Forum

Hjælp til ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stephanie Foden, 24. juli 2014 kl. 18.30

Vi har rigtig mange af en bestemt plante/ ukrudt som vi ikke kan slå ihjel, problemet er endnu mere problematisk da vi heller ikke kan finde ud af hvilken slags det er for at finde ud af hvordan vi slår dem ihjel. Planten er vedhæftet på billedet nedenfor: nogle der ved hvad det er og evt. Hvordan vi kommer af med den

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B.J. Nielsen, 24. juli 2014 kl. 22.07

Det ligner bestemt en morgenfrue, lugter blomsten lidt af appelsin?? Den kan bruges til fodbade, cremer, the og som fin spiselig pynt på din salat. Kan du evt. tage et foto af blomsten.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2014 kl. 22.21

Jeg vil anbefale at behandle al dit ukrudt på samme måde som den afbillede....det overlever det ikke i længden og det er der garanti for :)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. juli 2014 kl. 22.35

Jeg tror ikke, det er en morgenfrue, den er utrolig nem at luge væk.
Men jeg ville hive den op med rod ved hjælp af et mælkebøttejern. Det virker også fint på tidsler.

Inden frasætning, som jeg tror er snart. Ellers hiv i det mindste hovederne af dem inden frøsætning.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stephanie Foden, 25. juli 2014 kl. 9.49

Vi mener ikke det er en morgenfrue og det bliver en smule svært at fjerne dem alle ved håndkraft da de har overtaget næsten hele græsplænen... Men sætter stor pris på jeres bud 😄 blomsten ser således ud ⤵️

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 25. juli 2014 kl. 10.34

Det kunne være en art af "Alant".

da.wikipedia.org/wiki/Alant

Hvis den skal nærmere bestemmes, skal du nok omkring F&N

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. juli 2014 kl. 13.26

Ja, eller tusindstråle. Begge bliver dog ret høje.
Men helt ærligt, hvis I ikke kan finde planterne, kan jeg ikke se, at de er et problem!
Vores græsplæne er fuld af krybende potentil, men så længe græsplænen er grøn og ikke stikker bare fødder, så fint med mig. I bedene skal de til gengæld holdes nede!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stephanie Foden, 25. juli 2014 kl. 17.31

Tak for hjælpen alle sammen vi må bare prøve os frem :)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. juli 2014 kl. 4.12

Altså jeg har nogen lignende, selvom bladene minder om morgenfruer, så er det en art "okseøjer" (handelsnavn). Bare nip hovedrne af, når de er afblomstrede- så kommer de ikke igen.

Mine er nu sået, så de blomstrer til glæde og gavn, og jeg har skumle planer om at høste frø af dem.

Mine gror ved den ene espalierpære- stik syd op ad huset, men jeg vander altså (pæretræet mest) fordi, de er da pæne. Mine er fra en "sommerblomst"blanding, der er også "Stolte kavalerer".

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hjælp til ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hjælp til ukrudt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider