Forum

Fiberdug til rionet hegn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Mygind, 29. marts 2014 kl. 8.16

Hejsa

Jeg skal i gang med at montere et hegn bestående af rionet monteret på træ stolper, som skal beplantes med efeu.

Hegnet skal stå helt tæt op af en gammel hæk, så jeg ønsker svar på hvad jeg kan montere på bagsiden af rionet hegnet for at undgå at hækken vokser ind på min side?

Med venlig hilsen
Martin

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. marts 2014 kl. 9.30

det kan ikke lade sig gøre du må sætte hegnet så du kan klippe hækken

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Mygind, 2. april 2014 kl. 17.40

Tak for svaret Mogens.

Kan du uddybe hvorfor det ikke kan lade sig gøre at montere fiberdug mellem hækken og rionettet?

Mvh Martin

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. april 2014 kl. 2.29

Du vil skygge begge dele ihjel på den ene side. Er det svar nok?

Mit råd er- gå med naturen ikke i mod. Du har nok gode grunde (nabostrid måske?) til at vælge den løsning, du har valgt her, Måske ville du hellere have et fast hegn, hvad ved jeg?!

Men at opsægget dækning på bagsiden er en ikke optimal løsning. Det nye hegn må nødvendigvis anbringes, så hækken kan klippes. Og naboerne bliver nok ikke glade, hvis den skygges ihjel på den ene side.
Hvis det er en uplejet vildtvoksende hæk, så kan man i januar/februar nedskærehver 3. plante- vente et år eller helst to- og så nedskære de næste hver tredje- til hle hækken har været skåret ned. Det tager nogen år men er den bedste måde at gøre det på så der stadig er en form for hæk, ellers skal man nedskære alt- og det bliver nogen kedelige ti år til hækken er oppe i højden/bredden.

Man kan også skære hækken helt ind nu, men det hjælper ikke hvis den er "barbenet" forneden. Der duer kun komplet tilbageskæring/foryngelse.

Mvh
Tine- der har forynget både hæk og buskads på den måde, hvor det har været uplejet for længe

Nyt svar til emnet »Fiberdug til rionet hegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Fiberdug til rionet hegn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider