Skrevet af: Uffe Steenberg, 12. august 2010 kl. 9.30
Jeg skal snart ud og høste frøstande fra stokroser rundt omkring i nabolaget. Tager nogle stængler allerede nu, som jeg hænger op indtil frøene er helt tørre og brune. Plukker nok også nogle om et par uger, når de er helt tørre på blomsten.
Jeg vil gerne have glæde af blomsterne allerede næste år, så hvad gør man:
-Sår allerede nu på det sted, de skal vokse?
-Sår i god så-jord i potter allerede nu til senere udplantning?
-Venter til sen vinter/tidligt forår og sår indendørs?
Overvejer bare at så på voksestedet snarest, lidt ligesom hvis frøene bare selvsåede fra naturens side, men hvad vil I anbefale??
Skrevet af: Svend Høst, 12. august 2010 kl. 9.35
Jeg sår på blivestedet nu og håber på de kommer i blomst næste år.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Ingelise Kristensen, 20. august 2010 kl. 13.41
jeg har høstet frø fra sorte stokroser, kan jeg forvente de alle også bliver sorte.
Skrevet af: L. Olsen, 20. august 2010 kl. 19.27
Jeg har sået nogle stokrosefrø direkte i staudebedet for en uge siden, og de begyndte allerede at spire efter 2 - 3 dage. Men det er lidt af et lotteri. Hvis de når at etablere sig ordentligt, og vinteren ikke bliver lige så hård som den seneste, forventer jeg blomstring allerede til næste år. Men det sikreste vil være at vente til foråret og dermed først være sikker på blomstring det følgende år, da stokroser jo er 2-årige planter.
Mht. farven kan man aldrig være 100% sikker. Den sorte blomst kan være bestøvet af et insekt, der har båret pollen fra en stokrose med en anden farve. Ligesom hvis en blond mand og en brunette får et barn sammen, kan man ikke forudsige hårfarven, før barnet er født. Var der kun sorte stokroser i nærheden af den plante, du har taget frø fra, er sandsynligheden for en stokrose med sorte blomster ret høj.
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2010 kl. 10.51
Hvad med lidt seler og livrem - både såning på voksestedet nu og gemme frø til forårssåning?
Eller en total helgardering - så på voksestedet nu + i potter + gemme frø til foråret?
Og selvfølgelig skrive om resultaterne her - det er jo altid spændende med lidt eksperimenter!
Skrevet af: Lena H.P., 8. august 2011 kl. 21.29
Er der nogen af jer der kan fortælle mig om ???
- skal man tørre de frø man skal så?
- Hvordan skal jeg så mine frø(hvormange skal der til fra en knop)?
hm det var det for denne gang selv om der er en masse flere..
Mvh Lena
Skrevet af: Uffe Steenberg, 8. august 2011 kl. 22.41
Mit stokrose-projekt blev udsat og jeg kommer selv først igang nu. Uden at være ekspert vil jeg mene du kan så 3-5 frø sammen, der hvor du gerne vil have, der kommer 1 op. Så er der temmelig sikkert en, der spirer og resten af spirerne kan man bare hive op.
Når du høster frø fra en stokrose, kan du se om de er klar, hvis frøkapslen er ved at åbne sig allerede. Hvis der mangler lidt, kan du bare plukke nogle grene eller kapsler og lade dem hænge tørt, til de er klar.
Skrevet af: Lena H.P., 10. august 2011 kl. 10.11
Ja så er jeg her igen... :p
Hvornår kan jeg tage knopperne af stangen?(før eller efter blomsten har været skudt)
Skrevet af: Uffe Steenberg, 10. august 2011 kl. 13.03
Efter, men det kan måske være der stadig er andre blomster på planten, selv om nøgle af knopperne er klat til at blive plukket. Bare de ser ud til at være lidt visne i det, så er det fint og du kan som sagt bare lade dem ligge og åbne sig helt inden du ryster frøene ud.
Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 10. august 2011 kl. 16.40
jeg købte for et par år siden stokrose frø hos frøtorvet, og dem forspirerede jeg i vindueskarmen, mener det var februar marts måned, og satte dem derefter ud med den forventning at de egentlig ikke ville blomstre den første sæson, men til min store overraskelse blomstrede de alle helt forrygende...
så jeg tror bare at du skal prøve dig frem, så evt nu, men gem lidt frø så du kan forspire til foråret hvis dem du sår nu skulle gå til.... dem du forspirer har jo noget længere tid til få rodfæste.
Skrevet af: L. Olsen, 11. august 2011 kl. 10.22
De stokroser, jeg såede direkte på voksestedet sidste august, nåede kun at blive til små planter, før vinteren kom. (Se evt. indlæg nr. 3 i denne tråd)
Der har derfor ikke været nogen blomstring i år desværre. Til gengæld er bladrosetterne i år blevet så kæmpestore, at jeg forventer en overdådig blomstring til næste år.
Skrevet af: Søren Duun, 13. september 2020 kl. 20.31
Nogle, der har frø af dobbelt blomstret stokroser..
Skrevet af: Svend Høst, 14. september 2020 kl. 17.15
Man skal nok isolere en blomst på stokrosen , med en plastpose elle lign, for at undgå en uheldig krydsbestøvning , en stikling er nok den bedste og sikre metode , så er man sikker på at få en dobbelt blomst på den nye plante..........
Skrevet af: Søren Duun, 14. september 2020 kl. 21.16
Hej Svend
Du har helt ret i at skal jeg være på den sikre side skal den stikling formeres, men jeg ved ikke lige hvordan at man gøre det, via rodskud, som jeg formoder er den måde som jeg skal gøre det på.
Grunden til at jeg har forelsket mig i netop denne variant var jeg jeg fandt et utrolig flot eksemplar ved den fynske landsby, som var rød, men lignede en fyldig rose.
Jeg har aldrig set denne før, så den er nok svær at opdrive.
Skrevet af: Søren Duun, 14. september 2020 kl. 21.24
Jeg kan se at når jeg Googler dobbelt blomstrene stokroser kan jeg kun finde dem som frø.
Skrevet af: Svend Høst, 15. september 2020 kl. 10.42
Frø lavet af en frøavler , er vel dyrket i isoleret drivhus eller lign. så dem kan du jo købe og så nu .
Når vi nu taler om stokroser så har jeg en som har nået en højde på ikke mindre af 3.70 m og den står midt ude i haven .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.