Forum

Rabarbar

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Torsten Fugmann Kristensen, 30. juni 2010 kl. 13.32

Hej jeg er ny her i forummet.

Jeg har sidste år fået mig en nyttehave, hvor jeg satte rabarbar, men jeg har intet fået ud af dem.

De er visnet/rådnet for mig, selvom at jeg har vandet dem regelmæssigt. De er sat i alm. jord og jeg har aldrig gødet dem. Hvis det sidste-nævnte er fejlen, hvad skal jeg i såfald gøde dem med?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. juni 2010 kl. 15.06

Hej Torsten Fugmann Kristensen

Træls ting, hvis du nu havde glædet dig til rabarbertærte eller andet godt ;-)

Det er vanskeligt at sige noget om, hvad der ikke har fungeret med din dyrkning af rabarber. Men prøv da igen !

Hvis du vil vide lidt mere om formering og dyrkning af rabarber inden du tager afsted til planteskolen, så kik lige på Karna Maj's artikel om sorter og dyrkning under emnet køkkenhaven - bare skriv rabarb i søgefeltet, så dukker den op.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 30. juni 2010 kl. 15.21

Hej Torsten

Sidste år ville jeg forny nogle af mine rabarber, da jeg syntes at de gamle ikke gav så mange mere og smagen også var blevet forringet væsentligt.
Jeg købte 4 nye blokke på en planteskole og 2 i Bilka. Så nu havde jeg 3 vinrabarber og 3 jordbærrabarber.
Jeg kunne ikke forstå at de ikke voksede, da jeg havde vandet og gødet og passet dem som de andre rabarber. Til sidst gravede jeg dem op og kunne herved konstatere at rodblokken på alle 6 planter var rådnet op. Den var bleet helt gul og svampet.
Jeg kontaktede planteskolen samt Bilka, hvor jeg bare fik at vide at dette skete nogen gange når rabarberne blev flyttet til andre jordforhold. Jeg syntes ikke det var en undskyldning jeg kunne bruge til noget som helst.
Jeg har så købt 6 nye planter i år og sat dem samme sted og de vokser og ser sunde ud.
Nogen egentlig forklaring på problemet har jeg altså ikke fået, så prøv evt. en gang mere.
Med venlig hilsen
Jytte Bøje

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 30. juni 2010 kl. 20.40

Rabarber, mærkeligt navn med den vækst og overdådighed, hvad var det nu? Jo. - som der stod i bogen for amatører. Jeg gravede en blok op, spaden skar den over og gravede et extra hul i rækken, jeg puttede den i og spaden lænsede jorden over roden, jeg trådte det lidt sammen, gav det noget vand, altsammen hvor vi var alligevel var der henne hvor selvbragte varme var ved at være aktuelt. Planterne groede tilsyneladen heller ikke mere.

Forøvrigt roser min ene svigersøn raberkompotten så højlydt og vedvarende at selv ungerne roser det.

Nå ja, gad vide om jeg har skrevet det tidligere, men Tina fik foræret en favnfuld af de lange store grønne rabarber forleden, som jeg også gjorde til kompot. Jeg blev nærmest sur - som disses stilke. Det var også nødvendigt. De er ikke surere en mine lækre vinrabarbere Ifl. "Den Lillle Grønne" du ved skal der bare lidt mere eddike mod Oxalsyren. Det er oså en behageligt måde at indtage sukker på.

Nå man, som jeg, er blevet lidt klogere på at taksere kommaerne på - har erfaret det, værdsætter rabarbars smag til utroligt mange andre retter, erkender jeg fornyelsen. håp

Nyt svar til emnet »Rabarbar«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rabarbar

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider