Skrevet af: Edith, 18. januar 2004 kl. 15.45
Vi købte en vin plante sidste år,den fik mange lange nye skud, skal vi klippe disse skud af eller er det dem som bliver til nye stammer,hvor der kommer skud i år som skal skæres af efter 2 knop,de forklaringer der er her omhandler gamle planter, men hvordan beskærer vi en ny plante?
Skrevet af: Kirsten Mikkelsen, 24. april 2004 kl. 17.38
Vi har en vinplante som er to år gammel.Der er begyndt at komme svamp på grenene i toppen. Det er der flere steder. Hvad skal vi gøre?
Skrevet af: Per Laursen, 18. maj 2004 kl. 11.25
Hej Kirsten!
Hvis din vin har fået et svampeangreb, kan det være fordi at der er for stor luftfugtighed i drivhuset.
Jeg selv har 2 vinduer med automatiske åbnere, som sørger for en god ventilation.
På varme sommerdage lader jeg også døren stå åben.
Skrevet af: Mogens Jensen, 9. august 2004 kl. 21.47
Mine vindruer er begyndt at omdanne sig til rosiner,de tørrer simpelthen ind. Hvad kan det mon skyldes? Bladene fejler ikke noget,de er grønne og saftspændte.
Skrevet af: Martin Larsen, 10. august 2004 kl. 21.48
Mine tørrer også ind nedefra på klasen. Det tror jeg bare er fordi de nederste druer bliver overmodne. Indtil videre ser jeg det ikke som noget problem, men hvis andre har en forklaring, hører jeg den gerne!
Skrevet af: Jytte Jørgensen, 20. maj 2005 kl. 11.22
Hej havevenner.
jeg har et stort problem med mine vinranker i drivhuset. De er mange år gamle og vi har høstet druer år efter år, men pludselig her for et par år siden blev de syge og var ''''overklistret'''' med en hvidgrå masse, det hele bliver ret ulækkert og druerne kan ikke modnes el. bruges, til efteråret ligner det...jeg ved ikke hvad. Er der nogen der ved hvad man skal sprøjte med el. er de så syge så de må ud? Håber der er een opmærksom sjæl der forbarmer sig over mig og mine gamle druer. Venlig Hilsen Jytte
Skrevet af: H. Sander Larsen, 30. maj 2005 kl. 20.12
Til kloge og erfarne vindyrkere.
Min udendørs vinplante gror fint og sætter mange klaser, som jeg beskærer efter anvisninger i div. fagbøger -men før modning tørrer klaserne ind og blir nærmest som rosiner og helt uspiselige.
Gode råd er elkomne.
Venlig hilsen H. Sander Larsen
Skrevet af: Glenn Hansen, 25. maj 2007 kl. 16.14
Hej havevenner. min makker har en vinplante. kan jeg få skud af ham. sætte dem i jorden så de kan lave rødder. eller hvordan gør man. mange tak for hjælpen. GLENN
Skrevet af: Jan.A.Christensen, 31. maj 2008 kl. 13.04
Hej jeg har en vin som står ude, den er 3 år gammel og jeg har ikke å meget fået noget der bare ligner en drue!
jeg beskærer den som der står i de gænse fagbøger, men nu er jeg ved at miste tålmodigheden!
den er 1,5 meter høj og har tre kratige grene, den er omkring 3 cm tyk ved roden!
hjælp mig? hvad gør jeg forkert, er en vinplante tvekønnet ell er det måske en han?
jeg har fået en af de grene jeg klippede af sidste til at sætte rod og er med blade, men ikke antydning af en dru!
mvh jan!
Skrevet af: Erik Foged, 25. juni 2008 kl. 20.13
Hej Jan.
Udendørs vindrue. Du gør sikkert intet forkert.
Normalt når man planter en ny vinstok år 1, lader man den gro alt det den formår. Den kan da sætte en klase eller flere, men til ingen nytte. År 2 klipper du den tilbage til ca. en højde på 50 cm, men således at du kan se 2 knopper lige under klippestedet. År 3 vil disse 2 knopper danne nye skud som du binder ned til en espaliertråd (vandret) og klipper hvert skud af efter ca. 68 knopper i januar/februar måned. Nu har du dannet dig en grundstamme. År 4 vil disse 6/8 knopper nu sætte nye skud som skal bindes op lodret og så vil der dannes klaser. Vær opmærksom på at der ALTID skal være 7 blade over klaserne for at vindrueklasen kan modne, øvrige blade ovenoven klippes af.
Jeg ved ikke om du har rød-eller hvidvin, men processen er den samme.
De bedste og mest anvendte rødvinsplanter til friland er RONDO, herefter kommer Leon Millot der modner i oktober, hvidvin findes der flere gode sorter til friland jeg skal her nævne ZALAS PERLE, Bianca som modner i september, alle her nævnte er vinterhårføre.
