Forum

Valnød tæt ved hus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Erleben, 17. juni 2013 kl. 11.28

Vi har lige købt hus og ved siden af en tilbygning til huset står to yngre valnødde træer, de er ca. 5 m høje med stamme på ca. 10-15 cm i diameter. De står ca. 1,5 - 2 m fra vores hus. valnøddetræer kan jo blive meget store, men hvor hurtigt går det? Hvor langt ud rækker deres rødder? Er der nogle der har gode ideer til om vi skal fjerne træerne således at de ikke kommer i kontakt med fundamentet til vores hus eller om de kan blive stående nogle år endnu?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 17. juni 2013 kl. 13.51

Først og fremmest, så synes jeg det ville være enormt synd at fjerne træerne. De bærer først frugt efter 20 år og er ganske nydelig at se på synes jeg. De bliver dog ret store og rødderne rækker vidt. Allerede på nuværende tidspunkt vil rødderne have nået husets fundament, men formentlig have ændret groretning til f.eks. nedenunder fundamentet. Hvis jeg var jer, ville jeg blot beskære de grene som generer og nyde, at i har disse to yndige træer.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 17. juni 2013 kl. 14.57

Der går ca 7-10 år før valnøddetræer giver nødder............

Peter A.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. juni 2013 kl. 20.42

Træer har det med at blive store.
Det er helt tumpet at plante 2 valnødetræer så tæt på et hus. Men det kan også være et dyr som har gemt nødderne i jorden.
Rødderne går lige så langt ud i jorden som kronen er bred, også ind under huset. Om et par år vil kronen banke på taget og lave skader, så jeg ville afgjort fjerne træerne. Man kan altid smide nogle valnødder i jorden et mere passende sted og så håbe på de gror.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juni 2013 kl. 20.50

Træerne skal væk, som andre allerede har nævnt, men ville I gerne have valnødder, så køb et podet valnøddetræ og I har allerede nødder og et lille pænt træ efter 4 - 6 år.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 30. juni 2013 kl. 9.47

Vi havde allerede nødder på vores podede træ efter et år, men det var også højt da jeg fik det. ... Måske var det rettere nød - altså en tal .

Nyt svar til emnet »Valnød tæt ved hus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Valnød tæt ved hus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider