Forum

Ideer til surbundsbed 2,5 × 2,5 m?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 3. oktober 2010 kl. 17.38

Hej,
jeg er ved at lave et surbundsbed under vores meget høje grantræ, hvor grenene er skåret af op til 2 meters gåhøjde nedenunder. Det er gammel græsplæne, hvor jeg har gravet den udpinte græstørv op og vendt den og så lægger jeg rododendonjord ovenpå i en "tue", sådan, at jeg kan sætte min genbrugs-rododendron nogenlunde i midten (granen står i et "hjørne" af kvadraten). Rododendronen stammer fra et andet bed, hvor jeg har forsøgt at slå den ihjel ved at klippe den helt ned, men da den nu 2 år efter har nået 1 m i diameter, så synes jeg, at den fortjener en chance til på en ny plads.
Beddet er placeret mellem skur og hus ved vores indgangsdør, så det må gerne blive et pænt vinterbed, så jeg har lidt kønt at kigge på, når resten af haven er frosset ned.

Jeg har følgende andre genbrugsplanter:
Et lille "grantræ", som jeg allerede har plantet ud i et af hjørnerne, fordi jeg så kan hænge lidt lys på, når det bliver jul.
En hasselurt på størrelse med en middagstallerken.
Nogle vinterasters (de høje, ranglede).
En kurvfuld blandede påske/pinseliljer.
Derudover har jeg forskellige hosta rundt om i haven, som jeg kan flytte - men de fryser jo ned om vinteren.

Jeg har købt (hovsa!):
En bakke lyngplanter i mørke/lyse-rosa farver.
2 bittesmå rododendron fra Aldi

Har I nogen gode ideer, til hvad jeg ellers gør ved beddet?? Gode tips til planter, som har flot løv eller evt. også blomster?
Jeg tænker, at jeg gerne vil have en kaprifolie til at klatre op af det store grantræ, så der sørger jeg naturligvis for alm. jord.

Hører gerne fra jer :-)
Hilsen Tina

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. oktober 2010 kl. 19.21

Hvad med et par blåbærbuske?

De giver lækre bær og er superflotte om efteråret, hvor de får nogle fantastiske orange og røde farver.

Du kan også have tyttebær og tranebær, som begge vil give frugt - begge er bunddækkeplanter, som kan bo under blåbær og rododendron.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 3. oktober 2010 kl. 19.28

Hej Anja,
Jeg har faktisk scoret nogle ekstra blåbærbuske i dag (3 for 25 :-DDD), men havde tænkt mig at sætte dem i et andet bed, hvor der er sol hele dagen. Surbundsbeddet kommer til at være i skygge formiddag og eftermiddag med en kort solperiode mit på dagen - det er for lidt til bærrene, ikke?
Hvordan har tytte- og tranebær det med sol - skal de have "rigtig" meget eller er halvskygge det meste af dagen nok??
Hilsen Tina

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. oktober 2010 kl. 20.53

Det er flot med et par Rhododendron med nogle Azalea rundt om. En oplagt plante er Camelia med blanke grønne blade hele året og smukke blomster i det helt tidlige forår, (køb en som kan tåle en del frost). Lyng er også en mulighed, men de får ad åre et stort rodnet som tager næring fra naboerne. Blåbær er gode for helbredet og får en rigtig flot høstfarve, men skal have mest mulig sol. Pieris er også oplagt til et surbundsbed i let skygge.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. oktober 2010 kl. 21.07

Det er rigtig gode forslag, som Mogens kommer med - og både tranebær og tyttebær er skovplanter, som vil kunne trives under buskene...

Så dit bed kan blive både flot og spiseligt, og det er jo ikke så ringe endda!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. oktober 2010 kl. 9.08

det ville være smukt hvis du plantede nogle cylamen coum så har du blomster hele vinteren - de trives fint både skygge og i sur jord -
M.M.

Nyt svar til emnet »Ideer til surbundsbed 2,5 × 2,5 m?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ideer til surbundsbed 2,5 × 2,5 m?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider