Forum

Nabo fjernede hækken i skæl.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michal Jakobsen, 26. januar 2014 kl. 22.03

Hej. Mit spørgsmål er hvad man gør, min nabo kom og spurgte mig om han måtte fjerne hækken for at sætte et rækværk op i 180. Jeg gav lov til at han fjernede hækken og sætte et hegn op.
Problemet er så at det nu er to år siden og der er kun hegn ca. 10 meter af de samlede 50 meter. Naboens have er helt eftergroet med div. Ukrudt i store mængder over alt.

Hvad kan man stille op?? Er det lovligt IKKE at sætte en hæk eller rækværk op igen?
Det skal lige siges at jeg har talt med naboen flere gange, men han er sløv doven og fyldt med undskyldninger.
Håber i kan hjælpe mig med et svar.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 27. januar 2014 kl. 14.28

Du kunne jo en bidsk hund til at rende rundt frit i din have. Så kunne det være at han blev motiveret til at sætte resten af hegnet op! :-D
Nej, det er selvfølgelig bare en mega svær situation du står i. Jeg ved ærligt talt ikke om du har ret til at kræve at han sætter hegn op, men ellers kunne du jo tage en seriøs samtale med ham om, at enten sætter han hegnet op som lovet, eller også må han investere i en ny hæk til jeres skel.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michal Jakobsen, 27. januar 2014 kl. 15.20

Ja hvis det bare var så nemt, 😀 nabo konen er meget flov over det, men manden er totalt lige glad med det, det skal så lige siges at jeg netop har lejet mit hus ud pga. Flytning ang. Job, og mine lejer er godt træt af at han ikke får det lavet.
Jeg vil sætte mig ned og skrive et brev til ham sendt anbefalet, med et ultimatum til ham på en måned til at udrette det hegn, ellers bliver de 10 meter hegn fjernet af mig og så sætter jeg en hæk op som der var før. Men jeg syntes bare at reglerne er svære at gennemskue. Så derfor hvis der lige var en som kendte svaret så jeg ikke skulle til at læse hele regelsættet igennem.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. januar 2014 kl. 19.32

Grundreglen er at man skal deles om udgiften til beplantning eller hegn i skel.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. januar 2014 kl. 19.35

Hej Michal Jakobsen

Hvis du ikke allerede har afsendt det anbefalede brev kan du måske finde en vinkel eller to mere i dette indlæg....

Du spørger om det er lovligt ikke at sætte hegn eller rækværk op igen …. det er i sådan at en mundtlig aftale er retsligt bindende.
Det gælder dog ikke, hvis man ved indgåelsen af aftalen var vidende om eller burde have anet, at den man indgik aftale med ikke var i stand til at leve op til aftalen.
Det har jo i hvert fald vist sig, at selv om du flere gange indenfor to år har forsøgt at få naboen til at fuldføre de 40 manglende meter plankeværk, ja så har han ikke magtet at leve op til aftalen, som han selv var interesseret i at indgå.
Se Aftaleloven § 31, Lovbekendtgørelse nr 781 26.08.1996

Hvis du insisterer på at fjerne de 10 meter hegn, naboen har fået færdig og sætte en hæk i skel i stedet for risikerer du mindst to ting:

Naboen bliver vred – og så er det et vilkår, du skal håndtere.
Og måske er én måned til at rejse 40 meter hegn ikke et helt realistisk krav på denne årstid – så også derfra kan naboen (måske) finde anledning til at tænke, at du stiller et ikke-rimeligt krav. Han kan jo fortrænge eller have glemt, at du har henvendt dig flere gange i de forløbne to år om sagen..

Eller naboen siger OK – men har ikke til hensigt / magter ikke at betale sin halvdel af den fælles hæk. Og da du ved, at du ikke kan regne med, at naboen er i stand til at holde sine aftaler, så får du næppe på et senere tidspunkt rettens medhold i, at han skal det. Du bør med andre ord på grund af dine erfaringer holde dig fra at indgå nogen aftaler med lige præcist den nabo.

Du kan gå en helt anden vej – nemlig rejse hæk på egen grund.
Se Hegnsloven § 2, Lovbekendtgørelse nr 59 19.01.2007
Det valg giver den mindste risiko for konflikt eller for en langvarig og måske udsigtsløs strid om deling af udgiften til fælles hegn.

Hvis du planter egen hæk inde på egen grund – så fremtidig vedligeholdelse (klipning og beskæring) kan ske, uden at du overskrider skellinien, kan du komme i gang her i 2014 – og du har måske endda mulighed for at engagere din lejer i projektet ?

Jeg håber at have givet anledning til at du genovervejer sagen og at du finder en løsning, som tilgodeser din og din lejer's forventning både om lidt privatliv i haven og om en smukkere ramme end et kuldsejlet hegnsprojekt.

Venlig hilsen fra
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 28. januar 2014 kl. 8.28

"Han er sløv doven og fyldt med undskyldninger" er altid udgangspunkt for noget rigtigt trist med tvister. Det kræver nogen gange behændighed og der er altid mindst 2 sider af en sag.
Du har sikkert ret i den anskuelse af naboen og det er kedeligt at skulle være med til.
Har du overvejet at tilbyde (tale ikke sende anbefalet brev) at betale for halvdelen af rækværket og hjælpe med opførelsen.
Det kunne være naboen ikke har råd til at indkøbe til resten af plankeværket (det kan være en følge af landets krisetid) eller han ikke bare kan overskue resten af projektet.
Han skal måske have lidt hjælp og som god nabo, så giv kommunikationen, så han ikke taber ansigt.
Selv når det måske kommer dertil, at naboen stadig ikke kan/vil være med i resten af projekt plankeværk kan du jo trække kortet med at du så vil betale og plante ny hæk, men det indebære, at du/i nedriver de 10 meter plankeværk. Så kan der igen komme det, om du kan f
få naboen til at klippe hækken på sin side.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. januar 2014 kl. 14.24

Hej
Du står i en meget trist situation, som vi også har oplevet. Vores nabo havde plantet rødgran som hæk i starten af 60'erne. Knap 30 år efter spurgte hans søn, som nu ejede huset om han måtte skære granerne ned - (De skulle jo nok skyde igen! En udtalelse, som fortæller alt om vedkommendes havekundskab :-)
Træerne blev fældet og der skete ikke noget de næste mange år, hvilket vi var klar over ville ske, men vi var glade for at granerne var væk. I stedet for plantede vi et tæt busket på vores side af træstubbene. Det har været sådan lige siden og da vi ved at der med de skiftende ejere ikke vil ske andet, er det ok for os. Måske har du plads til at gøre det samme.
Mange venlige hilsner
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Nabo fjernede hækken i skæl.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Nabo fjernede hækken i skæl.

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider