Forum

Egetræstønde til regnvand er utæt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 27. marts 2010 kl. 17.18

Hej.

Efter en hård vinter med masser af frost er min regnvandstønde blevet utæt. efter en god nat med regn er den helt tom. Jeg går derfor udfra at den er utæt i bunden.
Er der nogen der har nogen erfaringer med dette og har et godt forslag til hvad jeg kan gøre for at tætne den?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. marts 2010 kl. 19.53

Sådan en trætønde har ikke godt af at stå direkte i jorden da træet vil rådne ret hurtigt. Placer den på et par fliser med mellemrum, så der kommer luft ind under til træværket. Er bunden rådden, skal der en ny bund til. Er der derimod revner mellem plankerne kan de tætnes ved at trykke noget tyndt tovværk i revnerne og hvis det skal være helt rigtigt, så smøre tjære på indvendig. Til nød, noget fugemasse på indefra. Når det er helt tørt, sættes tønden i en stor murbalje med vand så træet kan suge vand og blive tæt igen. En trætønde skal altid være våd, ellers bliver den utæt. Det er muligt at den har været bundfrosset så bunden er sprængt ud, så skal du bare have en ny beholder.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 28. marts 2010 kl. 10.31

Tak for svaret. den står også på nogle store fliser, selvfølgelig ikke til at se på billedet. jeg prøver nogle af de råd jeg har fået

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene D., 30. marts 2010 kl. 13.25

Hej Martin, jeg var selv på jagt efter nogle bødkertønder...men der er mere de sælger også egetønder bare af robinietræ:
www.robinie.dk/blomsterkummer.php

Håber det kan hjælpe dig, hvis du skal købe en ny.

Venligst Helene

Nyt svar til emnet »Egetræstønde til regnvand er utæt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Egetræstønde til regnvand er utæt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider