Skrevet af: Lilium J., 17. juni 2010 kl. 21.06
Nu har jeg -selvom det næppe bliver til noget for anden gang taget chancen og sået sojabønner.
Frøene er købt i Canada og skulle være mere hårdføre og til min store overraskelse spirer de faktisk og har det rigtig godt under dække af fibernet.
Nu er det jeg bliver en smule nysgerrig-har andre nogen erfaring med dyrkning i Dk?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. juni 2010 kl. 22.56
For år tilbage blev der lavet forsøg i landbruget med sojabønner for at afprøve om vi selv kunne dyrke dem til erstatning for en del af den store import til dyrefoder.
Der kom aldrig noget ud af det. De trives ikke på vore breddegrader. Så vidt jeg husker er der noget med, at det er en kortdagsplante, som ikke kan lide det meget lys, vi har her om sommeren.
Jeg kan ikke henvise til resultater fra forsøgene dengang. Jeg så et af forsøgene. Det var fuldstændig misvækst.
Om der er kommet andre sorter, ved jeg ikke. Forsøgsarbejdet er ikke taget op igen.
Nu vil det jo altid være sjovt og interessant at prøve i lille målestok i haven.
Mvh. Hans
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sojabønner