Forum

Lyskæder i haven, hvornår må man tænde?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulla J., 5. september 2014 kl. 15.54

Jeg har lige købt nye led lyskæder som julelyskæde til haven af mærket chrissline. Har fundet en rigtig smart flagstangs lyskæde og bare ligner en million når den er hejst op vores flagstang www.lagerlamper.dk/group.asp?group=36
Men hvornår må man tænde, eller hvornår er det okey at tænde for lyset. Har snakket med naboen og de syntes det er okey?
Hvad syntes i, er det for tidligt ?

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 5. september 2014 kl. 21.04

Hej Ulla, jeg forstår spørgsmålet som at du spørger om læsernes personlige mening om hvornår det er ok at starte med julebelysning.
Hvis det er rigtigt forstået, vil jeg sige min mening, jeg synes det er ok at sætte det op 1.12. Venlig hilsen K.l.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 5. september 2014 kl. 21.21

Hej Ulla, hvis du snakker om julebelysning, så får du nok en vældig debat igang ;-)
Selv nyder jeg især en af mine naboers ihærdige oppyntning til jul, med julemand, kane med rensdyr, kæder i træer og på hus - det er så hyggeligt at se på, hver gang vi kører forbi :-)
Personligt elsker jeg lyskæder i haven, men er nærigt anlagt, så har nogle få med solceller - som jeg skal have suppleret ad åre, når der kommer tid og råd :) Disse lyskæder har jeg i træer og buske i stedet for havelamper - det synes jeg ser mere eventyrligt ud - hele året :-)
Ville mene, at din lyskæde i flagstangen hører i samme kategori - så det synes jeg bare, at du skal gøre.
Hilsen Tina

3 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. september 2014 kl. 22.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla J., 6. september 2014 kl. 1.06

Tak for jeres svar, og er nok mest på hold med Tina, da jeg også syntes det er ok med lyskæder hele året rundt. Det er jo næsten det samme som en havelampe ;-) den bruger endda mindre strøm.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. september 2014 kl. 8.19

lyskæder er dog det mest unyttig miljøsvineri på denne delvis ødelagte jord - strømmen er åbenbart ikke dyr nok endnu

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. september 2014 kl. 9.34

Jeg tilslutter mig koret der galper første december. Da jeg var barn tilbage i 30'erne saa man da slet ej denne slags moderne belysning.

Mvh Eivin (^_^)

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2014 kl. 10.04

Tidligst 1.12.- Når det absolut skal være.
Vi har en enkelt lille lyskæde i vores piletræ, som tænder kl. 16 - og slukker kl. 23.00 - Det kan kun ses af os, fordi det står på terassen. Den nedtages 6. januar (Helligtrekongers Dag).
Jeg synes at der er alt for meget kitch, strømspild osv. Hvem står iøvrigt og kigger/nyder lyskæderne i al den tid de er tændt? En flagstang er til et flag - og ikke til andet. Mange mennesker burde kende lidt mere til f. eks. flagregler og vide at et flag skal nedtages ved solnedgang.
Ingeborg

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. september 2014 kl. 11.10

Fra første søndag i advent, eller d. 1. december, hvad der nu kommer først.
synes det er miljøsvineri, og noget man bliver så inderligt træt af at se på.
Flagstænger er til flag, og absolut ikke andet.

og nu jeg er igang: de kulørte kæder, dem med blå og røde lys, ser i mine øjne gruopvækkende ud. Og de "støjer" og fanger opmærksomhed fra de rigtige blå og røde lys man skal se efter i trafikken.

Tante Anne :-)

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. september 2014 kl. 11.11

Det er rigtigt, Ingeborg. Respekten for det danske maa vi da ej glemme! Naar det saa er sagt indrømmer jeg da skam gerne, at jeg nemt kan glædes ved en saadan moderne lyskæde, om dens anvendelse er smagefuld.

Mvh Eivin (^_^)

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 6. september 2014 kl. 11.52

Halloooo :-D
Læste I ikke, at jeg skrev solcelle-lyskæder :-)
Men bortset fra det, så er vi alle jo så forskellige og jeg er stor elsker af afdæmpet lys i min have, da den er meget mørk (ingen gadelygter) og iøvrigt er omkranset af 2 meter beton-liguster (suk!), så mine lys bør ikke genere nogen :-)
Hilsen og god dag
Tina

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. september 2014 kl. 13.22

Jo men, Ulla der har startet tråden, skriver om LED julelyskæde.
/Anne

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 6. september 2014 kl. 13.36

Nå, jeg har ikke så meget forstand på elektriske apparater, men kan LED ikke være soldrevet?
Hilsen Tina

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2014 kl. 14.02

Jeg accepterer da fuldt ud soldrevne LAMPER i haven, bare ikke guirlander og andet kitch bling/blang i kulørte farver - GYS.
Men det er jo op til den enkelte, og fortæller mig lidt om personen, når haven er "amerikaniseret".
Det er bare slet slet ikke min smag.
Ingeborg

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 6. september 2014 kl. 14.06

Jeg holder mig nu også til lyskæder i vamt lys - ingen blinken eller kulørte lamper.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. september 2014 kl. 14.14

Solceller eller ej - for mig drejer det sig om, hvad man kan tillade sig i det offentlige rum. Hvis vi skal se på lyskæder året rundt bliver der der i mine øjne taget noget af julestemningen væk, fordi nogle gerne vil "spise kager" hver dag.
December måned må for mig gerne være et lyspunkt i vinterens mørke - bogstaveligt og i overført betydning. Fordi vi kan er det ikke sikkert det er godt at gøre det. :-)

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2014 kl. 15.10

Lyskæder, guirlander og andet pynt er beregnet til festlige lejligheder. Lyskæder skal da glæde i den mørke tid og ikke om sommeren. Men hvis det falder i Ullas smag og hun holder fest hver dag er det da i orden med mig - hun er ikke min nabo :-)
Ingeborg

17 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2014 kl. 15.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. september 2014 kl. 16.12

Den er da gyyyselig Frank, børn og hunde og gamle koner vil få et sjosk.
Julen med sit lys og glimmer starter den 1 dec. og slutter lidt ind i januar. Det er synd for børn og barnlige sjæle at man pisker en stemning op flere måneder før jul.
Det er en gammel nordisk lysfest som er gået noget over gevind.

19 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2014 kl. 16.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. september 2014 kl. 21.31

Jeg er den lykkelige indehaver af naboer, der kun sætter en lillebitte lyskæde op - og den er kun hyggelig hele vinteren :)

Og der kommer ikke julepynt af nogen slags på min matrikel - helst ville jeg gå i hi i december og komme ud, når hysteriet er ovre igen...

Dvs. det er ikke heeeelt korrekt, et enkelt stykke julepynt har jeg da! Den er hjemmelavet og kommer frem hvert år d. 1. december. :)

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. september 2014 kl. 21.38

Frank.
Med sådan en havenisse foran døren, tør hjemmeplejeren ikke nærme sig din beskyttede bolig.

22 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2014 kl. 23.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 7. september 2014 kl. 7.42

Anja
Sådan en fin juleting vil jeg osse have
Jette

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. september 2014 kl. 11.46

Nu har nissen ikke specielt noget med julen at gøre , den kom hertil længe før julemanden blev opfundet , de første hønisser kom hertil sydfra og har spredt sig uhæmmet , det er en invasive art , vatnissen og drillenisen kender vi alle , typograferne har et anstrengt forhold til underarten sætternissen , i 1947 kom kravlenissen til og den har invaderet mange hjem i DK , i december hænger den alle steder.
Det er da hyggeligt at vi i den mørke tid (dec.) hænger lyskæder op i vores haver , nu skal vi ikke gøre det mere kedeligt i den mørketid end det er , og med en solopgang lige før kl. 9 og en nedgang 15.30 er der ikke meget lys .

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 7. september 2014 kl. 11.51

Tak Svend :-)
Du satte lige ord på det, jeg mener: I vinterhalvåret ser jer ikke min have i dagslys - kun i weekenden.
Derfor elsker jeg lys (afdæmpet) i haven.
Hilsen Tina

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. september 2014 kl. 22.02

Jette - der findes kun det ene eksemplar :)

Nyt svar til emnet »Lyskæder i haven, hvornår må man tænde?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Lyskæder i haven, hvornår må man tænde?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider