Forum

Roser på altanen!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alice Tingkær Sørensen, 11. maj 2014 kl. 14.00

Jeg har købt en smuk slyngrose New Dawn, som jeg forestiller mig skal stå på min sydvendte altan, som har glas til at skyde til siden. Mon der bliver for varmt og kan den type rose overhovedet stå i en krukke?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. maj 2014 kl. 18.08

Hej Alice Tingkær Sørensen

Jeg har også sådan en sydvendt altan med skyderuder. Min erfaring er, at det er meget svært at tilpasse forholdene efter planternes behov. Der bliver nemt for varmt, og under sådanne betingelser kommer der nemt bladlus og andet ”utøj”.

Min erfaring er, at det går nemmest med såkaldte Middelhavsplanter, altså f.eks. figen, nerie, bouganvilla, oliven, citrus og dipladenia.

Det går også helt fint med tomater. Men engang var jeg bortrejst i to dage. Vejrudsigten meldte regn, så jeg lukkede skyderuderne, eftersom jeg har gulvtæppe på derude. Det viste sig, at vejrudsigten ikke kom til at passe, og jeg kom hjem til en altan, hvor der var ulideligt varmt, og hvor det allerede myldrede med hvide fluer! Den fejl har jeg dog kun begået én gang.

Men en almindelig haverose! Det bliver svært.

Jeg vil dog ikke tage modet fra dig. Hvis du kan skubbe ruderne til side, sådan at der altid er helt åbent, så vil jeg tro, at det kan gå. Brug et termometer.

Held og lykke med det.

Doris Møller

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. maj 2014 kl. 19.20

Det er en ret stor rose, du har valgt at eksperimentere med! Den kan godt blive 2-3 meter høj.

Er der ikke et sted i nærheden af din opgang eller i gården, hvor den vil få mere optimale forhold? Og hvor du også kan få glæde af den hver dag i blomstringssæsonen.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Tingkær Sørensen, 12. maj 2014 kl. 19.04

Tak for de gode råd, jeg tror min datter får rosen, så kan jeg følge den i hendes have.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. maj 2014 kl. 21.02

Det bliver hun forhåbentligt glad for!

Jeg har en i forhaven, og den er skøn og længeblomstrende.

Nyt svar til emnet »Roser på altanen!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Roser på altanen!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider