Forum

En ræv i haven!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. april 2014 kl. 8.18

For tre år siden fik jeg en dejlig kolonihave. Desværre er der også en ræv, der synes, at haven er dejlig. Haveforeningen har ca. 135 haver, men ræven har valgt at komme i min have hver nat.

De fleste vil vel sige, at en ræv er natur, og at man må finde sig i den. I går fandt jeg en nedgravet, delvist spist høne i mit staudebed. En død høne gør selvfølgelig ingen fortræd. Og jeg har trøstet mig med, at ræven sikkert tager mange mus, som jeg så ikke får problemer med i kolonihavehuset eller som nøddetyve (jeg har to hasselbuske).

Men min erfaring er, at ræven ødelægger meget. Sidste år knækkede den mange blomster af fuchsiaer og hortensiaer. Den gravede nogle af de nylagte kartofler op, og da jeg lagde net over jordbærbedet, var det ikke på grund af fuglene, men fordi ræven gnavede de grønne jordbær af og lod dem ligge på jorden.

Og så er der også arbejdet med at fjerne alle resterne af fugle og andre ofre. Og desuden dens lorte! I sommersæsonen skider den gerne et par gange eller tre i min have hver nat!

Sidste år havde jeg en overgang held med at smøre hjortetakolie på 6-7 pinde, som jeg satte på strategiske steder. Det mindskede ødelæggelserne for en tid. Men efterhånden begyndte ræven at fjerne pindene eller bide dem i stykker. Og desværre synes mine gæster også, at den olie stinker afskyeligt. Det er jo ikke meningen, at mine gæster også skal holdes væk!

Er der nogen, der har et godt råd?

Ræven er forsøgt fanget med en fælde, men det lykkedes ikke. Og sagkundskaben siger jo også, at der hurtigt vil komme en ny ræv, for der er jo masser af føde at finde. Men hvorfor skal den lige være så meget i min have, når der er 135 haver at boltre sig i?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2014 kl. 9.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2014 kl. 10.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 11. april 2014 kl. 10.14

Der er flere problemer i spørgsmålet. 1/ hold ræven væk. 2/ hvorfor kommer den. Angående punkt 2, er der desværre mange der fodre rævene. De kan blive næsten håndtamme Det behøver ikke at være dig der fodre. Så længe det foregår, er der altid ræve!

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. april 2014 kl. 10.21

Ræven kan ikke lide lugten af menneske hår, så få en stor portion hår hos din frisør. Det lægges i tylposer og hænges op i haven.
Det er et forsøg værd og gratis.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2014 kl. 11.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. april 2014 kl. 12.29

Mange tak for kommentarerne/rådene

Nej, jeg fodrer naturligvis ikke ræven. Men der altid noget at finde, f.eks. børns kasserede madpakker fra skraldespande, og der er masser af fugle, harer, samt byggelegepladsens høns. Det er især solsorte og duer, den spiser, men den fanger også en gang imellem en fasan.

Jeg vil skynde mig at sige, at jeg sådan set godt ved, hvorfor ræven foretrækker min have. Mit spørgsmål var nok mest ment som et udråb/nødråb. Det er af nøjagtig samme grund, som jeg selv: Haven er meget åben, men alligevel afskærmet af hække og træer til alle sider. Det betyder, at ræven kan ligge midt i haven på en forhøjning, hvor den har udsigt til alle sider, mens den fortærer sit bytte, men alligevel er den skjult, for der er ingen, der kan se ind i haven udefra.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 11. april 2014 kl. 15.20

Gør ligesom hønseejere - hegn din have ind med trådhegn i passende maskestørrelse. hvis der er 134 andre haver at boltre sig i, vil den nok gå forbi din hvis den er for besværlig at komme ind i.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. april 2014 kl. 21.25

Hej Doris.

Jeg tror, der er rævehvalpe i det allernærmeste område, og har været det hvert år.

Står nogle af havehusene på betonklodser, så der er hulrum under? Det er et yndet sted for tæverne at sætte hvalpe.

Hvalpene fra i år er nu ca. 1 md. gamle og tæven slæber alt muligt mærkeligt hjem til ungerne.

De andre ting, du nævner med knækkede blomster, overbidte pinde, afbidte jordbær m. m. , er ikke voksne ræves værk, men utidige hvalpes. Den voksne har slet ikke tid til den slags, og det er kun tæven der tager sig af ungerne.

Jeg ville ikke blive spor forbavset, hvis der er, og har været, et kuld hvalpe i den nærmeste omegn.

Vh. Hans

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 12. april 2014 kl. 8.15

Tak igen. Jeg ønsker ikke at sætte penge i et hegn, som ræven jo alligevel kan grave ned under. Det vil koste for meget i forhold til, at der er tale om en lejet have, som jeg nok ikke kan have i ret mange år (Er allerede en ældre dame ;-). Og et hegn vil desuden genere, når jeg skal klippe hæk.

Ja, mange af husene står på såkaldte punktfundamenter, og der er ingen tvivl om, at ræven bor under ét af husene. Den har givetvis også boet under min udestue på et tidspunkt. Jeg så den komme ud derfra en sommerdag med styrtregn, da der alligevel må være blevet for vådt under huset. Siden har jeg stoppet adgangen til pladsen under mit hus, og den bor ikke hos mig mere.

Man siger, at ræven mistede sin mage på en nærliggende trafikeret vej for nogle år siden. Sidste sommer havde jeg dog på et tidspunkt også mistanke om, at der var hvalpe, for dengang syntes jeg, at nogle af rævesporene var små. Men en anden haveejer, hvis hus den boede under sidste år, satte videokameraer op, og på optagelserne så man tydeligt, at der kun var én. Vedkommende har fået stoppet adgangen til pladsen under sit hus, så der bor den ikke mere. Men der er masser af andre steder, hvor den kan finde et hus, der måske ikke bruges så tit.

Sidste år bed ræven i øvrigt gasslanger i stykker. Den stjæler også børns legetøj, efterladte sko eller havehandsker, læder-raflekrus, og hvad den ellers kan finde. En del af det ender på min grund. Så denne ræv har altså masser af tid til at lege.

Som et kuriosum kan jeg nævne, at jeg i går fik spurgt, om den nærliggende byggelegeplads har mistet høns for nylig. Jeg fik at vide, at der forleden morgen lå 5 ihjelbidte høns. Hvor mange de derudover havde mistet, fik jeg ikke at vide, men én af dem endte i hvert fald på min grund.

Jeg vil prøve at finde ud af, om jeg kan sætte disse bevægesensorer med spotlys op.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. april 2014 kl. 12.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. april 2014 kl. 13.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. maj 2014 kl. 19.05

Ræve gør som andre hundeagtige rovdyr: De graver byttet ned til trange tider.

Noget der virker: Sæt en hegnstråd i 15 cms højde og tilslut et 12 v bilbatteri. Det gjorde min gamle far da jeg havde kaniner gående i græsningsbure og rævefamilien troede, det var et "tag-selv-bord" for ungerne.

Min far vågnede en morgen til et gevaldigt hyl: En ræveunge var krøbet under tråden, fik stød- spænede rundt- og ramte tråden i den anden side. Vi så aldrig de ræve igen!

Her fodrede folk også de små nuttede rævehvalpe, og det er jeg rigtig meget modstander af, de mister respekten. Vilde dyr, skal være vilde!

NB: Støddet kan mærkes svagt af mennesker. Det slår ikke nogen ihjel. Heller ikke rævene!

Min far mokkede sit op af trådhegn og plasticisolatorer fra Harald Skrald, opsat på nogen pinde. I stedet for bilbatteriet, kan man også købe en omformer til el-hegn, og så sætte den på allerlaveste niveau. Men det kan altså mærkes, hvis man selv rammer det!

Endvidere: Tag det op med haveforeningsbestyrelse, så folk ikke fodrer rævene- evt får rævesikre affaldsspande.

Mvh
Tine

13 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. maj 2014 kl. 20.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Lund, 23. juni 2014 kl. 14.51

Glæd du dig over at der kommer en ræv på besøg i din have, og tag så de småskader på planterne med.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. juni 2014 kl. 15.43

Hej alle sammen

Jeg havde ikke set, at der var kommet endnu flere svar. Tak for dem ;-)

Jeg nåede ikke at gøre noget, inden ræven tilsyneladende forsvandt, helt af sig selv. Mine havenaboer har heller ikke mærket noget til den i den seneste tid.

Så problemet er løst!

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »En ræv i haven!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > En ræv i haven!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider