Forum

Beskæring af hylde»hæk«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Seloy, 17. april 2014 kl. 17.55

Jeg er nyligt flyttet ind i et rækkehus, hvor der er brugt hyld i et af "brandbælterne" ind til et naboområde.
Denne hyld er ikke blevet passet/klippet i rundt regnet 15 år!
Den rager mange meter op & toppen "læner" sig ind over min have. Dette stjæler en del sol fra min have.
Kan jeg klippe hylde"hækken" på samme måde, som jeg vil klippe en alm. hæk?
Dvs klippe de øverste meter af med motorsav.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 17. april 2014 kl. 21.35

Min erfaring med hyld er, at du kan gøre hvad som helst ved den, og den skal nok komme igen. Inkl. at skære alle grene og alt grønt af gentagne gange i løbet af en sommer, og den kommer igen. Den er med andre ord ikke sart, så du kan roligt lave din egen motorsavsmassakre... :-)

Jeg ville måske klippe den helt i bund for at få den til at lave nye skud fra bunden, og så klippe dem som en hæk. Den kommer lynhurtigt op i højden igen.

Elsebeth

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Seloy, 17. april 2014 kl. 21.43

HæHæ, motorsavsmassakre. :D

Takker for svar & input. :)

Fuldstændig nedklipning er ikke rigtigt ønskeligt... Så bliver der 100% åbent ind til en villahave...

Men måske jeg skulle ta' lidt af gangen over hele sommeren?

VH
Gitte

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. april 2014 kl. 9.10

Hej Gitte Seloy

Rigtig god idé ikke at skære alt ned på en gang!

Mange hyldebuske har en vækst, som egner sig til opstamning og mere fri vækst oppe i 2,5 - 6 meters højde. Hvis man tænker sig lidt om og lader motorsaven få pauser :-) kan man få den gode virkning af "vandrende skygge" ind over det areal, der ligger øst-nord-vest for busken. Lidt punktvis afskærmning mod nabo-indkig kan jo være en overvejelse værd!

Endelig kan det være godt at overveje, hvor meget der kan fjernes uden at læ-virkningen reduceres til et mindre behageligt nivaeu. Der er jo både læ foran og bagved et levende hegn ( og det er i den sammenhæng ligegyldigt hvilken orientering mod verdenshjørnerne hegnet har).

Nogle hyldebuske i hegnet er måske ranglede eller placeret, så der skal tages beslutning om at skære helt ned til jorden - eller næsten.

Jeg vil synes, at hyldens lidt voldsomme oprette vækstform ikke forenes ret godt med en (mulig) plan om på sigt at holde den klippet som hæk....

Og lige en strøtanke:
Der er måske grund til lige at kontakte grundejerforeningen / lodsejerlauget inden du starter motorsaven.... Der kan være aftaler om, hvem der må skære i hyldebuskene - og hvor meget, der må skæres ? Ihvertfald er det jo lettere at tale sig frem til en fornuftig løsning end det er at skaffe sig skuffede, sure genboer eller en bestyrelse, som føler sig forbigået ;-)

God arbejdslyst - og skær lige et par hyldefløjter til naboens unger undervejs ....

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. juni 2014 kl. 7.46

Skær i bund, men nap kun hver 3. plante (og helst i jan-feb). Vent to år, nap så hver 3. af de gamle, og vent, og tag så de sidste.

Så er der aldrig helt bart og forblæst/uskygget- og de nedskårne kan klippes til efterhånden. Hyld følger i høj grad saksen= har kraftig tilvækst, hvor de bliver beskåret.

Selv ville jeg aldrig vælge hyld til klippet hæk, men nok tjørn, slåen eller "snedrivebusk" (potentil). Eller hvid kornel (der har flotte røde grene og høstfarver.)

Hyld er fint til hegn, men i min optik ikke lige et valg som klippet hæk. Her kunne syren også være god.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Beskæring af hylde»hæk««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Beskæring af hylde»hæk«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider