Skrevet af: J. H., 1. september 2010 kl. 11.20
Såede mine chilier 14 marts og det skulle være en tidlig sort i styrken over middel.
De er langt over en meter i højden med masser af store frugter der pt. mere ligner grønne snackpeber. Nogle står på friland, resten i drivhuset.
Modningen til røde frugter, har lange udsigter. Dem på friland er så småt begyndt at blive sorte som naturlig del af deres udvikling. Iøvrigt er de meget flottere end dem i drivhuset.
I drivhuset viser chilierne stadig ikke tegn på modningsproces.
Hvor længe kan de tåle at stå på friland og findes der metoder til at fremme modningen, hvis det bliver nødvendigt at plukke frugterne pga af vejret?
Vh
Jeanet
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. september 2010 kl. 13.05
Hej Jeanet -
de kan tåle friland lige indtil den første frost. Men det går selvfølgeligt langsommere, jo koldere det bliver...
Så snart du kan se, at den røde farve er lidt på vej, kan du tage dem ind til færdigmodning.
Men du kan sagtens begynde at bruge af dem, men du venter - det vil kun hjælpe de sidste til at blive modne.
I drivhuset er det fugten, der er farlig for planterne nu, så der skal luftes ud hele døgnet...
Skrevet af: J. H., 1. september 2010 kl. 13.24
Tusind tak for svaret :)
Har tidligere og for nylig høstet nogle af dem, men de smager stadig og udelukkende kun af alm. grøn peber...
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. september 2010 kl. 14.30
Det var spøjst - noget af styrken burde være der allerede...
Du skriver godt nok Red Cherry i overskriften - men den er jo rund og ligner ikke en snackpeber. Er det flere slags, vi taler om?
Skrevet af: J. H., 1. september 2010 kl. 15.09
I sit grønne stadie er min buttet ved stilken og spidser ud forenden, er ca. 4 cm lange og har omtrent samme omkreds ved stilken - et par stykker er begyndt at tage den mere runde form.
Købte frøene hos gourmetgarage.dk
Det er denne her:
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. september 2010 kl. 15.18
OK - det var bare fordi du skrev snackpeber, så forestillede jeg mig noget aflangt.....
Men det forklarer noget af den sene udvikling, da det er frø, som egner sig til det italienske klima, som jo er en anelse venligere end vores!
Skrevet af: J. H., 1. september 2010 kl. 15.35
Det er heller ikke helt forkert. Kender du de små orange snackpeber. Kvickly sælger dem bl.a. i plastikbægrer med låg og mine chili ligner dem rigtigt meget i formen :)
Foråret startede sent, en varm sommer ud over det sædvanlige men så kom regnen, og nu lavere temperaturer :)
Håber alligevel projektet lykkes (25 planter) og at det ikke viser sig, at være peberfrugt istedet :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. september 2010 kl. 15.46
Jeg krydser fingre herfra...
Heldigvis er de fleste af mine chili og peber i drivhus, men alle overskudsplanterne står i køkkenhaven med umoden frugt nu.
Herunder min Jamaican Bell, som er blevet ret stor...
Skrevet af: J. H., 2. september 2010 kl. 12.17
Den er da godt nok imponerende høj. Har aldrig set dem så store, pånær da jeg besøgte Gartneriet Toftegaard i sidste måned, men de helt store var ikke til salg.
Købte 4 chiliplanter til overvintring i stuen. Hot Banana (den smager bare godt). Star Fisch, Chokolat Scotch Bonnet og Explosive Member.
Min Hot Lemon er først begyndt at sætte frugter nu, den blev også sået i marts, men er nu taget ind til stueplante :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. september 2010 kl. 13.03
Spændende at høre, hvordan din overvintring går - det kan nogen gange være en udfordring at undgå bladlus!
Skal de stå i vindueskarmen, eller giver du dem ekstra lys?
Skrevet af: J. H., 3. september 2010 kl. 8.22
I første omgang bliver det i vindueskarmen & håber på det bedste :) Men tager frø fra dem alle, hvis nu projektet ikke lykkes alligevel:)
Bortset fra det, har jeg haft held med stiklingeformering. Klippede nogle topskud af i forskellige længder, fjernede de nederste blade og stak dem ned i samme potte igen. De har alle slået rod :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. september 2010 kl. 8.42
Ja, stiklinger er lette at have med at gøre. Bruger selv det samme system, og det giver supertidlig frugt til foråret!
I år plukkede jeg citronchili i april, og det er jo lidt tidligt...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.