Skrevet af: Morten Nielsen, 28. juli 2010 kl. 20.08
Hej,
Jeg er igang med min allerførste sæson i drivhuset, og alt i alt går det jo ganske godt: Skoleagurker og alm. agurker trives, chilierne vokser fint, cherrytomater kommer fint og begynder vel snart at få farve.
Problemet er de almindelige tomater. Så vidt jeg husker, er de af sorten Elin. Mine to planter er vokset fint, men der er næsten ingen frugter på dem - blot 6-8 stk. i alt. De blomstrede ellers fint. Nu er det kommet nogle små underlige pigge på et par af de frugtbærende grene og samtidig er grenene næsten muteret.
Har jeg gjort noget forkert, eller er mine planter bare underlige?
Mvh,
Morten
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. juli 2010 kl. 20.28
Hej Morten -
jeg kender ikke Elin og ved, hvad blomsterne kan finde på - Men det er da underligt, at der ikke er kommet flere frugter på dem, synes jeg!
"Piggene" er luftrødder, som tomater kan finde på at danne, hvis luften er meget fugtig.
De betyder ikke noget - men du skal sørge for bedre udluftning, så du ikke risikerer et skimmelangreb i dine planter... Alle vinduer bør være åbne hele døgnet, hvis du har mulig for det - og gerne også døren, når det ikke blæser og regner for meget.
mvh
Anja
Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2010 kl. 10.07
Prøv at slå let på planten hver gang du er i drivhuset det hjælper på bestøvningen.
Elin er en meget nem tomatsort med et normalt stort udbytte.
Jeg synes bare ikke at bladene på billedet ligner bladene på Elin , har du selv sået dem ??
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Morten Nielsen, 29. juli 2010 kl. 10.13
Tak for inputtet!
Jeg vil sørge for at lufte bedre ud, og har aftalt med min 2-årige datter, at blot fordi døren står åben, må man ikke gå ind i drivhuset. Så må vi se, om hun respekterer det....
Jeg har slået på planterne masser af gange, og der var da også en hel del blomster, men de faldt af lidt efter lidt. I det hele taget har jeg behandlet cherrytomater og alm. tomater ens, men udfaldet er altså ikke blevet helt det samme.
Nej, jeg har ikke så selv. Alt er købt i Bauhaus
Måske jeg bare skal tage nederlaget som en mand og nøjes med cherrytomaterne - jeg kan jo bare klippe de to planter ned. Hvad ville I gøre?
Mvh,
Morten
Skrevet af: Søren, 29. juli 2010 kl. 12.16
Hej Morten,
Det der sker med dine planter er ret normalt.
Når temperaturen kommer op på ca. 30-35 grader i drivhuset, påvirker det blomsternes pollen.
Det der sker er at blomsternes pollen klumper sammen, dør, og blomsterne bliver derfor ikke bestøvet og falder af. Cherry tomaters pollen kan (af en eller anden grund) tåle højere temperaturer end større tomater, og de bliver derfor bestøvet selv ved temperaturer over 35 grader.
Det er altså ikke sygdom, eller fejl fra din side :)
Du kan løse problemet ved at lufte bedre ud. Det kan dog ,selv med god udluftning, være svært at holde temperaturen langt nok nede i en sommer som denne.
Bedre udluftning vil også nedsætte risikoen for div. svampesygdomme. Desuden kan høj luftfugtighed også få tomaternes pollen til at klumpe sammen.
Skrevet af: Søren, 29. juli 2010 kl. 12.22
"Jeg kan jo bare klippe de to planter ned. Hvad ville I gøre?"
PS: Se vejrudsigten for denne uge, temperaturen bliver mere 'tomatvenlig' :)
Hvad skulle det også hjælpe at klippe dem ned?
Skrevet af: Steen Jakobsen, 29. juli 2010 kl. 14.54
Der er jo kommet flere forslag og jeg kan da heller ikke afgøre om nogen af dem er rigtige men jeg kan da berette om hvad der skete i mit eget drivhus sidste år.
Jeg havde omkring 30 tomatplanter hvoraf de 4 var sorten " Arkansas Traveller".
Den ene af de 4 fik pigge på stammen og nogen af grenene ligesom det du viser på billedet. Planten groede ellers fint fuldstændigt som de andre bortset fra piggene og den satte blomster ligesom alle de andre men der kom aldrig én eneste tomat på.
Mht. at ryste planterne for at bestøve dem så er jeg efterhånden kommet til den overbevisning at det overhovedet ikke gør nogen forskel om man ryster eller ej.
Der kommer også tomater på de blomster der er dannet når man er på ferie og dermed ikke har rystet dem. Jeg er nu holdt op med at ryste planterne og der er stadigt masser af tomater på.
Mvh, Steen.
Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2010 kl. 23.14
Du kan jo også flytte dem ud på friland , det er noget lettere at dyrke tomater på friland end i drivhus og udbyttet bliver stort ses det samme eller bedre.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2010 kl. 23.17
Rettelse: stort set det samme eller bedre
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Morten Nielsen, 30. juli 2010 kl. 20.02
Tak for al input!
Min tanke med at klippe planterne ned var jo egentlig bare, om jeg simpelthen skulle skrotte dem, men det gør jeg ikke. Så må vi se, om der kommer flere frugter på dem, og måske ryger der et par stykker på friland næste år.
Om ikke andet har det været ganske hyggeligt at være drivhusejer indtil videre, og min 2-årige datter har allerede vænnet sig til, at man kan komme med ind og få en agurk!
Mvh,
Morten
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2010 kl. 22.08
hæ hæ - endnu en, som er fanget i drivhus"fælden"! Velkommen i klubben!
Det er nu ikke min erfaring efter 20 års tomatdyrkning, at frilandstomater giver mere - hos mig nærmest kun det halve i forhold til dem i drivhuset.
Sæsonen på friland er jo kortere, og oven i købet bliver den ofte ekstra kort pga. kartoffelskimmel...
Men jeg har altid lidt af begge dele - mest fordi jeg får lavet for mange planter til, at de kan klemmes ind i drivhuset!
Men Morten - måske skulle du prøve nogle andre sorter til næste år? Elin er ikke den mest spændende tomat smagsmæssigt, og der er jo efterhånden en del at vælge imellem...
Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2010 kl. 9.26
Dyrkning af tomater på friland kan i gode somre være bedre eller lige så godt som dyrkning i drivhus.
Frilandstomater giver flere frugter og mindre bladgrønt end drivhustomater , det er min erfaring.
Så bortset fra 2 tidlige tomater i drivhus , som jeg senere flytter på friland så foregår tomatdyrkningen her i haven på friland (i år 35 stk.)
Tomater på friland passer stort set sig selv , de skal bare nippes og bindes op og så stoppes efter 6-7 klasse.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Lilium J., 31. juli 2010 kl. 16.37
Jeg er dybt uenig i Svend Høst`s betragtninger.
Ikke at han har held hermed, men at han simplificerer succeen med at dyrke frilandstomater.
En frilandsdyrkning af tomater kan ende i den rene ruin med stort set ingen høst selv på store planter forårsaget af skimmel.
Jeg oplevede det selv for et par sæsoner siden.
Jeg havde et overskud af tomatplanter som blev plantet i plantesække omkring 25 stk.( samme antal som i mit drivhus )Planterne var flotte og nåede de bestemte 2 m højde.
Jeg høstede ikke en tomat på friland da skimmelen satte ind og udslettede dem alle.
I drivhuset var høsten normal omend også de fik skimmel sidst på sæsonen.
Hvis jeg havde været i den situation, at jeg kun havde tomater på friland ville mit udbytte være =0.
Jeg vil medgive at frilandstomater ofte har en mere differentieret smag end drivhustomater-det kompenserer imidlertid ikke helt for det arbejde man har med at fremdrive planter m.m.
Så skal man være sikker på at høste tomater er der kun en løsning; Drivhus.
Skrevet af: Mogens; E., 31. juli 2010 kl. 19.34
Jeg er til gengæld helt enig med Svend Høst. I ca. 30 år har jeg dyrket mange forskellige typer frilands tomater og de er langt fra lige hårdføre alle sammen. Her i Havenyt har der hvert år været mange spørgsmål om problemer med drivhustomater, men næsten ingen om frilandstomater som oftest gror i god dansk muld. Der er stor forskel på kvaliteten i plantesækkene og det kan være medvirkende årsag til mangel sygdomme i drivhusene. Der er en vis portion gødning i sækkene som hurtigt bliver opbrugt (efter 3 - 4 uger) og slet ingen mikronæringsstoffer. Det bliver først opdaget når planterne mistrives og derved er lettere modtagelige for utøj.
