Forum

Bomuldsplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 29. juli 2013 kl. 22.45

Jeg har for andet år i træk dyrket bomuld. Jeg ville høre, om andre havde erfaring med bomuldsplanter? Billederne er fra sidste år. De planter, jeg har nu er kraftigere og større. De er fra egne frø.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 29. juli 2013 kl. 22.48

Egen høst.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Wiborg, 5. december 2013 kl. 12.30

Kære Christine

Det ser helt vildt spændende ud.
Jeg har lige nogle spørgsmål smil:
- hvilken slags bomuldsplante er det?
- har du haft planterne ude eller er de i drivhus?

På forhånd tak. smil.
Venligst Louise Wiborg Nielsen
Lærkevej 1
8752 Østbirk
mobil: 22642044

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 6. december 2013 kl. 9.24

Kære Louise

Jeg forspirer dem fra februar med en pose over, så de ikke tørrer ud. Når der er godt fremme fjerner jeg posen. De første, jeg dyrkede stod inde i stuen - sydvendt. De seneste stod på lukket glasaltan - østvendt. Man kunne dog lukke altanen op med skydedøre. De er meget tørstige og skal have meget vand - især, hvis det er meget varmt. Det er den almindelige bomuld. Der findes kun 4 arter, der adskiller sig ved længden af fibrene på bomulden. Lange eller korte fibre. Planten er 1- årig. Een art er dog flerårig, men uinteressant, for industrien, da fibrene er korte. Man kan sagtens have dem i drivhus eller på beskyttet plads. Mine er trods kulden på altanen, stadig ikke gået ud. Men de klarer dog ikke vinteren. En sjov plante og så får man sit eget helt økologiske vat :-)

Hilsen Christine

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. december 2013 kl. 12.12

Det siges ellers at bomulden er den plante, der sprøjtes mest. Men i Pakistan dyrker de også økologisk bomuld , som er meget dyr .

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 6. december 2013 kl. 12.19

Det er muligt, at den sprøjtes meget i kommerciel brug. Den er meget modtagelig for spindemider, væksthuscikader mv. Ved dyrkning til hjemmebrug behøver man ikke sprøjte den medmindre den bliver angrebet og man ikke kan fjerne synderen på anden vis. Det bliver den ofte kun, hvis den står sammen med agurk, tomat eller lignende.
Mine er helt økologiske :-)

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. december 2013 kl. 14.57

Irma sælger også økologisk bomuld i form af vat. Det er urtekram som importere det så det er muligt, at supplere hvis det bliver nødvendigt. Ellers må du lave vatpinde af din produktion .

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne Friis, 20. marts 2016 kl. 13.15

Hej Christine,
Det er godt nok et ældre indlæg, men jeg forsøger alligevel med et spørgsmål:

Hvor køber du bomuldsfrø? De er meget svære at finde hos danske frøudsalg synes jeg.

Jeg har selv for mange år siden fremdrevet en bomuldsplante, og det var en rigtig sjov plante:o)

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 20. marts 2016 kl. 21.33

Hej Johannes.
Har du kigget hos Barneys frø .? Det siges også at han tager dem hjem på bestilling. Ellers er det Cammilla Plum .
Hilsen Søren.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 20. marts 2016 kl. 22.10

Hej Johannes
Hvis du sender mig en frankeret svarkuvert sender jeg gerne nogle frø til dig. Jeg har sået før for en måned siden og de er kommet op - 10 stk. De skal ud på min overdækkede altan, når det bliver varmt nok :-) Du skal så bare giver mig din adresse på svarkuverten.
Jeg bor: Albjergparken 14, 3. th, 2660 Brøndby Strand, hvis du er interesseret, men der er selvfølgelig andre steder, du kan anskaffe dem, som Søren siger - det er bare et tilbud :-)
Mange hilsner Christine

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Holmberg, 20. januar 2017 kl. 19.14

Hej Christine,

Jeg læste i dit indlæg at du tilbød bomuldsfrø til én af de andre i netværket. Har du tilfældigvis stadig nogen af dem? ..og ville jeg også kunne få/købe/bytte mig til nogen?

Udover at passe mine plantebabyer laver jeg nemlig også workshops om bæredygtig mode til modedesignere. Der plejer jeg at uddele bomuldsfrø til dem hver især for at minde dem om at vi alle sammen er afhængige af naturen om vi vil det eller ej! ..og så opfordre dem til at pleje deres egen bomuldsplante og se hvad det indeholder. Det er som regel lidt en opvækker til de fleste.

Nu har jeg lige opdaget at jeg er løbet tør for frø - og jeg skal afsted til Athen og lave workshop på fredag. De ser ud til at være vildt svære at få fat i. Men der vil jeg selvfølgeligt gerne have bomuldsfrø med igen :)

Hvis du har nogen bomuldsfrø at dele ud af, er jeg ude efter 25-40 stykker. Jeg kunne evt. overføre frankering o.l. per mobilepay for at spare tid med snail-mail?
Jeg kunne bytte med en flaske hjemmebrygget kompost-thé, som er virkelig god gødning? Hvis det var noget?

Ser frem til at høre fra dig,
Alice

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lykke, 3. juni 2017 kl. 15.08

Hej Christine og Søren

Jeg vil rigtig rigtig gerne give min datter og svigersøn en bomuldsplante - til deres bomuldsbryllup som er her den 13. juni .
Kan I hjælpe :-)

Hilsen Gitte Lykke
Skriv gerne til mig på gitte@gittelykke.dk

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 3. juni 2017 kl. 17.10

Hej Gitte
Hvis du sender mig en frankeret svarkuvert, så sender jeg gerne nogle frø til dig, samt lidt økolgisk vat - mit eget hjemmedyrkede. Det har jeg i en pose. Du er også velkommen til at hente selv, hvis du bor i nærheden. Jeg bor i Brøndby Strand :-) Hvis du henter selv koster det dig ikke noget :-)
Og tillykke med brylluppet :-)
Mange hilsner Christine

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 7. september 2018 kl. 9.48

Hej Alle
Jeg har som i kan se i tråden dyrket bomuld tidligere, men har de seneste år været uheldig med skadedyr, så de blev ikke til noget, men i år gror de helt fantastisk. Faktisk har mine bomuldsplanter aldrig været så store før, og de sætter mange knopper. Håber, de når at udvikle sig, da jeg i år ikke har forkultiverede dem indenfor, men plantede dem direkte på voksestedet tidligt i maj. De har i år fået masser af gødning, og jeg har ikke været plaget så meget at skadedyr - heldigvis. Så jeg håber, jeg kan høste flere frø i år. Planterne er dyrket af frø fra egen avl. De står på en glasindækket altan, hvor jeg har side vindue, bagvinduer helt oppe, samt skydedøre, der kan lukkes op. Håber på et godt resultat i år. Andre, der har dyrket bomuld i år???

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 7. september 2018 kl. 9.49

Endnu et billede.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 7. september 2018 kl. 9.49

Nok et billede

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 7. september 2018 kl. 9.50

Et sidste billede.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Sejberg Sørensen, 14. februar 2019 kl. 0.22

Søgte og fandt denne inspirerende debat.
Håber det lykkes at få noget ud frøene fra tørre grene købt til at stille til pynt.
Det er da et ret billigt eksperiment at kaste sig ud i.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Stampe, 14. februar 2019 kl. 12.16

Hej Lisbeth

Det var sådan jeg startede i sin tid. Men en enkelt tørret gren, og siden har jeg fået mange frø. Rigtig god fornøjelse. Du kan med fordel så dem nu - indenfor og så med en pose over - så er de klar til foråret.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emilie Lawrence, 23. januar 2020 kl. 9.24

Hej Christine, jeg er begyndt at leje med tanken om at dyrke min egen bomuld og fladt over denne tråd. Er det stadig muligt at købe nogle af dine frø :) ?

Venlig hilsen Emilie

Nyt svar til emnet »Bomuldsplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Bomuldsplanter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider