Forum

Har jeg skadet min bøgehæk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Nielsen, 29. maj 2013 kl. 8.34

Jeg kom sidste forår til at klippe min 4 år gamle bøgehæk i højden. Hvor meget har jeg skadet planterne ift at meningen var at hækken skal være høj? vil den sætte nye topskud eller hvad kalder man det?

mvh christian

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 29. maj 2013 kl. 9.35

Din hæk skal nok blive høj, selv om du har kappet toppen af :-)

Grunden til at man siger at man ikke må klippe højden, før hækken har nået den endelige højde er, at man gerne vil have en enkelt lige stamme for hver plante.
Når du klipper topskuddet af, tvinger du planten til at danne nye topskud. De bliver ikke lige og typisk kommer der også flere af dem...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Nielsen, 29. maj 2013 kl. 10.45

tænker du at det vil gå hurtigere at få en høj hæk, eller en tæt og tyk hæk, hvis der er flere topskud?

Jeg synes der er kommet nogle lange sideskud (ca. 40-50cm) i år i toppen, efter at have klippet den sidste år, er det de nye topskud, eller er man ikke i tvivl når man ser det? stikker nye topskud altid lige op i luften?:-)
du kan nok høre jeg er lidt på bar bund :)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 29. maj 2013 kl. 12.44

Det nok ikke gå hurtigere at få en høj hæk ved at klippe den i toppen, men generelt klipper man toppen for at få en tættere hæk.

Tænk på en enkelt gren: Når du klipper enden af, kan planten ikke længere vokse i den retning og derfor bliver den tvunget til at danne 2-3 sideskud.
Hvert af disse sideskud har de samme egenskaber og kan altså blive til 9 skud - osv...

For bøgehæk gælder at mange godt kan lide at man kan se nogle pæne lige stammer, på de tider af året, hvor man kan kigge ind i hækken - den mulighed mister du når du klipper i toppen...

Nyt svar til emnet »Har jeg skadet min bøgehæk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Har jeg skadet min bøgehæk?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider