Forum

Nogen der kan hjælpe. Svampe/algeagtig

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maja P., 25. juli 2014 kl. 15.38

I dag da jeg rodede rundt i min lille have og i den trækasse jeg har krydderurter, fandt jeg noget underligt noget. To grønne svampe/algeagtige ting. De har lige som sådan nogle åndehuller. Nogen der kan hjælpe? Hvad er det ? Og er indholdet (krydderurter) stadig spiseligt, som de voksede med?
På for hånd tak . Maja

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2014 kl. 16.40

Det er levermos og ganske ufarligt.
Dens tilstedeværelse plejer at være knyttet til vedvarende fugtighed, hvilket måske ikke er typisk for de mest almindelige krydderurter...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja P., 25. juli 2014 kl. 16.43

Kan det være fordi kassen har fået meget vand i sidste uge i forbindelse med at det regnede meget ? Men tak , er ret ny med det her have-halløj :)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 25. juli 2014 kl. 18.19

Vi fik dem også engang bare i en anden farve ?! Havde lige købt noget specielt gødet jord der lugtede lidt af møg så dengang tænkte jeg at det var synderen - måske du har købt samme jord ? :-)

Har iøvrigt ikke set dem dem siden..

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. juli 2014 kl. 18.53

Hej Maja P.

Prøv at søge på Almindelig Lungemos (Marchantia latifolia) - det er en meget udbredt såkaldt levermos. En af de allerældste land-jordsplanter - formentlig udviklet fra alger i saltvand.

Det du har taget foto af er frugtlegemet - pålanten er "topklar" til at formere sig et andet vedvarende fugtigt sted :-)

Lungemos kommer ikke af sig selv på en uge - de trives i vedvarende fugt - og går (tilsyneladende) til grunde, hvis de tørrer ud. De efterlader svampesporer i jorden - ved efterfølgende langvarig fugt kan planten udvikle sig fra sporer til voksenstadiet (også kaldet formeringsstadiet).

Så det er et meget interessant - og yderst almindeligt ! - fænomen du har i dine urtekasser ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Nogen der kan hjælpe. Svampe/algeagtig«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Nogen der kan hjælpe. Svampe/algeagtig

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider