter som kan vokse under hvores himmelstrøg, blandt dem kan jeg nævne, 'Passiflora incarnata' som for lilla blomster, 'P. coccinea' som for røde blomster. der findes mange flere arter som er mere eller mindre hårdføre her i danmark. passions blomsten dør hen når det bliver vinter men kommer tilbage igen til foråret. (det er ikke en plante jeg har så meget erfaring med desværre)
Skrevet af: . K., 10. februar 2010 kl. 18.56
hvis du vælger at plante klatreplanter burde det ikke værre nødvendigt med stativer og opbinding.
blandt klatre planter kan jeg nævne.
Rådhusvin, dens blade for en flot rød farve inden de falder af i efteråret. den ses plantet mange steder inde i byen hvor den vokser op af husmure.
blåregn (Wisteria sinensis) er også en meget flot klatre plante, den for nogle store flotte blå/lilla klaser i maj juni.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2010 kl. 0.43
Hej Jonas. Det var da en frygtelig lang mur. Vi ved vel alle hvor kedelig en sådan bar mur kan virke og jo da derved også bevirke på humøret. At plante det til må jo da ihvertfaller være at foretrække, så jeg læser lige lidt med her!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Jonas Hoffmann, 12. februar 2010 kl. 18.35
Hej alle
Tak for de gode svar.
Jeg tager lige et billede af muren og uploader så i kan se den :-)
Mvh Jonas
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.