Skrevet af: Morten Holm, 21. juli 2010 kl. 21.02
Hej
Vi har en nyanlagt græsplæne med ca. 3 år på bagen. Den er egentlig kommet ok - men de seneste par år, har en ukrudtstype fundet vej ind i græsset og bredt sig rigtig meget.
Jeg har forsøgt at sprøjte det med M-hormon (købt af bondemanden, som er nabo) - men det virker ikke. Round-Up kan jeg jo selvsagt ikke bruge, da det så også tager græsset.
Det virker næsten som noget "bunddække-lignende" noget - det breder sig med stængler nede i græsset, så det kommer vidt omkring.
Ved nogen hvad det hedder - og helst - ved nogen hvordan jeg kommer af med det?
P.S. Det lugter lidt krydderurte-agtigt - særligt når man slår det med plæneklipperen.
Mange hilsner
Morten
Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. juli 2010 kl. 23.10
Hej Morten.
Det ligner Røllike.
Du kan jo prøve,at lade et par planter stå og se om ikke der der kommer en stilk på 20-30cm, med en kvast hvidlige blomster i toppen.
Mvh. Hans
Skrevet af: Ulla Danielsen, 21. juli 2010 kl. 23.38
Hej
Jeg vil lige følge interesseret med - det ligner bestemt også noget jeg har i min plæne
Skrevet af: Mette H.H.H., 22. juli 2010 kl. 12.21
Hmm, nu er jeg ikke fundamentalist-græsplæne-holder, men hvordan er rølliker egentlig et problem? Hvis man slår dem er de lave, har bløde blade som man kan gå barfodet på, og en pæn mørkegrøn farve. Vi stikker tidsler og mælkebøtter op fordi de har hhv stikkende og store blade, som dominerer græsset, men rølikke, tusindfryd og ærenpris gør da kun en græsplæne kønnere?
Er enig i, at det er røllike. Blomsterne er forøvrigt en fin ingrediens i urtete. Selvom du næppe skal drikke te af dén fra din egen plæne, hvis du har hældt 4 klor-2 metylfenoxyeddikesyre ud over den... :-)
Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. juli 2010 kl. 13.04
Tillad mig at hyle som de ulve jeg er i blandt: Det der må være en røllike.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Morten Holm, 22. juli 2010 kl. 13.45
Hej igen
Der kommer nemlig præcis de hvide blomster på en 20-30 cm stilke, hvis man ikke slår den..... - så det er som I alle sammen skriver formentlig en Røddlike....
Jeg synes nu den er træls - den har det lissom med at kvæle græsset som f.eks. også kløveren gør. Den er rimeligt blød - men hvis stilkene først har fået lov til at gro, så er det nogle hårde pinde, man går på, når de så er blevet slået.
Nogen der ved, hvad der fjerne dem? M-hormon gør ikke - og det er nok det der syre, som Mette skriver om...... har ikke prøve plænerens som forhandles i detailhandlen....?
Tak for jeres svar
Morten
Skrevet af: Mette H.H.H., 22. juli 2010 kl. 14.18
Hej Morten,
4 klor-2 metylfenoxyeddikesyre eller MPCA er den aktive ingrediens i både M-Hormon og Plænerens - det er bare to forskellige produkter i handlen. Så hvis det ene ikke virker, virker det andet altså heller ikke.
Måske kan du gøde dig ud af problemet? Hvis plænen er gødet optimalt kan græs tit udkonkurrere de fleste typer ukrudt. Og jeg ved ikke så meget om rølliker og hvad de kan lide, men jeg ved at de trives i ret sandet og fattig jord oppe ved vores sommerhus.
Hvis du har stære, der hjælper med at holde din plæne fri for stankelbenslarver er plænerens (eller M-hormon) i øvrigt måske en ekstra dårlig idé: Forsøg med vagtler viser dårligere æggeskaller og ungeoverlevelse, hvis de fodres med MCPA-holdigt foder. Ikke for at prædike, men selvom det kan købes i Brugsen er det ikke nødvendigvis uskadeligt...
Skrevet af: Clara Andersen, 22. juli 2010 kl. 23.33
Det er røllike. Jeg har dem også i min plæne, og de skader intet, for ved almindelig slåning bliver de holdt nede, breder sig måske en smule, men danner ikke rosetter, der lukker af for græs som vejbred og mælkebøtte (det eneste jeg luger i græsset). Så lad dog plæneklipperen holde dem nede, så de ikke generer. De er iøvrigt gode i komposten, har jeg læst. - Du får sikkert meget andet i din plæne, som du ikke kan lide at se på. Og røllike er bestemt ikke af det værste.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.