Forum

HUSK NU

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 30. oktober 2010 kl. 11.56

Det er jo en god huskeregel, at vi sætter havemøblerne tilbage i weekenden samtidig med at vi sætter uret tilbage.
Men husk nu også, at afmontere vinduesåbnere og lægge dem ind inden frosten for alvor tager over. Så sparer du at skulle købe nye åbnere til foråret fordi frosten har ødelagt åbnerne.
Og når du så er i gang, så er der sikkert også andet som har godt af at komme ind hvor det kan stå frostfrit.
Og så kan vi jo også godt gå i gang med vand og grøn sæbe, og gi' drivhuset en ordentlig omgang, både inde og ude.
Det er jo ikke særligt inspirerende at starte foråret med en tilgroet "møgbunke" men til gengæld vil alt utøjet selvfølgelig elske dig højt hvis du bare lader stå til, så er de klar til angreb allerede fra starten af sæsonen !

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. oktober 2010 kl. 13.44

Hej Gert

Vinduesåbnere tager ikke skade af frost , mine har siddet i et koldhus i 32 år, året rundt og virker stadig , det er dog en god ide at smøre dem med lidt "symaskineolie".
Kan man stadig få grøn sæbe?.

Mvh. Svend Høst

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Rasmussen, 31. oktober 2010 kl. 10.52

Svend....

Nu er det jo nok ikke for at snyde os, at flere producenter foreskriver det.....

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. oktober 2010 kl. 11.18

Hej.

Mine har siddet ude de sidste 8 år, og virker stadig.

Er der nogen, der har dårlige erfaringer ved at lade dem være ude?

Er det bare noget, der bliver gjort, fordi det står i vejledningen?

Er der forskel på fabrikat?

Mvh. Hans

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 31. oktober 2010 kl. 13.20

Jeg skal i hvert fald lukke for vandet til den udendørs vandhane med haveslangen på og tømme de for vand. Sidste vinter sprang røret nemlig og der var vand overalt! Ikke specielt sjovt...

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 31. oktober 2010 kl. 17.50

Det var da skønt at vide at man bare ken lede vinduesåbnerne sidde hele vinteren, på trods af leverandørernes anbefalinger.
Det er jo også et helt enormt stort arbejde at tage den ind ?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. oktober 2010 kl. 21.28

Mine vinduesåbnere blev alene sidste vinter udsat for en nattemperatur på minus 17C og de virker forsat som de skal.
Det kom godt nok noget bag på mig da jeg læste Gert`s indlæg angående vinduesåbnere som ikke kunne tåle frost , det er totalt nyt for mig .
Mine bliver som sædvanligt siddende på 33 år .

Mvh. Svend Høst

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. oktober 2010 kl. 22.05

Jeg prøvede at google det her problem og det er ikke frost der kan skade aut.vindues åbnere, læs her
:Cylinderen bør afmonteres inden vinterens komme, idet åbneren vil forsøge
at åbne vinduet, når temperaturen inde i drivhuset overstiger den indstillede åbningstemperatur (15- 25 gr C.) Hvis vinduesrammen er fastfrosset, eller hvis vinduet
tynges af sne el. lign., vil åbneren ikke altid kunne åbne vinduet, og hvis temperaturen inde i drivhuset bliver tilstrækkelig høj, vil olien i cylinderen
til sidst udvide sig så meget, at cylinderen ødelægges. Citat slut.
Så vi er ude i det meget teoretiske .

Mvh. Svend Høst

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. november 2010 kl. 9.14

Jeg har aldrig afmonteret mine vinduesåbnere og jeg har i alle 5 drivhuse, og nu har de siddet i alle de år jeg har haft drivhuse

Nyt svar til emnet »HUSK NU«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > HUSK NU

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider