Forum

Hvad er det for et træ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina L, 29. juni 2013 kl. 9.34

Vi har i vores have et selvsået træ, men vi ved ikke hvad det er for et træ. Jeg har taget et billed af det, måske er der nogle der kan hjælpe med at identificerer det:)

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina L, 29. juni 2013 kl. 9.36

Jeg sætter et til billed ind ag hele træet.
Kg karina

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. juni 2013 kl. 10.54

Hej Karina.

Jeg synes det ligner et blommetræ- men er ikke sikker.

Hilsen AG

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina L, 29. juni 2013 kl. 11.02

Hej AG,
Havde også selv tænk på et blommetræ, men var ikke sikker.
Kh Karina

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2013 kl. 11.19

Hej Karina.

Er billederne fra nu?
På det første billede er der en frugt der ligner en blomme.
Hvis du kan finde den, så skær den igennem. Er der sten i er det en form for blomme, men da det er en selvsået frøplante kan det være hvad som helst.

vh. Hans

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. juni 2013 kl. 11.55

Eller et mirabelletræ? Har aldrig hørt, at blommer selvsår.

Mirabeller er også nam-nam på det rigtige tidspunkt, men bliver ofte melede på en uge.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2013 kl. 12.13

Nu er mirabeller også blommer ;-).

Frugten på billede 1 synes jeg er for aflang til at være en mirabel. Jeg synes også bladene er for store.
Er det sikkert at det er en selvsået? Har du kendt den fra helt lille?
Under hvilke forhold står den under?

Det kunne ligne en sveske, som der står en del rodægte træer af rundt omkring i gamle haver.

vh. Hans

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juni 2013 kl. 12.29

Jeg syntes også at det ligner en blomme, nærmere bestemt en sveskeblomme . Grunden til at bladene er så store er at træet har været skåret kraftig tilbage , så kommer der en del nyvækst.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina L, 29. juni 2013 kl. 13.00

Jeg er sikker på det er selvsået da jeg ikke selv har sået det:) det kom bare op af jorden for ca 2-3 år siden. Min egen tanke er at en fugl har spist en blomme (hvis det er blomme) og tabt en fugleklat med en sten i, og derved er træet kommet op.
Træet står ved siden af et blodblommetræ tæt ved hækken
Kh Karina

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2013 kl. 13.15

Hov! Nu kom der måske en ny mulighed.

Er der nogle der ved om blodblommer er podede?

Hvor langt står dette træ fra blodblommen?
Kan det tænkes at det er et rodskud fra den rod som blodblommen er podet på?

Hvis træet ikke er mere end 3 år, er det for stort til at være en frøplante. Størrelsen og væksthastigheden ligner mere et rodskud.

vh. Hans

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina L, 29. juni 2013 kl. 13.21

Det står ganske tæt op af blodblommetræet, så bladene rør hinanden. Vi troede først at det var et blodblomme, men det ligner ikke rigtig..
Kh Karina

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2013 kl. 13.34

Hej Karina.

Nu synes jeg, det lyder spændende.
Er der mere end den ene blomme på?

Jeg ville lade blommerne sidde til de er modne, og så se hvad det er.
Det kan blive alt lige fra uspiselige til det mest lækre :-)

vh. Hans

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina L, 29. juni 2013 kl. 13.55

Ja, det er meget spændende, der er ca 4-5 blommer på træet. Jeg vil helt sikker lade blommerne side, og se hvad det udvikler sig til.
Vi ville gerne flytte træet, fordi det står så tæt på blodblommetræet, men kan man det, når det er et rodskud
Kh Karina

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2013 kl. 14.09

Hej Karina.

Det ser for stort ud til at flytte, synes jeg.

Hvis det viser sig at det er blommer, som er værd at gemme på, kan du gøre noget helt andet:
Hvis der kommer et nyt rodskud i nærheden, kan du grave det op og skole det. Da det er vegetativ formering vil det blive nøjagtig magen til.
Jeg har selv sådan et ældgammelt rodægte sveskeblommetræ, hvor jeg bare kan tage rodskud til formering.

vh. Hans

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina L, 29. juni 2013 kl. 15.19

Når du siger det er for stort til at flytte, hvad ville du så gøre.? Det er fordi det står et dumt sted, og det står for tæt op af det andet træ.
Kh Karina

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2013 kl. 15.35

Hvis det alligevel skal væk, kan du selvfølgelig prøve at flytte det.

Her skal der nok andre ind over. Det ved jeg meget lidt om med så store træer.

vh. Hans

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. juni 2013 kl. 16.59

Hej Karina
Inden du overvejer at fælde træet, kan du få podet nogle stykker - altså forudsat blommerne viser sig værd at bruge til noget. Når en af podningerne er lykkedes, kan du bagefter prøve at flytte træet - når det er i hvile mellem 1. november og inden 1. april.
Der skal graves et stort hul både hvor træet skal graves op og hvor det igen skal sættes og det er selvfølgelig nemmest med en minigraver - men håndkraft er heller ikke umuligt, hvis I er gode med skovl og spade. Det er nok nemmest at grave en dyb rende rundt om træet og start mindst en halv meter ude fra stammen og se, hvor mange rødder I støder på - en halv meter dybt og så kan I begynde at grave ind under træet derfra.
Og til Hans - normalt er blodblommer podede, men det kan i få tilfælde lade sig gøre at formere dem ved stiklinge eller nedkrogning.
www.de-gamle-sorter.dk

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 29. juni 2013 kl. 17.39

Jeg kan ihvertfald fortælle, at blommer sagtens kan så sig selv, selvom moderen er podet. Jeg har en Reine Clair Noir Blomme, som er podet på en mirabelle. - Men musene løber rundt med blommekernerne og gemmer dem i depot, et år fandt jeg en bunke under min sibirske iris, der står adskillige meter væk fra blommetræet. Og jeg har et hyr med at fjerne dem rundt om i haven.
For en del år siden skød en kerne i mit "vilde hjørne", der var fyldt med vinca. Jeg fik det ikke fjernet, så det nåede at gro op til et træ, og så måtte jeg jo se, om der kom gode blommer på. Det gjorde der efter 7 år, og de var præcist som moderens.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2013 kl. 20.53

Hej Karina.
Du kunne prøve at grave lidt lige i retningen mellem blommetræet og blodblommen ½-1m fra blommetræet..
Hvis der er rodforbindelse, ligger roden ikke ret dybt. Hvis du finder en, kan du roligt hugge den over. Det vil være en fordel for træet, hvis du senere beslutter at flytte det.

Nyt svar til emnet »Hvad er det for et træ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvad er det for et træ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider