Skrevet af: Hanne Bech, 2. oktober 2010 kl. 20.12
Har fundet ud af at mit drivhus bliver for varmt, og har derfor tænkt mig at male / kalke glasset.
Er der nogen der ved noget om dette emne?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. oktober 2010 kl. 21.43
Jeg bruger skyggepasta, som købes i byggemarkeder.
Jeg tynder det så passende med vand, at det er nemt at påføre med en malerulle sat på en passende stang.
Under mine forhold smører jeg 3/4 af taget omkring 1 maj,hvis der er udsigt til en periode med stærk sol og jeg sætter planter ind, som ikke er vant til stærkt lys
Normalt holder det resten af sommeren, men regner af i løbet af efteråret. Der skal så smøres igen næste forår.
Det er selvfølgelig meget individuelt, hvornår og hvor meget der skal skygges. Jeg har især brug for at dæmpe det skarpe forårslys.
Mvh. Hans
Skrevet af: Hanne Bech, 2. oktober 2010 kl. 22.07
Hej Hans.
Tak for dit svar, det vil jeg helt sikkert bruge til næste sommer.
Mine tomater og agurker har haft det for varmt i sommer, så de gav ikke det udbytte jeg havde håbet på. Men chillierne havde det fint.
mvh
Hanne
Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. oktober 2010 kl. 22.17
Hej Hanne.
Jeg bruger den regel, at tomaterne står hvor der er mest skygge og agurkerne hvor der er mest lys.
(Jeg høster røde tomater endnu her 2 okt.)
Mvh. Hans
Skrevet af: Hanne Bech, 2. oktober 2010 kl. 22.55
Hej Hans.
Tak for rådet, men jeg har overhovedet ingen skygge der hvor mit drivhus står. Derfor vil jeg prøve at "male" glasset - jeg er sikker på det vil hjælpe.
Jeg høster også stadigvæk tomater - gule pæretomater, rød/brune cherrytomater og gule/orange cherrytomater.
Min datter fik sået for mange frø så jeg "arvede" disse underlige tomater, men jeg nyder dem *S*
mvh
Hanne
Skrevet af: Svend Høst, 3. oktober 2010 kl. 9.09
Vi har været igennem dette her før, tomater kan ikke få for meget lys og varme , tomatplanten stammer fra Sydamerika nær ækvator hvor solintensiteten er mange gange stærkere end her nordpå , selv omkring sommersolhverv får vi meget mindre lys og varme selv i et drivhus.
Det virker også bøvet at drivhusfabrikkerne har brugt masser af penge på at lave aluprofilerne så tynde som muligt for at der kan komme så meget lys ind som muligt , når folk maler eller kalker det for at holde lys ude.
På en skyet sommerdag vil temperaturen i et kalket drivhus være væsenligt lavere end i et hvor sollyset kan komme ind og give varme.
Hvis der bliver for varmt i drivhuset så luft ud , det kan holde temperaturen nede når det er varmest midt på dagen.
Jeg har dyrket tomater i drivhus i 30+ år uden at skygge det,
planterne har altid givet masser af store flotte tomater.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. oktober 2010 kl. 9.59
Hej.
Nu har jeg den grundindstilling, at jeg helst ikke kloger mig på, hvordan naboen dyrker sin jord og sine planter. Forholdene er, selv i lille Danmark, meget forskellige fra sted til sted.
Omvendt er der ingen der skråsikkert skal fortælle mig, hvad der er best her på dette sted, hvor jeg har mere end 50 års erfaring med de klimaforhold og jordbund, som er lige her.
Der blev spurgt om metoder og erfaringer med skygning af drivhuse. Jeg skrev om, hvad jeg har måtte lære på den hårde måde her på stedet. Om det er det rigtige andre steder, er sikkert tvivlsomt.
Enhver må gøre sine egne erfaringer et langt stykke hen ad vejen.
Mvh. Hans
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. oktober 2010 kl. 11.35
Jeg skygger også mit drivhus i den varmeste sommerperiode, da der ellers bliver op mod 40 grader derinde, selv om alle vinduer og døre er åbne, og det er der ingen af mine planter, der har godt af...
Jeg bruger gardiner, som er hængt op i den side, hvor solen bager ned fra ca. kl. 13 og resten af dagen, og dem er jeg meget tilfreds med.
De er hængt op som 5 separate baner, så det er let at regulere, hvor meget de skal være trukket for, og det er en supergod løsning.
Kalkning er også en let metode, men den skygger jo også på grå dage, hvor det ikke er nødvendigt. Jeg vil så sige, at står drivhuset helt solåbent, så er jeg ret sikker på, at planterne nok skal give en masse frugt, selv om der er kalket. Jeg ville dog ikke kalke hele huset, men primært taget og et stykke ned ad siderne, da jeg ikke tror, at det er nødvendigt med mere...
Ellers kan man jo prøve sig lidt frem og finde den bedste løsning, som passer til drivhusets placering - som Hans skriver, har vi jo ikke alle de samme behov!
mvh
Anja
Skrevet af: Lene Hansen, 3. oktober 2010 kl. 14.21
Jeg bruger almindeligt melklister - det koster ikke mere end et par kroner, og holder fint - har lige vasket drivhuset og det klares med en blød børste og koldt vand...
Så hvorfor betale i dyre domme, for noget man selv kan blande af det, man har i huset alligevel?
Lene
Skrevet af: Svend Høst, 4. oktober 2010 kl. 9.35
Det skader ikke planterne at temperaturen nærmer sig 40 gr. på en varm dag , det eneste der sker er at plantevæksten går i stå , men på grund af mangel på CO2 på varme dage er væksten i forevejen gået i stå så det har ingen betydning.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. oktober 2010 kl. 10.34
Og så er der jo også den mere permanente og velfungerende løsning, nemlig at skifte glastaget ud med et polycarbonattag. Det kan som regel købes i færdige pakker til de fleste drivhuse.
Det, og så mine vinduesåbnere og drypvandingsanlægget er nok årsagen til at jeg aldrig har oplevet samme slages problemer. 4 vinduer i et 12 m² drivhus og drypvanding som passer sig selv med vand og gødning hele sommeren - det er lykken og min bedste "drivhusinvestering".
Og poly-taget har yderligere den store fordel, at varmeudstrålingen i den kolde tid er mege mindre end igennem et glastag (Uanset hvad andre kloge hoveder herinde påstår om det modsatte)
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. oktober 2010 kl. 10.36
Gid fanden tage den stavekontrol ! Den virker jo alligevel ikke.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. oktober 2010 kl. 11.38
Om tvivlen maatte være tilstede, ja da er det vel i og for sig godt at faa denne sag vendt endnu en gang
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. oktober 2010 kl. 15.04
Eivin nu bliver jeg altså nødt til at ha' det opklaret en gang for alle, hedder du virkelig Knidsen, eller er det også en stavefejl ?
Skrevet af: Steen C., 5. oktober 2010 kl. 18.44
Ha ha ha...
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. oktober 2010 kl. 19.28
For resten Gert - jeg har 16 mm polycarbonat i taget, og jeg skygger alligevel...
Men det er nu mest fordi der kommer sol ind fra gavlen og den ene langside om eftermiddagen, og det er der, det bliver rigtig varmt!
I sommer målte jeg 36 grader derude og lige omkring 30, da jeg havde trukket gardinerne for.
Det er sådan nogen med alu, som slipper 85% lys igennem, så planterne mangler ikke noget, selv om jeg lige snupper toppen af varmen.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. oktober 2010 kl. 2.27
Gert, pas du bare dig selv. Dengang da jeg var en ung mand, ja det var forresten før Krigen, ja da var ungdommen ihvertfaller ikke næsvise over for os ældre, som jo da tilfældet er i dag. Det er sørgeligt, men jo da i den optik giver det jo da mening, at Hitler kunne faa saa megen medvind som jo da tilfældet var, da der jo da dengang som nu fandtes/findes den slags mennesker. Det er sørgeligt, ja det er saa.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Svend Høst, 6. oktober 2010 kl. 9.08
Drivhustemperaturen skal altid måles af et termometer placeret et skygget ventileret sted , f.eks under et bord, så det ikke direkte eller indirekte bliver påvirket af solen , det kan godt være svært at opnå.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. oktober 2010 kl. 11.59
Til Eivin Knidsen
Jamen du godeste da, hvad her jeg da gjort mig skyldig i når ligefrem Hitler skal inddrages i det?
Jeg spurgte i al uskyldighed, fordi jeg aldrig har hørt det navn før. Så jeg fik den tanke at der måske skulle stå Knudsen. Men nu kan jeg jo se hvor alvorligt det var at spørge.
Men jeg syntes nu at dine "udladninger" er en smule overreageret, også selv om du måske er en førkrigsmodel.
Men jeg vil da alligevel undskylde min forespørgsel siden du har opfattet det som næsvisheder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.