Iøvrigt kan jeg anbefale at du går ind på www.vinavl.dk hvor du kan hente virkelig proffesionel tips og ideer.
Der er i dagens Danmark ca. 26 kommercielle vinproducenter og vi er mere end 1000 hobbyavlere incl. mig selv.
Mvh
Erik Foged
member Dansk Vinavl
Skrevet af: Erik Foged, 25. juni 2008 kl. 20.23
Hi Glenn Hansen
Du er på rette spor. I Januar/februar måned klipper man sine vinranker tilbage, grenene har et tørret/barkagtigt udseende. Disse grene kan være lange, klipper man op i stykker på ca. 40 cm og således at man har en knop tæt på klippestedet, alle de øvrige knopper skæres bort og herefter stikker man grenene ned i en stor urtepotte med spagnum og vander lige lidt. Det vil være klogt at sætte mange grene ned i en potte, da der kan være nogle svipsere imellem. Husk at den nederste del af grenen der hvor der skal danne rod og klippet er skråt (ikke lige over). Lad potten med alle grenene stå ude hele vinteren/foråret og vand forsigtigt når foråret kommer og WUPTI iløbet af Juni begynder knopper at springe ud og du har en ny vinplante, som du så bør plante over i sin egen potte og lade den gro alt det den kan det 1 år. Og næste år 2 plant den ud på voksestedet. Se mit svar til Jan omkring beskæring for at få lavet en ordentlig grundstamme af samme dato.
God fornøjelse.
Mvh
Erik Foged
member Dansk Vinavl
Skrevet af: Susanne Skovholm, 26. juni 2008 kl. 10.40
Jeg skal plante vin i mit drivhus, hvor soklen står oven på jorden; så rodnettet kan frit arbejde sig uden for huset og nyde godt af regnvandet.
Mit spørgsmål er flg. : hvilken type jordblanding vil være bedst for planten, idet jorden fortrinvis består af ler.
M.v.h.
Susanne Skovholm
Skrevet af: Erik Foged, 26. juni 2008 kl. 12.58
Til Susanne Skovholm
Ren ler er naturligvis ikke så godt, men grav et dybt hul på ca. 50 cm og bland noget alm. muld sammen med leret, så jorden i selve hullet føles dejlig let, dvs. du kan smuldre den imellem dine fingre.
Ler er en rigtig god ting i rette forhold, idet lerholdig jord bedre kan holde på vandet end f.eks. sandmuldet jord. Iøvrigt er vinplanter ikke særlig krævende hvad angår jord og gødning, hvorfor du ikke slavisk skal gøde din vin.
Når den har fået ordentligt fat, dvs. indenfor 12 år, skal den nok selv hente vandet op fra din lerholdige undergrund, hvorfor vanding kun er nødvendigt i meget tørre perioder.
Husk at når den sætter en klase, skal der være 7 blade ovenover klasen for at denne kan modne, blade udover 7 skal afklippes.
Rigtig god fornøjelse.
Du kan med fordel se mere om vinplanter på www.vinavl.dk
Mvh
Erik Foged
Skrevet af: Susanne Skovholm, 26. juni 2008 kl. 21.50
Hej Erik Foged.
Tusind tak for dine gode råd; rart at høre, at det ikke bliver en umulig opgave at komme i gang med. Jeg har kigget på nævnte hjemmeside, men synes ikke, der var mulighed for at finde svar der; måske mig der ikke har søgt grundigt nok!
M.v.h.
Susanne Skovholm
Skrevet af: Erik Foged, 26. juni 2008 kl. 23.00
Susanne Skovholm
Jeg kan ikke huske hvorvidt netop hjemmesiden behandler jordspørgsmålet, men bogen Vinavl i Danmark har et afsnit om dette, men som tidl. skrevet, vinplanter er ikke så krævende en plante, men kan selvfølgelig ikke tåle at stå med ''fødderne'i vand, hvilket ren lerjord kunne indbyde til.
Lidt suppl. du kan sikkert på biblioteket låne bogen der har titlen '' Vinavl i Danmark' nyt oplag, af Michael Gundersen og Benny Génsbøl. Vil du købe den, er prisen kr. 299,00 og absolut alle sine penge værd.
Du har sikkert kendskab til denne bog, ellers vil jeg varmt anbefale den, da den behandler alle mulige og umulige spørgsmål og giver dee rigtige svar.
Det var de 2 gutter der satte det hele i gang i Danmark i starten af 90'erne og begge er i dag kommercielle vingårdsdyrkere og med meget flotte resultater.
Mvh
Erik Foged
Skrevet af: Birthe Sørensen, 5. juli 2008 kl. 11.32
Birthe Sørensen
Nogle druer på min vindrue ranke tører ind til uspiselige tørre bår. Nogle blade har brune striber. Er det fordi den mangler vand? Her i den tørre sommer 2008
MVH
Birthe Sørensen
Skrevet af: Charlotte Andersen, 8. juli 2008 kl. 17.24
Hey...
Min svigermor har en vin plante ståene ude i sin have, den gror fint. Mit spørgsmål er så, det ser ud som om der kommer druer på de "fangearme" bliver det til druer eller er det nogethelt andet?
hilsen charlotte andersen
Skrevet af: Erik Foged, 8. juli 2008 kl. 19.03
Hi Charlotte...
Forudsætning for at få vindruer, er at planten først har sat blomsterstand, da vil der dannes druer når blomstringen er overstået.
For at få mere viden end jeg her kan anskueliggøre, bør du besøge Foreningen Danske Vinavleres homepage på adressen: www.vinavl.dk eller gå op på biblioteket og låne bogen Vinavl i Danmark og som har ISBN nr. 8712031232 der vil kunne give dig alle de svar du måtte ønske samt i billedeform kunne vise dig hvorledes blomsterstandene ser ud inden disse bliver til vindruer.
Vindruer fremdrevet f.eks. i drivhus, kan oftest plukkes allerede i august, dog afhængig af om det er en tidlig eller sen sort.
Vær opmærksom på at dersom der kommer en vindrueklase, bør man afklippe alle blade over klasen der overstiger 7 stk, men ALDRIG under 4 stk, da klasen da ikke modnes korrekt og dermed rent smagsmæssigt ikke kan imødekomme ens forventninger.
En rigtig god sort til spisebrug og hvidvin er f.eks. Zalas Perle, den modner normalt i drivhus i august og ude på friland sidst i september.
De 'fangarme du omtaler, er grenenes måde at fastholde sig på, og der kommer kun vindruer på, dersom der er afsat en blomsterstand.
Mvh
E. Foged
Skrevet af: Martin P, 9. juli 2008 kl. 1.16
Til Erik Foged
Jeg forstår ikke helt det med 4 og 7 blade. Altså er det blade før eller efter klasen? Inde fra stammen og ud langs grenen, hedder det så "klase-blad-blad-blad..." eller "...blad-blad-blad-klase"?
Det er måske lidt svært at forstå mit spørgsmål. En tegning ville hjælpe meget. :)
Skrevet af: Erik Foged, 9. juli 2008 kl. 17.54
Hi Martin P
Nej dit spørgsmål er nemt at forstå det er klase + blad,blad,blad,blad.
Der skal være mellem 47 blade over klasen de øvrige udover dette antal skal fjernes, således at planten ikke skal bruge ''kræfter'' på at skyde sin stængel højere op, men på at give druerne saft og kraft og dermed smag.
Mvh
Erik Foged
Skrevet af: Martin P, 9. juli 2008 kl. 18.47
Tak for svaret.
Skrevet af: Jens Thomsen, 12. juli 2008 kl. 11.57
Jeg har et stort problem med mine vinranker i drivhuset. De er 4 år gamle. pludselig her for et par uger siden blev de syge og var ''''overklistret'''' med en hvidgrå masse, jeg ved ikke hvad er. Er der nogen der ved hvad man skal sprøjte med el. er de så syge så de må ud? Håber der er een opmærksom sjæl der forbarmer sig over mig og mine gamle druer. Venlig Hilsen jens
Skrevet af: Mogens; E., 12. juli 2008 kl. 22.50
Til Jens... det lyder som meldug, så prøv i første omgang at fylde en forstøver flaske med skummetmælk, og sprøjt det på hele planten, også stammen og rundt om rodhalsen. Det kan klare et lettere angreb. Hvis det ikke hjælper skal du bruge sprøjtesvovl eller insektsæbe.
Skrevet af: Torben Poulsen, 22. august 2008 kl. 8.13
Hej
er der nogen der har erfaring med den blå drue i drivhuset
i år er det gået helt galt
når druerne er godt i gang så lige pluselig begynder de og tørre ind og det er hele klaser
Mvh Torben
Skrevet af: Niels M S Hansen, 28. august 2008 kl. 19.20
Hvornår på året skal jeg flytte min vin, den skal over i et nyt drivehus?
Og hvor langt skal den klippes ned?
Mvh "Den store væksthusgartner"
Skrevet af: Rikke, 12. august 2009 kl. 14.19
Jeg har alt for mange druer, grønne stenfri, og kunne tænke mig at lave dem til rosiner...Hvordan gør jeg?
Skrevet af: Niels Anker Nielsen, 11. juli 2013 kl. 14.56
Findes der et middel til bekæmpelse af skimmel på vindruerne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.