Forum

Sideskud ved bund på Lindetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sigurlaug Maren Oladottir, 10. april 2014 kl. 9.55

God dag.
Jeg har et gammelt sukt lindetræ stående ved min terrasse. Nu er det sådan at vi vil anlægge e
Nogle højbede ved eller op til træet....men det har skudt nogle nye skud fra bunden/ roden de sidste år som vi har klippet ned...igen og igen;).... Hvis vi nu kommer højbede oven på disse sideskud kommer de selvfølgelig til med at skubbe de kasser der regner vi med...er der er mulighed at gøre noget sådan at vi kan "lukke" de skud sådan at de ikke kommer igen?
Jeg syns jeg kan huske noget om at min far brugte tjære eller voks,så vidt jeg husker!!! Til at lukke åbne sårer på træer engang....
Jeg håber i hvert fald at i forstår mit spørgsmål og kan hjælpe mig;)

Fortsat god dag og på forhånd tak for hjælpen.
Silla

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 10. april 2014 kl. 15.07

Hej Silla

Du er nødt til at grave ned hvor alle skuddene kommer ud fra stammen
Og med en økse hugge alle de små stamme stykker væk, der er tilbage fra du klippede.
Du skal hugge lodret ned, og få alt væk der kunne ligne et nyt skud.
Det har vi gjort med flere gamle træer med godt resultat.

God arbejdsløst fra Lone.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. april 2014 kl. 16.00

Hej Sigurlaug Maren Oladottir

Nu skriver du ikke hvor tæt på træets stamme I tænker at anlægge højbed.
Men der er stor risiko for skader, hvis overgangen mellem jord og stamme dækkes af jord højere op ad den barkdækkede stamme end det niveau, der er i øjeblikket.

Skaderne viser sig måske ikke lige med det samme. Men når de viser sig kan det være for sent at gøre noget ved det.....
Kig evt en tidligere tråd om emnet: "Påfyldning af jord omkring træ" - bare skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sigurlaug Maren Oladottir, 10. april 2014 kl. 19.38

Tak for svaret Lone Thomsen :)
Mon ikke vi så går i gang med et godt stykke arbejde, det skal jo gøres ordentligt eller ej :)

Mvh Silla

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sigurlaug Maren Oladottir, 10. april 2014 kl. 19.42

Hej Lone Brems :)
Tak for dit svar...vores højbede bliver lavet af træ og puttet op til træet,sådan at stammen bliver ikke dækket til....men de side skud der er nede ved stammen kommer jo faktisk til at stå under den første kasse og det er det der bekymrer mig lidt:)
Tak for dit svar :) jeg vil kigge nærmere på linket:)

Mvh Silla

Nyt svar til emnet »Sideskud ved bund på Lindetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Sideskud ved bund på Lindetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider