Forum

Modne peber

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 31. juli 2010 kl. 21.36

Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal lade mine pebre modne på planten eller om jeg skal plukke dem grønne, og så derefter lade dem ligge og modne? Det er vist noget med, at de stjæler for meget kraft fra de andre hvis man lader dem modne på planten, ikk'? Og hvad med chili, skal de behandles på helt samme måde?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. august 2010 kl. 12.26

Hej Brian L

Nu har du chancen for at få den rigeste smagsoplevelse ved at lade dine pebre og chilipebre modne færdig på planten - den chance synes jeg, du skal gribe !

Og kommer du i den situation, at der modner mere, end du selv kan anvende, så er der nok nogen i din vennekreds, som vil blive glædeligt overraskede over en moden hilsen fra haven ;-)

Når vi køber frugt og grønt er det ofte plukket før / længe før modenhed. Derfor forventer vi ofte noget andet end den fulde og varierede smagsoplevelse - og tit sker det, at vi spiser frugt og grønt i afkølet tilstand ( altså lige fra køleskabet). Afkølingen medvirker også til at begrænse nuancerne i smagen....

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 2. august 2010 kl. 16.08

Hej Lone, og tak for dit svar!

Med alle de frugter vi har nu, så ved jeg vi får meget mere end vi selv kan bruge, men det er bare et luksus problem, for vi skal nok få dem omsat. :)

Men jeg mente bare at have hørt på et tidspunkt, at mht. pebre, så skulle man løbende plukke de store af dem og så lade dem eftermodne, så væksten af de resterende ikke gik i stå.

Men jeg kan faktisk ikke rigtigt finde nogle informationer om dette, så det er nok klogest at følge din fremgangsmåde. :)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. august 2010 kl. 16.25

Hvis du har rigtig mange, kan du da godt snuppe en grøn eller to - så kan du også rigtigt smage forskellen, når du får en, som er helt moden!

Jeg er da så småt gået i gang med mine - der er jo ingen mening i at købe en grøn peber, hvis man har dem i rå mængder i drivhuset...

Men jeg er enig med Lone - gem de fleste, til de er modne!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 2. august 2010 kl. 20.40

Vi har allerede spist 5-10 stks., af samme årsag som din Anja, det med at købe. Men jeg vil så holde igen med resten, så falder de nok også bedre i børnenes smag. :)

Nyt svar til emnet »Modne peber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Modne peber

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider