Forum

Jordbærplanter og -frø

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 22. maj 2010 kl. 18.57

Jeg er begyndt min egen lille jordbæravl. Indtil videre er jeg kommet op på 24 forskellige sorter (købte planter).
Jeg har også forsøgt mig med jordbærfrø, men dette er ikke blevet til noget som helst. Jeg har ellers nøje fulgt såvejledningen på frøposerne, men der kommer ikke nogle planter!!! Er der nogen derude som har prøvet dette med held???
Er der nogen som ved, hvad jeg skal gøre eller hvad jeg evt. gør forkert.
Jytte Bøje

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 23. maj 2010 kl. 17.20

Jeg kan kun sige at jeg også har sået jordbær med fint resultat.Det har ikke været det store hokus-pokus jeg har brugt.Kun sået på samme måde som alt andet, altså jord i en potte, frøene i og ganske lidt jord over og så ladet det stå ude i vind og vejr.

Vil du røbe hvilke sorter du har?Jeg har selv gang i en samling på omkring 15 forskellige.

Venlig hilsen Lotte

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 24. maj 2010 kl. 21.45

Hje Lotte

Du spørger om jeg vil røbe hvilkesorter jeg har, det vil jeg gerne, her kommer de:
Elsanta - Ostara - Salsa - Everest - Florin - Florence - Elan - Korona - Honeyeye - Sing Sengana - Sonata - Symfony - Dania - Pink - Deep Rose - Pink Panda - Polka - Dybdal - Evie - Bakker - Kingsize klatrende - Maxim Gigantilla og så er der dem som jeg har sået som ikke ses ud til at blive til ret meget ca. 3-4 planter på 6 pakker frø.
Hvis du vil fortælle hvad du har??? Vi kan måske evt. bytte skud her til sommer??? Jeg håber at høre nyt fra dig.
Hvis der er andre derude som evt. vil bytte jordbærskud her til sommer vil jeg meget gerne høre fra Jer.!!!
Med venlig hilsen
Jytte Bøje

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 30. maj 2010 kl. 11.12

Hej Jytte

Så lykkedes det at få lavet listen:

Kæmpestore bær, købt uden sortsnavn på et marked
Små hvide, sået
Små røde, sået
Store hvide bær, bytte fra Sverige
Weserruhm, Frøsamlerne
Aprikose, Frøsamlerne
Königin Louise, Frøsamlerne
Honeyoye
Dybdahl
Schwarze Peter, bytte fra Tyskland
Temira, bytte fra Tyskland
Marie Charlotte, bytte fra Tyskland
vesca Yellow Wonder, Tirups
Florika, bytte fra Tyskland
Sara, Frøsamlerne
Rebekka, Frøsamlerne
amerikanske skovjordbær, bytte fra Norge
Cambridge Favorite, bytte fra Tyskland

Det er en spændende liste du har, så vi kan sikkert godt få byttet lidt.Nogle af mine er kun en enkelt plante endnu, men jeg arbejder på at få dem opformeret.

Venlig hilsen Lotte

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 30. maj 2010 kl. 16.08

Hej Lotte
Sikken en masse lækre sorter du har, jeg bliver helt misundelig. Jeg håber vi kan finde ud af at bytte med hinanden. Mange af mine sorter har allerede afsat udløbere så i løbet af ca. 2 måneder skulle jeg have nogle fine planter med et godt rodnet. Jeg vil virkelig glæde mig til, hvis vi kunne få en lille byttehandel istand. Jeg vedlægger lige min e-mailadresse, så kan vi måske skrive lidt sammen om udviklingen af vores sorter. Jeg har også nogle helt nye sorter på vej, og forventer at de vil blive fremsendt i den uge vi går ind i. Da ser jeg også meget frem til, da de skulle være nogle store, røde hele vejen igennem og meget søde og smagsfulde, også nogle hvide og gule jordbær. Du kan maile din privat e-mailadresse til mig så vi kan holde hinanden ajour gennem sommeren.
Med venlig hilsen
Jytte Bøje
jb@ishoejby.dk

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 30. maj 2010 kl. 16.21

Hej Lotte igen
Jeg glemte lige at sige at jeg idag er blevet ringet op fra Spanien, som lige ville fortælle mig at mine bytteplanter var på vej, de hedder Espanâ Flores og skulle også være nogle meget søde og smagfulde bær. Det er sikkert nogle små planter og jeg ved ikke om de giver så mange - hvis nogen - udløber i år.
Jeg har efterhånden fået mange gode jordbærplante-bytte-venner over hele Europa, så jeg ser frem til sidst i juli og august, hvor jeg har en del byttere undervejs. Jeg håber at hører fra dig så vi kan få byttet nogle planter. Du har mange som jeg har ledt efter i flere sæsoner.
Med venlig hilsen
Jytte Bøje
jb@ishoejby.dk

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 30. maj 2010 kl. 17.12

Hej Jytte

Det lyder rigtig spændende.Der er altid noget at glæde sig til når man har med planter at gøre.Det kan godt være man ikke er rig på penge, men man er bestemt rig på oplevelser hvis man har øje for det, når man tilbringer tid i have eller urtehave.

Venlig hilsen Lotte

Nyt svar til emnet »Jordbærplanter og -frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbærplanter og -frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider