Forum

Lille træ til terrassen?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna Sørensen, 31. december 2013 kl. 10.24

Kære forum ;o)

Jeg er i år flyttet til en have med en del fliser, så jeg vil gerne plante et egnet træ midt på den ene terrasse, så træet kan give skygge og samtidig mere grønt liv til de mange fliser.
Jeg tænker på et frugtræ, et godt fugle-, insekttræ, osv., som kan klare en solvarm terrasse. Hele haven er lukket som gårdhave med dels træhegn, dels murstensmure.
Pladsen til træet er ca. 3x3, men der er noget udhæng jeg også skal tage hensyn til.
Jeg tænker især på et pæretræ (Clara Friis) eller et kirsebærtræ. Der skal jo to pæretræer til, men så kan jeg evt. få plads til et som espalier et andet sted i haven ;o)

Mvh. Anna Sørensen, Tjæreborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 31. december 2013 kl. 12.57

Du kunne også overveje et paradisæbletræ. Det er utroligt smukt næsten hele sæsonen, bliver en passende størrelse til en terasse, og så er paradisæblegele ikke sådan at kimse ad... :-)

Elsebeth

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Sørensen, 31. december 2013 kl. 14.09

Tak for dit svar. Ja, paradisæbletræ har jeg også overvejet, men lige netop dem er der så mange af i mit boligområde meget tæt på, så dem nyder jeg allerede synet af så rigeligt.

Men kan to forskellige pæretræer bestøve hinanden? Jeg overvejer Clara Friis, men skal jeg så have to Clara Friis træer?

Mvh. Anna Sørensen

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. januar 2014 kl. 8.57

clara friis kræver en fremmed bestøver - blodblomme "trailblazer" er et smukt træ som ikke bliver så stort og blommerne smager rigtigt godt

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 1. januar 2014 kl. 15.07

Jeg har lignende forhold og plantet et opstammet kirsebærtræ (heister, hedder det vist), som er selvbestøvende.
Opstammet (heister), fordi man skal kunne gå under det - og kirsebær, fordi jeg synes, det er den ultimative luksus at kunne plukke sine egne kirsebær. Selvom, det kun er 1½ år gammelt har det båret virkelig mange kirsebær den forløbne sommer og jeg glæder mig allerede nu til næste års høst.
Det har ikke skygget så meget endnu, men det skal jo også lige vokse til :-)
For neden har jeg plantet chokolademynte, som er en gro-villig plante, som dufter fantasisk af After Eight :-)
Et rent slik-bed :-)
Hilsen Tina

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. januar 2014 kl. 20.06

Hej Tina desværre har du ikke plantet et træ med betegnelsen "heister", der betyder at træet har sidegrene på hele stammen, dvs. at træet får en stamme der er tykkest fra neden og tyndere opad, og dermed et meget stabilt træ der meget sjældent tager skade i stormvejr. Når træet har fået en stabil tilvækst, kan den nederste gren fjernes ved basis, men skær IKKE i grenkraven, klip ca ½ cm. fra stammen, året efter tager man næste gren nedefra og så fremdeles. Ps. Se på juletræets stamme når det har tabt alle nålene. Henry G.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Sørensen, 14. februar 2014 kl. 15.24

Hej Anna. Jeg vil foreslå en alm. Hyld den er ikke så slem som sit rygte. Den starter som et busket træ vælg tre hoved grene og opstam det løbende så får du i løbet af få år et lille træ der ser meget gammelt ud pga. Den grå furede bark, som jeg forstår det skal den stå solitært, så evt. Rodskud er nemme at fjerne. Er der meget sol og det ikke nødvendigvis skal bære spise frugt skulle du vælge en pryd pære pryrus salicifolia pendula på en høj stamme -det kaldes også for Norden oliven da den har farve og blade der minder meget om oliventræet, den sætter små pære, der ikke er værd at spise. Hilsen Sanne

Nyt svar til emnet »Lille træ til terrassen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Lille træ til terrassen?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider