Skrevet af: Jimmy Faurby Pietraszek, 28. august 2010 kl. 7.16
Jeg har en forholdsvis stor grund, men med et kollegie som nabo!
Derfor skal jeg have plantet noget som kan afskærme og begrænse lyden fra kollegiet, samt også dække lidt for vinden.
Jeg har tænkt lidt over at plante Pil, det lyder til at være forholdsvis nemt, både at plante samt at holde.
Jeg påregner at plante Pilen på et dige hvor jorden er meget fuld af sten, og desværre også snerler.
Er der nogle af jer som har erfaringer med Pil vil jeg meget gerne vide lidt mere. Jeg er ikke den store havemand, lysten er der, men tiden mangler desværre.
MVH
Jimmy
Skrevet af: Boi Jensen, 28. august 2010 kl. 9.31
Hej Jimmy
Eneste fordel ved pil er at den gror hurtigt, men den skal også beskæres kraftigt, hvis du vil have at den skal holde længe og det betyder faktisk at du ofte skal skære den ned.
Det afhænger af hvor bredt et stykke, du vil plante og skal der kun være en række, der til gengæld må blive et par meter bred, vil jeg anbefale at plante ungarsk syren, den trives bedst hvis der er lidt lerindhold i jorden - og om der er sten i diget, gør ikke så meget. Snerlerne vil gro op i planterne, men gør det noget?
De kan fås som barrods planter til november og er godt nok lidt dyrere at købe, men du får planter der bliver meget pænere, tættere og der kommer duftende blomster en gang hver sommer.
Alternativt kan Amelancier spicata også bruges - den bliver slankere end syrenen, men sætter lidt rodskud.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Jimmy Faurby Pietraszek, 29. august 2010 kl. 8.02
ok. Det vil jeg da undersøge. Men vil snerlerne ikke kvæle syrenen. Jeg syntes hele tiden jeg får at vide at det er noget frygteligt stads, selvom de er pæne når der er blomster på.
Skrevet af: Boi Jensen, 29. august 2010 kl. 11.17
Hej Jimmy
Tror ikke snerlerne vil kvæle planterne, men ellers er de jo nemme at klippe eller rive op, så de ikke kravler op i træerne mens de er små. Alle klatrende planter er i grunden nemme at fjerne, for hvis de klippes hvor de kravler op - en gang månedlig, kommer de aldrig til tops i træerne og gør dermed stort set ingen skade. Når først der bliver tilstrækkelig skygge under træerne, kan der drysses et godt lag flis under træerne og dermed vil snerlerne ikke så nemt kunne skyde, da frø normalt ikke kan spire i jord, der er lagt flis ovenpå, forudsat der er tilstrækkelig med barkindhold i flisen. Barken er sur og hindrer frøspiring.
Skrevet af: Hanne Christensen, 29. august 2010 kl. 17.23
Jeg vil også fraråde dig at vælge pil, selvom jeg dyrker mange slags pil.
Syrener er et godt valg, vildsyrenen kan også bruges, Syringa vulgaris, den med lyseblå blomster. Den laver rodskud men de kan holdes nede med en plæneklipper eller buskrydder en til to gange om året.
Min syrenhæk er plantet på en bakke af murbrokker og vokser fint. Det er en smukt og duftende oplevelse at køre ind i indkørslen når den blomster.
Men snerlerne............. De skal rykkes af værtsplanterne flere gange i sæsonen. De har rødder det har skudt under min garage, med støbt gulv, og op på den anden side.
Den kan ikke udryddes men holdes i ave, og så får den også mulighed for at vise sine smukke blomster.
Venlig hilsen
Hanne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.