Forum

Kan misligholdt græsplæne reddes?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jannik Jørgensen, 5. marts 2014 kl. 11.39

Hej!

Jeg er blevet den heldige indehaver af et parcelhus med tilhørende have. Der er tale om et større gør-det-selv projekt, bla. hvad haven angår.

Græsplænen ligner ikke en der er blevet plejet de sidste par år. Græsset er 30-40 cm højt visse steder og der er mange store totter med vissent eller halvvissent græs. Umiddelbart er der ikke voldsomt meget ukrudt i den (eller også er det bare gemt rigtig godt i de store mængder græs).

Kan den må nogen som helst måde reddes - eller i det mindste bare friskes lidt op, så jeg kan holde ud og se på den i år. Jeg har planer om at haven skal have en ordentlig omgang næste år.

Hvad siger i til det?

Mvh

Jannik

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. marts 2014 kl. 19.39

Hej Jannik når græsset begynder at gro, skal du slå "plænen" ned i et par cm højde, når græsset så er blevet afrevet og fjernet, skal arealet vertikal skæres (slåes), så alt det visne græs bliver revet op og afrives. Efter 2 - 3 uger kan du se hvor du kan/skal efterså plænen, på den måde kan du redde plænen. Hilsen Henry G.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 5. marts 2014 kl. 21.33

Stort set enig med Henry, men har du tid nu kan du sagtens klippe græsset fx på højeste klippehøjde. Klip i to retninger, riv græsset af, klip derefter på kryds og tværs i en lavere højde og riv afklippet af.
Herefter er det godt at vertikalskæres, kalkes og gødes.
Jorden er kan være ujævn men den retter sig efterhånden som den klippes henover sommeren.
God fornøjelse med hus og have

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 31. marts 2014 kl. 17.23

Hvad er en vertikalskæring? Og hvordan gør man det?

Kan I anbefale en græssort man kan reparere plænen med? Jeg er interesseret i en sort der ikke vokser for hurtigt.

Jeg fældede en stor busk sidste år og fik dermed ca 25m2 mere, som jeg gerne vil have græs på, er det strengt nødvendigt at tromle jorden først?

Mvh Helle-Sofie

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. april 2014 kl. 23.36

Hej Helle en vertikalskæring betyder at man "skærer" riller i bunden af græsplænen, derved renser man plænen for mos, "bundfald" (afklippet græs m.v.). Samtidig jævner man også plænen en lille smule, der køres på kryds og tværs af arealet, knivene skal være indstillet til en dybde på ca. 0 - 5 mm. Maskinen kan tit lejes i byggemarkeder, eller man kan købe små elektriske maskiner. desuden findes der bjælker (ligner knive) der kan påsættes fjedre, de bliver monteret i stedet for kniven på rotorklippere, pris omkring 100 kr. Angående græs er det nok en Turfgræs du skal bruge. Hilsen Henry G.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 2. april 2014 kl. 6.30

Tak for hjælpen Henry.

Nyt svar til emnet »Kan misligholdt græsplæne reddes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Kan misligholdt græsplæne reddes?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider