Forum

Solmærker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 13. februar 2010 kl. 10.32

Er der nogen som har lavet solmærker i år?
Kan vi evt. få et billede?

Jean

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 13. februar 2010 kl. 11.21

Æhh.. hvad er solmærker?

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 13. februar 2010 kl. 11.32

Dette citat er fra Havebureauet.dk:

"Hvis du vil lave en vejrudsigt for 2010, så er det altså i dag, 1. juledag, du skal begynde med at tegne det første solemærke. Vejret i dag forudsiger, hvordan vejret i januar bliver, vejret i morgen svarer så til februar måned og så fremdeles."

Håber du blev klogere :o)

Jean

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. februar 2010 kl. 12.13

Solemærker eller julemærker var en form for vejrvarsling , især ude på landet , man skar 12 figurer i loftbjælken symbolisere vejret i de 12 juledage , og det skulle give en ide om hvordan vejret ville blive i det nye år, et julemærke for hver måned.

Mvh. Svend Høst

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. februar 2010 kl. 11.28

Det er da en sjov tradition med solmærker. I gamle dage tog man varsler af de kommende tolv måneder ved at se på vejret i de tolv juledage, som man jo da dengang regnede perioden dvs dagene fra første jule dag til hellig tre konger. Solmærkerne tegnede man efterfølgende på vægge, stolper eller lignende i bryggers, lo eller udhus. så kunne man jo gå og følge lidt med resten af året. Da jeg var en ung mand, ja da talte "de gamle" jo da stadig om at de kunne huske sådanne solmærker og udformning heraf, ja, men det er altså også lang tid siden. Men det er skønt at mindes!

Mvh Eivin (^_^)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. februar 2010 kl. 15.18

Hvorfor ikke bare bruge DMIs hjemmeside ? her kan i få oplyst når solen skinner og så er det jo bare at gå og mærke den ;-)

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 15. februar 2010 kl. 15.21

Man kan selvfølgelig godt bruge DMI, men det kunne være sjovt hvis der var nogen som havde lavet dem for i år og kunne ligge et billede ind.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 15. februar 2010 kl. 15.23

Det er rigtigt det du der skriver søren. den benævnte hjemmeside leverer udemærkede og jo da ganske præcise varsler om den kommende tids vejr. Jeg har da også selv benyttet mig at detop benævnte side, når jeg har siddet inde med lysten til at "se lidt frem" i tiden desangående de mere vejrlige forhold. At man som sådan skulle kunne fremane et helt års vejrlige forhold må man som sådan da vel også nærmere betegne som en afart folkelig overtro. Men sjovt og spændende sådan at sætte sig ind i disse gammeldags varsler, ja det er det da!

Mvh Eivin (^_^)

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. februar 2010 kl. 21.25

Jeg er sikker på at det er bedst at bruge DMI, frem for at skære figur i tagkonstruktionerne eller lære de unge at , Solmærkerne tegnede man efterfølgende på vægge, stolper eller lignende i bryggers når nu vi har så mange der ser som en rendyrket fornøjelse at skrive grimme ting på vægge og i togkupeer , Toge, der alligevel adrig kommer til tiden , når man har allermest brug for dem for ikke at tale om (forkortet af redaktionen).

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 15. februar 2010 kl. 21.29

Nu handler denne tråd altså om solmærker og ikke om grafitti i togkupeer, så hver sød at holde dig til trådens emne.

VH trådstarter Jean

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. februar 2010 kl. 22.26

Det er jo en tråd under fri debat , så burde der være frit slag på alle hylderne , eller er der en trådstarter censur, når det passer trådstarteren , en betænkelig udvikling som absolut ikke hører hjemme her.

Svend Høst

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. februar 2010 kl. 22.30

Jeg tror at emnet er debaterede . Der er vel grænser for , hvor meget mere vi skal skrive om dette emne .

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 16. februar 2010 kl. 1.44

mine herrer, husk: Adel forpligter!

Mvh Eivin (^_^)

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 16. februar 2010 kl. 6.15

Adel og nysgerrighed forpligter :-)
Jeg har googlet solmærker, og det tætteste jeg er kommet på at blive lidt klogere, er at de efter sigende skulle være cirkler med symboler for vejret inden i.
Men jeg har ikke kunne finde nogle billeder af, hvordan man udformede de forskellige symboler. Det kunne være interssant at vide mere om. Og om de var egnsbestemte.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 16. februar 2010 kl. 6.55

Nu har jeg mailet til National museet for at se om vi ikke kan få nogle oplysninger og blive klogere.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 30. juni 2011 kl. 17.44

Hvad var svaret? det lyder da spændende.

Kærlig hilsen Johan Præst.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 30. juni 2011 kl. 18.29

Jeg fik aldrig svar.....

Nyt svar til emnet »Solmærker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Solmærker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider