Skrevet af: Anne Mette Schaarup, 4. maj 2010 kl. 13.25
Jeg er den lykkelige ejer af en lille kolonihave. Men sidste år og i år har den danske ingefær bredt sig med rivende hast. Er der mon nogen, der har forslag til, hvordan jeg begrænser dens vækst? Den breder sig med samme hast som skvalderkål!
Skrevet af: Lis P., 5. maj 2010 kl. 7.21
Plant den i spande hvor bunden er skåret af, jeg mener ikke at rødderne kan kravle så dybt.
jeg har helt fjernet den fra haven.
MVH
Lis
Skrevet af: Svend Høst, 5. maj 2010 kl. 8.00
Jeg har altid synes at jeg var heldig at jeg havde Dansk Ingefær i min have , at det skulle være et irreterende ukrudt er nyt for mig , dem jeg har, har ikke bredt sig, tværtimod .
Det er en spændende naturplante som fanger insekter som først bliver frigivet igen når de har bestøvet den , senere kommer de røde "bær" som pynter i sensommeren/efterår.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. maj 2010 kl. 12.11
Dansk ingefær kaldes også Dansk Arum. Et latinsk navn har det skam også, fint skal det være. Det er Arum alpinum. Navnet til trods skal man nu ej forsøge at spise planten, for spiselig er den nu ej, tværtom giftig. Mon ikke den smarteste måde at begrænse væksten i koloni-haven på også er den mest simple, nemmerlig at komme ned på alle fire, og fjerne det, hvor det er uønsket. Og så får man jo oven i købet gratis motion i tilgift, selvom det nu somme tider kan se helt komisk ud, når man ligger der og kravler rundt. Jeg har altid betragtet haven som et instrument til at holde sig i form. Det klarer vi nu fint sammen, jeg og haven. Syg er jeg nu også sjældent til trods for fremskreden alder, så det må jo virke!
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.