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. juli 2010 kl. 20.21
Jeg dyrker nu ikke i plantesække, men direkte i jorden - vi er enige om, at plantesække er langt fra at være fantastiske!
Og jeg tror nu, at manglen på spørgsmål omkring frilandstomater har ret meget at gøre med, at ikke ret mange dyrker dem på friland - og at mange af os, der gør, ved, at der kommer skimmel forbi på et tidspunkt, og derfor jamrer vi ikke så meget over det...
Mogens - er det ikke dig, der har haft et billede på havenyt af dine tomater, der var plantet helt vildt tæt op ad en trævæg? Det så ret effektivt ud!
Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2010 kl. 22.16
Nu har jeg gennem 30+ år dyrket tomater både på friland og i drivhus og jeg har aldrig haft skimmel af nogen art.
Det er selvfølgelig klart at frilandstomater giver bedst i varme og solrige somre, men selv i den dårligste sommer on record i 1987 var der et rimeligt udbytte.
Mine tomatbede er direkte i syd med sol fra morgen til aften og med læ for vestenvinden.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Mogens; E., 31. juli 2010 kl. 22.44
Hej Anja.
Her er fotoet fra sidste år. De er lige så flotte i år, blot er den nederste halvdel af frugterne på planterne meget mindre end de plejer. Aner ikke hvorfor. Det er Kirsebærtomater som jeg har dyrket i mange år og gemmer frøene fra år til år. Denne sort har der aldrig været utøj eller skimmel i.
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2010 kl. 22.06
Hej Mogens -
de ser godt nok effektive ud! Måske kan de små tomater i år skyldes den kolde start på sommeren?
Jeg kunne godt tænke mig at lægge billet ind på et par frø - kunne du lokkes til at sende mig et par stykker?
Jeg har masser af sjove tomater, peber og chili at bytte med...
mvh
Anja
Skrevet af: Jens J., 1. august 2010 kl. 22.37
Mogens:
Det var dog en fantastisk smuk tomatvæg!!
Jeg dyrker tomater for første gang i år og har 38 forsekliige sorter der alle står på firland. Det er virkelig spændende at følge med i udviklingen af de forskellige sorter.
Min største frygt er, at de alle pludselig bliver udslættet af skimmel. Jeg krydser fingre!!
Mogens, jeg kunne godt tænke mig et par frø af din kitsebærtomat. Hvis du skriver direkte på jcjessen snabel-a gmail.com kan jeg sende en liste af mine tomater (med billeder og lille beskrivelse), så kan du jo se om der er nogel af mine der frister dig.
Skrevet af: Jens J., 1. august 2010 kl. 23.15
For øvrigt skal andre der kunne tænke sig at bytte tomatfrø være meget velkommen til at skrive til min mail, så kan jeg sende min liste til jer også.
Jens
Skrevet af: Mogens; E., 2. august 2010 kl. 9.14
Hejsa Anja og Jens.
Jeg går igang med at tørre en del frø til jer uden beregning. Desværre har jeg ikke mere plads i "parken" til flere afgrøder så der bliver ikke noget at bytte med. Så mangler jeg bare nogle adresser til forsendelsen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. august 2010 kl. 9.24
Hej Mogens -
jeg vil ikke lige lægge min adresse ud her - men der er min mail, så får du den der:
anja-e snabel-a post.cybercity.dk
Og tak - jeg har snart læst så meget godt om krisebærtomaterne, så jeg glæder mig til at dyrke dem!
mvh
Anja
Skrevet af: Jens J., 2. august 2010 kl. 23.35
Hej Mogens
Det er meget venligt af dig, hvis du vil sende nogle frø.
Som Anja, er jeg heller ikke så meget for at vise min adresse direkte i tråden, men hvis jeg kan få dig til at skrive til min mail jcjessen snable-a gmail.com kan jeg sende den til dig.
På forhånd tak
Jens
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.