Forum

Højbede uden dræn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A J., 6. juni 2013 kl. 10.25

Jeg har lavet nogle mobile højbede 80x120cm til vores gård og har planer om at de skal være tætte. Min tanke var at fylde dem med 20 cm leca-nødder og 40cm jord. For at vandet ikke skal blive surt i bunden havde jeg en idé om man kunne rulle nogle jute-sække stramt og stille dem på højkant og derved kunne få jorden til at suge vandet op.

Jeg har set en lignende løsning i et tv-program, men kan ikke finde noget om det så derfor spørger jeg her.

P.f.h tak

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2013 kl. 14.17

Så ville jeg ikke kalde dem højbede - men kar! Højbede er i den sammenhæng blot et modeord, som jeg kan se, alle bruger i flæng uden fagligt indhold...

Jeg vil altid foretrække dræn i bunden - hvad vil du gøre, hvis karrene rammes af monsterregn?
Så store som de er, kan du ikke bare vende dem og tømme dem, når jorden er våd!

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A J., 6. juni 2013 kl. 15.45

fint freya,

--"Højbed – bed i form af et forhøjet jordstykke, fx med en kant af brædder eller fletværk"--

og et kar er det ikke, da jord er ikke flydende.

--"Kar – lav, åben, rund eller aflang, ofte større beholder, især til opbevaring af væske"--

Men, nu ville jeg helst høre om der ar nogen som havde erfaring med det som jeg skrev om og ikke have en diskussion om ords betydning. men ellers tak for dit besyv, problemstillingen er netop at det skulle være uden dræn..

ldeen er fra det kendte husgeråd, når eens potter skal vandes og mans skal på en længer ferie. Der tager man et viskestykke og væder ligger det i underpotten, med potteplanten over og derefter fører den anden ende af viskestykket ned i en fyldt køkkenvask, derved vil viskestykket fungere som væge og væsken transporteres op af..

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. juni 2013 kl. 18.21

Hej AJ

Freya fosøger da at give et fint svar på det du spørger om.

Problemet er måske, at dit spørgsmål er uklart - jeg må indrømme, at jeg ikke helt er klar over, hvad du spørger om: Vandingsteknik eller "afsuring" af vand?

Et godt råd: Være glad for de svar du får ikke snerre, når svaret ikke passer dig, men prøv at præciser dit spørgsmål - det var muligvis kun dig selv, som forstod det......

PS
Det gamle husråd du beskriver vil ikke virke i praksis, hvis kluden blot ligger i en tom underskål uden materiale med kapillarvirkning.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2013 kl. 19.00

Tak Tom!

@A.J: Du forholder dig ikke til monsterregnen. Det behøver jo ikke engang være skybrud, bare en ordentlig byge.
Dit problem bliver ikke at få vandet fra lecakuglerne til planterne - men at få overskydende vand ud af "bedet". Det ved jeg af erfaring, da jeg har krukker uden huller i bunden. Og de bliver pænt tunge, når jorden er våd.

Vedr. ord:
Som jeg læser det, er dit projekt ikke "et forhøjet jordstykke", men en beholder med jord og planter uden kontakt til jorden nedenunder - måske endda på fliser? Så er det da ikke et højbed...
Men det kan jo være - som Tom skriver, at du bare ikke er præcis i din beskrivelse?

Men det var nu ikke ordene, vi behøver at strides om - heller ikke dit projekt. Jeg har bare givet mit besyv med i et åbent netforum!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 6. juni 2013 kl. 20.38

Hej A. J. det kunne måske være lettere at svare på dit spørgsmål, hvis man vidste om du vil have f. eks. Juletræer, andre store eller små træer, måske radiser og blomster i dine mobile kasser. Henry G.

Nyt svar til emnet »Højbede uden dræn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Højbede uden dræn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider