Forum

Mit nye drivhus.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 21. april 2010 kl. 21.51

Hej allesammen.

Jeg er ny bruger herinde, jeg hedder Berit og bor på landet i det sydlige Århus.

Sidste år var jeg så heldig, at mine svigerforældre købte nyt drivhus og tilbød mig det gamle. Da jeg altid har ønsket mig et drivhus, skulle der ikke mange overvejelser til før jeg sagde ja tak.

Her i det tidlige forår har jeg selv malet hver enkelt del sort, inden det er blevet samlet, og monteret på en støbt sokkel, der giver en god højde indenfor i drivhuset. Idag blev det sidste glas sat i, så nu mangler jeg bare at få døren monteret.

Jeg er nu på udkig efter teglstensklinker til gulvet, planen er at få det lagt i hele huset, da huset mest skal bruges til hygge og afslapning og gamle franske jernmøbler. Selvfølgelig vil jeg også prøve at dyrke vindruer og lidt andet i huset.

Nu glæder jeg mig bare til at blive helt færdig og kunne tage huset i brug, og i den forbindelse vil jeg jo som alle andre nybegyndere støde på spørgsmål, hvor jeg nok skal få brug for at trække på jeres store viden på området.

Nå det blev til en længere historie, typisk mig jeg er ikke god til at fatte mig i korthed.

Hilsen Berit

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 22. april 2010 kl. 7.26

Tillykke Berit med dit nye brugte drivhus, Det skal du nok blive glad for, jeg har også hygge i mine det kan man ikke undvære.
Nu ved jeg ikke hvor stor det er, men det er en god ide med vindruer i drivhuset da de giver skygge ellers kan der godt blive lidt for varmt derinde.
Ellers skal du lave et skyggegardin, det ved jeg at flere gør.
Lis

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 22. april 2010 kl. 8.04

Hej Lis

Mit drivhus er lige omkring 5 kvm, så det hører ikke til de største, det er 2.65 m langt, så mon ikke der lige kan blive plads til en enkelt vindrueplante.

Der er kun et vindue i taget, så jeg tænker på at købe et mere, og eventuelt også et jalousivindue til at montere ved siden af døren, så der kan komme godt med luft igennem.

Hilsen Berit

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 22. april 2010 kl. 19.39

Berit jeg har 4 af den str og så et på 10 kvm, og jeg er glad for de små drivhuse jeg har nemlig pelargonier i et, bladkaktus i et andet det tredje er der specal planter i såsom sjældne begonier, streptocarpus, impatiens m.m, det fjerde af de små er til tomater agurker m.m. og det store bruger jeg til planterformering, i det helt store og det med sjældne planter er der bord og stole så der kan hygges derinde, jeg elsker at siodde og nyde duften af fugtig jord og de forsekellige planter der er i drivhusene.
Hilsen Lis

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 22. april 2010 kl. 20.04

Du er heldig! Hvor må det være en fantastisk dejlig følelse. Jeg er selv i gang med planlægningen af et lidt større på 11,5 m2.

Hvad har du malet dit drivhus med? Vil du ud med lidt flere detaljer om det projekt?

Mvh. Johanne

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 22. april 2010 kl. 20.39

Hej Berit.

Også et stort tillykke fra mig med projektet.
Et drivhus giver mange glade stunder og fordybelse.

Hvis du vil plante en vindrue, er der bedst at plante den så roden er udenfor drivhuset ( gerne i tagdryppet) og stammen ledes ind i huset.
Måske bliver du nødt til at lave et hul i soklen for at gøre dette.

En vindrue laver et stort rodnet og er tørstig.
Jeg lavede selv fejlen i min tidligere have og måtte efter et råd om dette ændre plantens placering af rod udenfor drivhusets sokkel
Efter dette groede alt andet meget bedre i huset.

Mvh. Jens

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 23. april 2010 kl. 8.44

Hej Johanne.

Efter at have rådført mig med en maler, har jeg først givet drivhuset grunder og derefter maling. Grunderen er den der hedder special primer fra Hammerite, derefter maler du med en af Hammerites malinger, som du kan få i flere farver. Husk også at afvaske drivhuset i grundrens, inden du går igang. Hammerite kan du købe i de fleste byggemarkeder og hos malerforretninger.

Vær forberedt på at det er et stort arbejde, og at malingen er lidt træls at arbejde med, da den er meget tykflydende, men når det er sagt så er det alt besværet vejr. Hammerite har en special pensel beregnet til malingen, den koster under 50 kr og den kan jeg godt anbefale, den gjorde arbejdet en del nemmere.

Hej Jens

Med hensyn til vindruen er jeg lidt i tvivl, nogle siger jo at hvis fundamentet ikke går dybt ned kan man plante indenfor og så finder roden selv ud.

Min sokkel går ikke dybt ned, så vil jeg kunne plante den i et hjørne, og hvor stor vil roden så blive indenfor, jeg skal nemlig have lagt klinker i hele huset, og er selvfølgelig ikke interesseret i at roden med tiden får gulvet til at løfte sig.

Hilsen Berit

Nyt svar til emnet »Mit nye drivhus.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Mit nye drivhus.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider