Skrevet af: Tine Krogh, 31. januar 2004 kl. 7.56
Jeg så på et tidspunkt en tv-udsendelse med Søren Ryge, og en ældre garter. Sidstnævnte viste hvordan man anvendte en såmaskine i sin køkkenhave. Det var en lille maskine beregnet til en pæn stor køkkenhave.
Jeg har søgt på Internettet efter en sådan, og kan kun finde èn i øvrigt meget lækker udgave hos Ukrudtshajen. Den er meget dyr og noget større end den viste.
Kan I oplyse hvor jeg kan købe en sådan fiks lille ting.
På forhånd tak m.v.h. Tine
Skrevet af: Jakob Bock, 31. januar 2004 kl. 10.26
Hej Tine
Mon ikke det er udsendelsen fra den 16. april 2003 du har set:
www.dr.dk/drderude/andre_oplysninger.htm
Venlig hilsen
Jakob Bock
Skrevet af: Tine Krogh, 31. januar 2004 kl. 11.34
Hej Jakob
Det var da lige den udsendelse tak for det.
Er der mon nogen som har erfaringer med maskinen?
M.v.h Tine
Skrevet af: Ole Nielsen, 2. februar 2004 kl. 10.47
Jeg har et eksemplar af Sålet-maskinen indkøbt i et lokalt plantecenter og har brugt den ved flere lejligheder i såvel en sandet jord som en meget tung lerjord.
Den "ældre gartner", som omtales, er maskinens opfinder.
Han hedder Helge Petersen, er pensioneret havebrugskonsulent og desværre også en forhenværende, humørfyldt og meget inspirerende faglig ekspert på det likviderede ugentlige radioprogram Grønne Glæder.
Så er det på plads.
Tilbage til udgangspunktet, som er min erfaring med opfindelsen:
Sålet-maskinen er særdeles funktionel og arbejdsbesparende, når den anvendes i en såjord, som er gennembearbejdet (læs: gennemfræset).
Maskinen er lavet af plast og derfor meget let i sin konstruktion. Et princip er, at elementerne skal kunne samles og skilles ad uden brug af værktøj. Elementerne klikkes sammen.
På grund af den lette konstruktion er fumktionen ikke optimal, hvis der er forhindringer i form af sten, grenstumper og hårde jordklumper, hvor maskinen lægger frøene.
Men den kan operere i en klumpet jord, hvis man hjælper den på vej med en sårille, som er lavet med passende redskab.
Min erfaring er, hvad begge jordtyper angår, at maskinen, der let kan omstilles til korrekt såning af adskillige afgrøder, hurtigt bliver et pålideligt hjælperedskab.
Jeg vil nødigt undvære det, når jeg sår eksempelvis gulerødder og rødbeder.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Tine Krogh, 10. februar 2004 kl. 18.19
Mange tak for hjælpen. I skrivende stund står der en Sålet såmaskine på mit køkkenbord! Købt i Silvan til 199, kr. de havde 2 tilbage fra sidste år.
Jeg glæder mig til en sommer, hvor jeg ikke skal tynde gulerødder m.m.
M.v.h. Tine
Skrevet af: Manfred Schonach, 3. april 2004 kl. 16.37
Hei,
I am living in Finland and have been looking for a hand-operated sowing-machine
for long time. Have heard about the Danish
"Sålet såmaskin" which I cannot trace
locally here.
Could somebody tell me, who is the producer or importer (in Finland) or from
where I could buy such machine?
Thanks for your kind assistance!
Best regards
Manu
Skrevet af: Karna Maj, 3. april 2004 kl. 22.33
Så-let såmaskinen kan ifølge Søren Ryges side "DR derude" www.dr.dk/drderude/tips/ bl.a. købes i BILKA, AZ Marked og nogle SILVAN afdelinger.
Grossist Opj Handel A/S, tlf. 6615 1030 kan oplyse, hvilke SILVAN afdelinger, der har såmaskinen.
Hos Thisted Frø, tlf. 9792 2566 kan man få oplyst, hvilke planteskoler, der forhandler såmaskinen.
Hei Manu
Try to contact Opj Handel A/S, +45 6615 1030 or www.opj.dk/info.html
Best Regards
Karna Maj
Skrevet af: Carsten Kjøller, 8. maj 2004 kl. 0.10
Jeg har lige set at Bilka her en af Helge Petersens "Saalet" såmaskiner til ca. 200 kr.
Skrevet af: Simon, 25. maj 2004 kl. 16.29
Jeg har selv købt en såmaskine, som kan ses på www.ukrudtshajen.dk. Den er meget mere robust, men koster også væsentligt mere. Jeg fik desværre først min maskine efter jeg havde sået det meste sidste år, så mine erfaringer er sparsomme. Jeg tror dog, at maskinen først kommer til sin ret når man skal så meget af den samme afgrøde, idet den tager lidt tid at justere til de forskellige frøtyper.
Skrevet af: Karna Maj, 2. september 2011 kl. 10.20
Så-let såmaskinen produceres stadig - selv om de ovenstående links ikke virker mere.
Den kan købes hos:
Thisted Frø: www.thisted-froe.dk
Danfrø-butikkerne: www.danfroe.dk/
Så-let såmaskinen kan i lette jorde bruges uden oprilning først. På mere kraftig jord skal der rilles op først, for at den virker tilfredsstillende.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor kan jeg købe en såmaskine til køkkenhaven?