Forum

Kryddersnaps.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 28. februar 2010 kl. 16.09

Vi gør lidt i kryddersnapse. Efter princippet: Det skal være fra naturen, vi skal selv plukke/samle det, altså ikke noget med at købe poser osv med ekstrat blandinger! Vi har prøvet de mest almindelige bær, frugter, lidt krydderier og andre ting fra haven, hegn osv, men jeg vil gerne høre om andres erfaringer og helt fint ville det være, hvis der dukkede nogle nye og spændene op.

Ved faktisk ikke om det høre til her i dette forum på Havenyt.dk, men jeg prøver.:-)

Mvh
Pia

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 28. februar 2010 kl. 18.42

Jeg har prøvet med revelsbær som var meget godt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 1. marts 2010 kl. 11.06

Valnød er min favorit, kvæde er også godt, og slåen. Og Porse... ;o)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. marts 2010 kl. 22.18

Jeg har smagt udtræk fra pilekviste, der var skåret i ca. 2-3 cm. De havde trukket i 3 uger . Der findes i øvrig også en forening på nettet , som har lavet en masse .

Min moster har mange stående af disse snapse . Bl.a. Porse, skovhindbær og jordbær, Karl johan, malurt og en masse andre .

Ps. Det værste er, at vi ikke må smage :-)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 2. marts 2010 kl. 22.51

Valnøddesnaps er meget lækker, og så er det en interessant kemisk oplevelse, fordi den skifter farve fra grøn til sort til smukt gylden. Man skal helst glemme essensen et par år, derefter skal den tilsættes snaps og så skal man også glemme den. Forædlingen giver en skøn smag. Opskriften er sikkert let at finde på nettet, man skal bruge den umodne nød med kapslen.

Den bedste snaps jeg har lavet var engang hvor vi først plukkede slåen til nytår. De lignede rosiner. Det gav en sød lækker og rødgylden snaps med strejf af rosin.

Tilgode har jeg at lave citronlikør - limoncello - men det er jo en helt anden sag.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 3. marts 2010 kl. 9.12

Ja, valnødden tager lang tid at lave, man skal sørge for at sætte den i gang i god tid. Min gamle far plejer at sige at en rigtig god valnøddesnaps helst skal have stået i 10 år ;o)

Her skal jeg lige tilstå at jeg faktisk hader snaps, så når jeg fremstiller min egen kryddersnaps bruger jeg vodka... Så er der ikke noget der forstyrrer smagen af de urter / frugter man tilsætter.

Jeg laver iøvrigt også mjød, men det har heller ikke så meget med praktisk økologi at gøre, medmindre man selv har bier...

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. marts 2010 kl. 10.01

Jo, jeg syntes godt man må nævne mjød da vi stadig befinder os indenfor botanikken . Desuden er den en hobby vi skal værne om , da bier gøre et stor arbejde til glæde får os havedyrker . Hvis ikke det var for alle de sygdomme som bierne kan få og som gør det svære at holde bier skulle vil skrive om det noget mere .

Jeg havde selv tænk på at lave en tråd med bagning af de gamle kornsorter, mens vi venter på at komme igang udenfor . Men jeg lader det ligge .

Det findes forresten en forfatter ved navn P.V.Glob som har skrevet en bog om de mange muligheder,der er i at lave gode kryddersnapse: Bogen er fra 1972 og dennes søn er biavler og hedder Anders Glob . Søren Ryge har lavete en dokumentar omkring ham og hans søster .

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 3. marts 2010 kl. 10.26

Tak for alle jeres bidrag - herligt at se! :-)

Jeg har pt. også en hasselnød til at stå og trække, den skal trække i et år, gerne mere. Valnød har jeg ikke prøvet endnu, men den er skrevet på listen. Jeg bruger mest Brønddumssnaps, da jeg ikke syntes det "spritter" så meget som vodka. Men det er jo som med alt muligt andet - smag og behag.

Vi plantede en porse i haven sidste efterår, så håber vi kan lave essens på den i år. Men som flere skriver, mulighederne er mange - og tør man eksperimentere lidt, kan man risikere at blive glædelig overrasket.

Jeg har fået Politikens bog om KRYDDERSNAPS af Anne Hjernøe, som varmt kan anbefales når man er nybegynder.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 3. marts 2010 kl. 10.33

Ps:

Syntes da bestemt både bagning af gamle kornsorter og fremstilling af mjød, kunne være interessant at læse/lære nyt om. Vi nyder at gå i haven og se tingene komme op af jorden - men vi nyder forhåbentlig også at sætte de høstede goder på middagsbordet. Sådan hænger det vel sammen. :-)

Nyt svar til emnet »Kryddersnaps.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kryddersnaps.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider