Forum

Hvordan bortskaffes døde dræbersnegle?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 7. juli 2014 kl. 23.30

Jeg har opdaget alvoren af dræbersnegle i haven efter at alle squash, græskar og mamelukærme er afgnavet til roden! Nu har jeg gang i øl fælder og der er nærmest kø for at stå på hovedet i baljen. Jeg har læst mig til, at fældernes indhold af døde snegle skal overhældes med kogende vand og derefter graves langt ned i jorden eller bortskaffes. Hvad er forsvarlig bortskaffelse? Det kan næppe være i orden at lægge det i en plast pose i den almindelige renovations skraldespand? Men måske hvis de først har været i kogende vand? Har nogen et svar på dette vi, jeg være glad. Venlig hilsen K Langgaard

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 7. juli 2014 kl. 23.55

Når der er mange snegle, samler jeg dem i en spand og hælder kogende vand på. Spandens indhold hælder jeg i et hul, jeg har gravet i haven til det samme. Inden jeg tømmer spanden, dræber jeg de levende snegle i hullet. De er blevet tiltrukket af deres døde artsfæller.
Hvis der derimod, som i denne tid, ikke er så mange, hakker jeg dem over med et tidseljern, der hvor jeg finder dem og lader dem ligge. Næste dag kan jeg dræbe et par stykker mere omtrent ved hver død snegl. Det mest positive jeg kan sige om disse snegle, er, at de æder hinanden og det kan man bruge aktivt i jagten på dem. Faktisk er det, ved nærmere eftertanke, det eneste positive jeg kan komme i tanke om ved dræbersnegle :-)

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 8. juli 2014 kl. 7.35

Til Lone
Tja hvis man kan kalde tendensen til at æde sine døde artsfæller for en positiv egenskab, det virker temmelig usympatisk på mig. Jeg vil give fru Langgård ret, de er også et problem i død tilstand. der står man så med en spand snegleslim, som ikke lugter særlig godt
Jette

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. juli 2014 kl. 7.41

kom dem i en plast pose til biorummet i skraldespanden

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. juli 2014 kl. 7.42

Jeg kan ikke se, at det skulle være et problem at bortskaffe dem med dagrenovationen?

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2014 kl. 7.59

Lone, du er nok den eneste i tråden, som ved hvilken plage dræbersnegle kan være og som har den eneste "forsvarlige" håndtering af dem :-D

Teknikken med at klippe dem og lade dem ligge, er den eneste metode der kan praktiseres i en stor køkkenhave med mange (mange!) snegle. De forsvinder hurtigt (ædes af artsfæller) eller tørrer hurtigt ind.

En spandfuld derimod - den stinker!

En plasticpose og skraldespanden - altså ikke meget økologi i at producere affald og forbruge plastic!

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 8. juli 2014 kl. 8.09

Tak skal i have alle sammen. Hvis det er en forsvarlig måde at bortskaffe dem i bio rummet i dagrenovationen, så er jeg glad. Måske er det kogende vand så overflødigt? (Det er jo mindre håndterbart når det er sådan en gang slim)Venlig hilsen Karin

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2014 kl. 8.26

Kogende vand er helt vildt at bruge, hvis du spørger mig, men det er der mange gode meninger om :-D

En død snegl er fin i komposten - kommunal bio eller egen.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juli 2014 kl. 9.15

Blot til orientering, så kan de ikke afleveres på genbrugspladsen, da det er en invasiv art.
Den almindelige skraldespand er fin. Så brændes de ved omkring 1000 grader, og det overlever de ikke :0)

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 8. juli 2014 kl. 9.21

Hej Jette
Tja, sådan har vi vel alle vore forskellige opfattelser af naturens veje. Jeg finder det vældig praktisk og sympatisk at de selv skaffer sig af med deres døde artsfæller- har heller aldrig forstået, hvorfor folk har så meget imod ådselsædere. De gør os alle en stor tjeneste og er meget vigtige for opretholdelsen af en natur i ballance.

Hej Tom
Ja, du er jo en lidelsesfælle :-).

Det er nødvendigt at gøre noget ved sneglene, hvis man vil have fornøjelse af sin have. Hidtil er der ikke opstået naturlige fjender for denne type snegle i naturen og med den formeringsevne de har, vil problemet bare vokse og vokse. I den nærliggende mose er der dage, hvor man må sno sig frem mellem dem på stierne.

Det undrer mig, at haveeksperterne stadig ikke tager nogle forbehold for dræbersnegle, når de anbefaler jorddække i køkkenhaven. Jeg har fundet denne artikel som er interessant - især for nye snegleramte:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/297.html

Der er mange måder at kæmpe på. Jeg prøver at notere mig. hvilke grøntsager de ikke kan lide og så kommer de på listen over grøntsager, jeg fortsat dyrker. Fx har jeg opgivet gul æggeblommekartoffel, for de blev konsekvent ribbet af sneglene. Mine belindakartofler fra i år har de derimod ikke rørt.

Det glæder mig, at den velfriserede have ifølge artiklen ikke vinder i længden ;-)

mvh Lone

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 8. juli 2014 kl. 9.22

Hvor er jeg glad for dette forum hvor jeg kan stille de "dumme" spørgsmål uden at føle mig dum. Nu går jeg ud og høster virkelig mange døde snegle til min biopose til biorummet. God tirsdag. Karin

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. juli 2014 kl. 12.01

@Lone: Tak for link til artiklen

Nu vil jeg tænke lidt mere venligt om naboernes høns, der afpatruljerer min have fast 2-4 gange dagligt, siden de tager unge snegle. (Men de må altså godt undlade at gale lige under de åbne vinduer- eller tage sandbad bag espalierpæretræerne... ). ;-)

Mvh
Tine

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 8. juli 2014 kl. 12.38

Selv tak Tine

Hvor er du heldig! Min nabo havde høns, da jeg flyttede ind. Det lykkedes mig, at bilde mig selv ind, at det var hyggeligt og landligt med hanegal :-) De fandt hurtigt ud af, at der var godt at besøge hos mig. Min have var totalt vildnis dengang, så det gjorde ikke så meget at de støvbadede og skrabede. Det var bare hyggeligt - sådan en flok er ren underholdning og jeg vil bare så gerne selv have høns. Desværre var naboens hønsehus gammelt og faldefærdigt og han endte med af afhænde flokken og nedlægge huset. Han har ikke fået bygget et nyt endnu - det var ellers dejligt at have fornøjelserne, men ikke ansvaret :-)

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. juli 2014 kl. 7.57

@ tom hos os får vi udleveret poser som er fremstilles af majsstivelse til biokomposen som nedbrydes det var en fejl at jeg skrev plastikpose - her klipper visneglene og det lugter ikke

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juli 2014 kl. 13.21

Det lyder mere som Mogens :-D

Nyt svar til emnet »Hvordan bortskaffes døde dræbersnegle?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvordan bortskaffes døde dræbersnegle?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider