Forum

Færdig Bøg hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Gertz, 5. juni 2014 kl. 15.43

Jeg har fået plantet en færdig bøghæk af anlægs gartner for 1.5 år siden, og har reklameret over den flere gang, hvor de efter følgende har sat en mindre plante ved siden af, fordi jeg ikke syntes den var tæt nok. hvad kan man forvente, forlange af en bøgfærdig hæk til 500 kr per meter. plantet af gartneren.
Den er plantet med klump på. og passet og plejet med siv slange.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. juni 2014 kl. 15.56

Tjah "Hvad kan man forvente . . . . . en færdig bøgehæk" Hvis man spurgte en af de gamle kinesere, så ville svaret sikkert være; Plant et træ og få en pind. Plant en pind, og få et træ. Det er vist nogenlunde sådan det gamle ordsprog siger.
Uanset hvor store planter og hvor stor en klump mv. så er det jo ikke "Færdig hæk" før planterne har fået rodfæstet sig i det medie de plantes i. Og afhængig af jordens tilstand og beskaffenhed mv. kan det jo tage kortere eller længere tid. Så det er nok risikoen ved manglende tålmodighed. Min egen erfaring er, at mindre hækplanter i løbet af forholdsvis kort tid "indhenter" de tæskedyre, såkaldte færdige hækplanter, og som en ekstra bonus har man så også glæden ved at se sine nye hæplanter gro op.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juni 2014 kl. 18.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Gertz, 5. juni 2014 kl. 19.06

Min hæk trives min hæk har det godt.. og i fuld flora , jeg syntes bare ikke i forhold til de billeder man finder på nettet, at min er tæt nok, ingen skud i bunden af de enkelte planter. Ligner en opstammet hæk. Jeg mener ikke kvaliteten af de enkelte planter er god nok. Så er mit spørgsmål hvad jeg kan forlange der.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Gertz, 5. juni 2014 kl. 19.08

Jeg har netop plantet 15 meter færdighæk istedet for plankevær

5 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juni 2014 kl. 19.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 5. juni 2014 kl. 20.59

Jeg købte en færdighæk på 160-180 cm i nov 2013 og plantede den selv - der var tale om barrods.
Min er tættere end din...og den er jo meget ny. Min er dig blæst noget skæv.
Er din hæk støttet med pinde? Synes jeg kan ane støtte? Det kan jo give svage planter.
Som støtte har jeg banket store pæle ned pr. 2 m og spændt stålwire på hver side...

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Plantetorvet.Dk V. Bjarne Schou Andersen, 6. juni 2014 kl. 8.02

Hej

Umiddelbart ligner det lidt begrebsforvirring. Der findes Prima Færdig Hæk® som er et registeret varemærke og er meget velbeskrevet hvordan de enkelte planter skal se ud for at blive kaldt for Prima Færdig Hæk®
Der findes kun en producent der laver disse. Er det Prima Færdig Hæk® bliver de solgt i enten 125-150-180-200-220 cm. færdighøjde, så hvis man har køb 160-180 cm. eller andre beskrivelser har det ikke været Prima Færdig Hæk®.
Det er ret let at tjekke om det er dette produkt, da hver plante er plomberet med en lille hvidt mærke. Når det er sagt kan det jo godt være et andet produkt der er købt af gartneren.
Vi sælger en del andre produkter som også giver en næsten færdig hæk, som fx. Herkuleshæk, (som produceres af samme producent) - store flotte barrodshækplanter i højder op til 175-200 cm. mv. Jeg har vedhæftet et billede af Prima Færdig Hæk® og Herkules hæk i vintertilstand, så du kan se forskellen.

med venlig hilsen
Bjarne Schou Andersen
www.Plantetorvet.dk

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 7. juni 2014 kl. 0.29

Så må min være herkules og i øvrigt købt hos plantetorvet mener højden var 150-180.
I øvrigt er ikke én eneste plante gået ud og jeg har plantet 100 stk :-)
Kan klart anbefale færdig (herkules) hæk.

Min hæk er dog også flot tæt i bunden.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Gertz, 19. oktober 2014 kl. 15.43

Hej Igen

Nu har jeg kæmpet med anlægs gartner om den hæk.. og han afviser at det er hans problem.. han har som tidligere nævnt sat en mindre hæk ved siden af vores såkaldte færdig hæk.. den gik ud og er blevet hivet op igen.. men nu har han jo været nede at grave ved rødder på den "færdig hæk", hvilket jeg har fået fortalt også er skidt..
Jeg syntes bare den bliver dårligere og dårligere.. den har fået siv slange og gødning hele sommeren.. Hækken er købt igennem magtebølle planteskole.. de sammen med min anlægs gartner afviser enhver klage.
Nogen gode råd

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. oktober 2014 kl. 17.23

Nyd din liebhaverhæk og indse, at det varer nogle år før det er en stor, bred og tæt bøgehæk. Utålmodighed er en dårlig egenskab at tage med i haven.

Småplanter havde givet samme resultat på en 10-årig horisont. Det du betaler 10 gange så meget for, er at få "sløret" ind- og udkig i e første 5 år, ikke andet.

De reklamer du omtaler, er jo - reklamer!

Har handlet 20 år i Magtenbølle og har ikke noget at klage over.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Gertz, 19. oktober 2014 kl. 20.04

Har handlet med en anlægs gartner og han igennem dem..
Jeg har set flere andre med færdig bøghæk der er meget pænere..
Så min "liebhaverhæk"!!!.. er ikke optimal.. gider ikke betale 500kr per meter for noget det ligner girafferne har spist af den.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. oktober 2014 kl. 20.42

Af billedet ser det ud til, at at du bor i nybyggerkvarter?

I så fald kan årsagen meget vel være traktose/jordpakning af de tunge maskiner på våd jord under byggeriet.

I så fald er der ikke noget i vejen med hækken, men med jorden - det er det, næsten alle spørgsmål om ny hæk er endt med her på siden, de to år, jeg har været på forum. Så det er bare, at bruge søgefunktionen, for at se hvad andre har af problemer.
Det er til gengæld svært at gøre noget ved problemet nu, hvor hækken er plantet, men noget, anlægsgartneren nok burde have vejledt dig om inden plantningen, så man kunne have Grubbet eller på anden måde have løsnet jorden inden plantningen.

Men ellers er der tålmodighed tilbage - mon ikke den er flottere til næste år, nu hvor den har fået rigeligt med vand?

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Gertz, 19. oktober 2014 kl. 21.19

Ja det er en nybyggerkvarter.. Men den samme anlægs gartner har lavet hele grunde med græs og mindre hæk hele vejen rundt, i mindre størrelse..1104 kvadratmeter der er grubbet over det hele og kørt 100 kubikmeter jord på grunden.. Jeg er i tvivl om jorden er blevet løsnes 10-20 cm under klumpen med rødder på færdighækken som der forskrives man skal.. men men lille hæk trives og gro godt.

Nyt svar til emnet »Færdig Bøg hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Færdig Bøg hæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider