Skrevet af: Tony G., 24. maj 2010 kl. 14.37
Hej alle,
Jeg har forsøgt at søge efter det, og kan læse mig frem til at der også er folk som har squash i deres drivhus, ligesom jeg har det.
Men, jeg synes planten ser meget flad og bred ud, så mit spørgsmål er om jeg skal binde den op og om det overhovedet kan lade sig gøre ?
På forhånd tak,
Tony
Skrevet af: Lilium J., 24. maj 2010 kl. 15.48
Der er to typer squash -de rankede som breder sig med udløbere og den buskformede.
Det er formentlig den sidste type du har.
Hvorfor i alverden dyrke den i drivhus ?
Den trives overmåde godt udendørs ( det gør begge typer faktisk ).
Spar din plads i drivhuset til mere varmekrævende kulturer!
Iøvrigt tager de alt for meget plads i et hobbydrivhus.
Skrevet af: Søren, 24. maj 2010 kl. 18.11
Er enig med Lilium, squash er ikke noget at bruge drivhusplads på (medmindre du har et kæmpedrivhus).
Helt overordnet er der to typer squash som vi dyrker i Danmark, med hver deres anvendelse. Inden for hver type findes forskellige arter - sommer squash er dog overvejende af arten C. pepo:
Sommer squash (kaldes også zucchini eller courgetter): Er med få undtagelser, udelukkende busktyper. De høstes umodne i løbet af sommeren. Hver plante fylder omkring 1 m2.
Vinter squash (græskar): Er generalt rankende, og høstes modne i efteråret. Hver plante fylder adskillige m2 (de større sorter op til 10 m2 eller mere)
Så jeg vil anbefale dig at flytte dine squash på friland, men først efter Grundlovsdag :) (der er slet ikke varmt nok endnu)
Mvh.
Søren
Skrevet af: Lars Kristensen, 25. maj 2010 kl. 11.14
Hvis man nu er kommet til at sætte squash på friland allerede, er det så helt håbløst?
Skrevet af: Lilium J., 25. maj 2010 kl. 11.33
Sæt et stort syltetøjsglas eller lignende over planten hvis de lover
nattefrost.
Jeg har sat mine ud på friland.
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. maj 2010 kl. 21.34
Det kan være en god idé at give dem et lille plasttelt, hvis man kan bikse det sammen af lidt plastic - det vil give dem en lidt bedre start, nu hvor det er så sk...koldt
Mine holder stadig til i drivhuset, og der bliver de, indtil temperaturen er en del højere om natten.
Jeg er helt enig i, at dyrebar drivhusplads ikke skal bruges til de ting, der kan trives uden for - så er der jo ikke plads til alt det sjove! Og en squashplante i drivhus kan meget let fylde omkring 1 m2...
Skrevet af: Tony G., 25. maj 2010 kl. 21.36
Ha ha, og hvad så hvis man ikke har andet end sit drivhus - udenom mit drivhus er der en fin græsplæne, og synes ikke jeg har tid til flere projekter i år, så som at anlægge en køkkenhave *gg*
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. juni 2010 kl. 23.29
Et lidt sent svar....
Men man kan også dyrke squash i en stor krukke med et nogenlunde udbytte - det skal dog være en krukke på minimum 20 l og gerne mere.
Og så er den faktisk ret dekorativ, hvis den trives!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.