Forum

Fjernelse af hyld

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kolja Pedersen, 24. marts 2010 kl. 23.50

Jeg har overtaget en have med alt for mange hyldebuske. Jeg vil meget gerne af dem, med hvad gør jeg? De små har jeg gravet op med rod, men der er flere strore imellem og nogle af dem står inde i buske jeg meget nødigt vil fjerne eller slå ihjel.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Thomsen, 25. marts 2010 kl. 11.26

Kære Kolja,
Jeg er meget interesseret i at få hyldebuske i vores have, så er det nogle du gerne vil af med, vil jeg gerne befri dig for dem :-). Såfremt du er interesseret i det må du gerne kontakte mig.
Med venlig hilsen
Mia Thomsen (have-heksen :-)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Thomsen, 25. marts 2010 kl. 11.28

Jeg bor i Tåstrup.
Have-heksen

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2010 kl. 11.35

Selvsået hyld er noget .....at opgrave , da deres rødder er seje og slås med . Men der er ikke andet for , hvis du skal bruge jorden bagefter . Hvis du skære dem ned vil de bare skyde frem igen . Har du mulighed for at grave et stykke ned i jorden kan du være heldig at de går til . Men roden vil stadig være der .

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kolja Pedersen, 25. marts 2010 kl. 14.50

Nu kan jeg jo ikke grave dem op der så store som træer, den største er 25-30 cm i diameter og vel 5-6 meter høj. Dem der står inde i andre buske som vi gerne vil beholde kan jeg heller ikke grave op kan saltsyre ordne dem uden alt andet tager skade.

Til have-heksen jeg er sikker på at du ikke bryder dig om at høre at jeg vil aflive den gigantiske hekse-busk, og jeg håber at Diverse trold kvinder og andet nisseværk vil være mig nådig når jeg brænder den store hyld af i min masseovn. Dem der er mulige at flytte er desvære allerede væk og så bor jeg nær ved Fredericia.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Thomsen, 25. marts 2010 kl. 15.20

Det er bare helt i orden :-) Bare hyldemor ikke kommer efter dig, når du brænder hylden....et gammelt råd skulle være at at plante en ny eller lade nogle blive tilbage.
Have-heksen

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Thomsen, 25. marts 2010 kl. 15.20

Det er bare helt i orden :-) Bare hyldemor ikke kommer efter dig, når du brænder hylden....et gammelt råd skulle være at at plante en ny eller lade nogle blive tilbage.
Have-heksen

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2010 kl. 15.54

Du har fået din sag for der.....

Det eneste er at se om ikke du kan grave dem op . Men det er nemmere sagt end gjort, det ved jeg godt . Eller skal i grave så meget af, at i kan komme til med en motorsav . Hvis du vil dræbe stødne (det som bliver tilbage når man har fældet træet) skal du ikke bruge saltsyre, men så hellere noget der er beregnet til at slå ukrudt ihjel og kan købes i bl.a. byggemarked . Så har jeg vidst ikke sagt for meget.
Der er også den mulighed at bruge en stubfræser . Så kan i både få rødder og stammer væk med det samme .

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. marts 2010 kl. 16.13

Hej Kolja.

Kontakt mig på mail: hyldud@pc.dk så får du et godt råd, og så har jeg heller ikke skrevet for meget :-).

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 25. marts 2010 kl. 17.15

Nu ved jeg godt mange er imod sprøjtegifte, men i dit tilfælde kan det være rigtig nyttigt.

De træer som groer blandt andre buske saver du ned til jorden.
Med det samme pensler du hele sårfladen med konsentreret roundup.
Du skal gøre det på alle stammerne og hele sårfladen!

Pas på ikke at ramme andre planter.

Det burde løse dit problem.

De træer som du kan komme til, graver du rundt om og hakker rødderne over med en økse.
Man kan også bruge et gammelt træk med at fjerne alt bark fra sårfladen og 10cm ned under jorden og så lægge jorden tilbage.
Så dør de også.

Håber det kan hjælpe.

Nyt svar til emnet »Fjernelse af hyld«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fjernelse af hyld

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider