Forum

Høj beplantning til altankasse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Jensen, 29. april 2014 kl. 7.47

Jeg har en udendørsaltan, hvor jeg har købt standard altankaser af plast hele vejen rundt. Deres mål er 60*16*16cm. Det er Geli Auqa Toscana.

Spørgsmålet er hvilken høj beplantning der kan fås som skærmer for nysgerrige blikke?

Beplantningen må gerne være så høj som mulig dvs. gerne 20-50 cm, ikke for tung til kassen, må ikke kunne ryge ud af kassen ved blæst, gerne være skærmende det meste af sæsonen. Skal kunne tåle kraftig eftermiddagssol og ikke kræve for omhyggelig vanding udover den naturlige nedbør. Skal kunne tåle at stå udenfor om vinteren. Evt. overdækket på antangulvet.

Er en novice på dette område, så har indtil videre kun kunne forestille mig en tynd række med buksbom eller elefantgræs.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. april 2014 kl. 10.02

Hej Per Jensen

Buksbom vil nok kunne trives og tåler klipning.
Jordblandingen er særligt vigtig når der er så forholdsvis lidt plads til rodudvikling. Sørg for en porøs jord med en god blanding af muld, sand og kompost i forholdet 3:1:1. Og gerne en håndfuld pilleret hønsegødning pr altankasse i maj og i juni. Det er vigtigt, at der ikke kommer til at stå vand i bunden af altankasserne - så sørg for dræn, hvis det ikke allerede er forberedt.
Det vil nok være en god idé at sætte kasserne ind mod husmuren i vinterperioden, sæt dem på et isolerende underlag og dæk selve kassen (ikke planterne) med noget isolerende.

En anden mere pasningskrævende plante er ægte laurbær,som også kan holdes lav ved beskæring (du får på den måde mange portioner laurbærblade til venner og familie). Du kan bruge samme jordblanding som til buksbom. Men du vil også kunne få et godt resultat ved at investere i citrusjord - det koster ;-)
Laurbær er følsomme for frost og rodklumpen skal beskyttes, så den ikke udsættes for lavere temperatur end 5 grader.
Laurbærbuskens blade har brug for meget lys gennem vinteren, så selv om den også skal dækkes til i frostperioder, så må dækket af igen når temperaturen kommer over 5 grader.

Elefantgræs kan ikke udvikle sit rodsystem under så begrænsede forhold - den tåler heller ikke udtørring. Dertil kommer, at den oplagrer næring i en form for rodknolde og de overjordiske dele vil blæse i stykker, vælte og kasserne kommer til at se meget triste ud i vinterhalvåret....

Jeg håber du får glæde af den grønne ramme på din altan !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. april 2014 kl. 11.58

Eller mormor-blomsten tagetes.

16 cm er trods alt ikke meget jord at gøre godt med...

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jensen, 30. april 2014 kl. 9.21

Tak for de gode svar. Vil undersøge buksbom og tagetes lidt nærmere.

Buksbom: Vil se om jeg kan finde en planteskole der har tynde buksbom, med højre omkring 25-40 cm. Altankassen er jo kun 16 cm i dybden. Mange buksbom er forberedt til at blive tykke hække og buske.

Tagetes: Selvom den kun blomstrer et år, kan jeg bruge dens frø det følgende år. Er dog lidt nervøs for hvor meget vandings-/pasningskrævende den er. Den må ikke gå ud for mig. Vi kikke efter en art der kan blive 30-40 cm høj. Så en rigtig flot vanillla variant på nettet.

Venlig hilsen, Per

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. april 2014 kl. 10.35

Uanset hvad du planter i en kasse med så lille jordvolumen, vil du skulle vande hver dag - i varme perioder måske 2 gange om dagen...

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. april 2014 kl. 15.11

Vedr. tagetes, så havde jeg nogle placeret i sådan nogle betonrør/huller i betonsten sidste år. Sommeren var megavarm, og de fik langt fra vand hver dag (eller uge...). De stod flot fra juni til frosten kom. Og du kan ganske rigtigt tage frø selv.

Vælg evt. en af de spiselige udgaver, fx appelsintagetes. Så er der lidt at drysse i salaten og på kager.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. april 2014 kl. 16.28

Det er jo også et helt andet materiale, så det kan du ikke umiddelbart sammenligne. Der bliver ikke nær så varmt og tørt inde i et betonrør som i en plastkasse.

Jeg havde tagetes i en altankasse i ca. den størrelse, der omtales her, ved drivhusdøren sidste år for at hente lidt hjælpere ind i drivhuset, og den skulle vandes hver dag, ellers hang de med hovederne...

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Roswall, 17. maj 2014 kl. 13.57

husk der findes selvvandings altankasser

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. maj 2014 kl. 0.39

Der er også sådan noget som Tallerkensmækker (Blomsterkarse, Nasturtie)- den er et kært barn med mange navne.
De klatrer gerne opad hvis de får det tilbudt. Blomsten er spiselig med skarp karsesmag.

Ellers er der også Lathyrus (Ærteblomster)- den duftende er toårig. De klatrer også gerne.
Som klatrestativ kan man bruge kyllingetråd (varmforzinket), det kan evt sættes op med strips (den type man bruger til kabler), så blæser det ingen steder!

Mvh
Tine

Men du fortæller ikke hvilket verdenshjørne di altan vender til? Stik syd er til andre planter end stik nord. Sol/skygge?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Nielsen, 3. juni 2014 kl. 14.30

Jeg ved ikke om det er "korrekt at gøre" men i mine altankasser da jeg boede i lejlighed voksede lavendel som jeg tyndede ud i.
De er ikke voldsomt tørstige, de dufter dejligt, og så er de flotte i lang tid :-)

Nyt svar til emnet »Høj beplantning til altankasse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Høj beplantning til altankasse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider