Skrevet af: Jens Ledet, 5. august 2010 kl. 15.23
Hejsa.
Jeg har nogle roser stående i nogle bede op mod mit hus, de får ikke så meget næring ude fra resten af have da de er skærmet af i "kasser" kan jeg bruge langtids gødning til dem udendørs? Jeg har noget substral som godtnok er til frugt og bær står der. Det er i små kulgler.
Mvh Jens
Skrevet af: Jens Ledet, 5. august 2010 kl. 15.26
Og i øvrigt..
Jeg har en kat, og den er udekat som jo skider lidt rundt om i haven. kan kattelort betraktes som gødning, eller er det bare til skade for planterne?
det skal siges at have slet ikke er overskidt, men fandt lige lidt rundt omkring i går.
Mvh Jens
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. august 2010 kl. 21.47
Den der med katte er noget lort, KM er træt af os, som vi er trætte af katte. Men det heler sig åbenbart ifl. dagspressen. Katteelskere aflevere dem bare i folks garager eller langt ude i Skoven hvor de er ude af øje (og sind), hvor de bare kan komme af med dem på en eller anden måde. "Kattehjemmene" er fuldstændig overbelagte. Men vent lige til sommehusene bliver tilgængelige for tyve efter fladskærme.
Kattegødning er sikkert lige så godt som alt andet affald, og naturligt som al det andet vi har i overskud. Jeg kultiverer dem altid op - ustandseligt, i små tørre triller og putter også det i kompostbeholderne. Mine grønsager har ikke klaget. håp
Skrevet af: Eivin Knidsen, 12. august 2010 kl. 17.26
Det er skønt med katte i haven, og dens gødskning skal du blot sætte pris på, da det jo da i hvert faller er et naturens eget produkt. Og det er da i sig selv skønt, da man jo da derved hvad det er, som har tilført de dejlige økologiske grøntsager med videre næring under jo da deres opvækst. Det er skønt.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2010 kl. 22.24
Du kan sagten benytte kattelort som gødning . Ofte er denne gødning med et stort indhold af kvælstof . Det er vigtigt at du ikke kommer i berøring med det, da du bl.a. kan få spoleorm eller andet skidt (såfrem katten har dette) .
Derfor bør du grave det ned med det samme . Jeg havde for år tilbage selv en ilder, hvor jeg kom gødningen i kompostbeholderen og fik et godt produkt ud af det . Gødningen blev senere anvendt i staudebedet .
En god fingerregel er at gødning fra rovdyr bør altid komposteres først inden det havner i haven og især hvis det skal bruges som gødning på spiselige afgrøder .
Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. december 2010 kl. 13.35
Det er nemlig helt rigtigt, og den slags vidste man ogsaa ude paa gaardene før i tiden, hvor gaardkatten var et vigtigt medlem af bedriften.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Janus Jensen, 20. april 2020 kl. 10.53
Nok en ide at tjekke der her link, før man begynder at rode med katte-fæces :)
www.gardeningknowhow.com/composting/manures/cat-feces-in-compost.htm
Skrevet af: Lars Holt, 20. april 2020 kl. 11.10
Jeg har 9 naboer, og det er mit indtryk, at alle deres katte bruger min have som toilet. De graver pænt deres ekskrementer ned, primært i min køkkenhave.
Jeg kan ikke gøre andet ved det, end at holde sædvanlig køkkenhygiejne.
Skrevet af: Svend Høst, 20. april 2020 kl. 11.14
Det er jo en 10 år gammel tråd...................
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.