Forum

Persille på samme sted

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 12. april 2010 kl. 20.01

Kan jeg så persille på samme sted som sidste år?

Hvad med kartofler. Jeg ved godt, at man skal skifte, men af forskellige årsager( bl. a at der skal laves et højbed) er jeg nødt til at lægge dem samme sted son sidste år. Der har kun været kartofler der det ene år.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 12. april 2010 kl. 21.08

Min gamle nabo havde kartofler samme sted i mere end 30 år -uden problemer, så det er nok svar på dit spørgmål. Man kan i sjældne tilfælde rende ind i problemer, men de er nok en smule overdrevne, hvis man tilsætter kompost og forarbejder jorden og evt. dyrker nematoderesistente sorter.
Hvad angår persille har jeg ingen anelse, da jeg selv sår den et nyt sted hvert år, fordi jeg nu har plads til det.
Den smule persille man har behov for kan evt. dyrkes i en krukke.
Jeg har selv dyrket mange krydderurter f.eks. purløg på samme kvadrat i mit krydderurtebed ( som er 1m2 per sektion ialt 20m2) gennem 28 år uden udskiftning af jorden.
Andre der trives på samme sted og med samme tidshorisont er Origanum onites,( den ægte pizzakrydderurt ) forskellige mynter, peberrrod, sar-og maggieurt. Hvidløg kan også stå på samme sted i årtier, men udvikler da kun er brugelig top man kan bruge som grønt drys. De huller der opstår i bedet bliver hvert år brugt til nye krydderurter. Jeg dyrker dog ikke basilikum på friland,da planterne udvikler sig langt bedre i drivhus og bliver brugt som underplantning blandt tomaterne-en kombination jeg kun kan anbefale og jeg dyrker 15 forskellige.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. april 2010 kl. 14.04

Jeg har igennem de sidste 3 år haft persille samme sted - har netop sået igen og det er lige begyndt at spire (speed persille) så det kan du sagtens ;-)

Nyt svar til emnet »Persille på samme sted«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Persille på samme sted

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider