Forum

Opfølgning på nedklippet ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Asger B., 6. september 2014 kl. 8.52

Jeg har kigget lidt på vejledning til ligusterhæk og der er en masse fine råd som jeg har brugt - tak for det.
Min sag er at jeg har nedklippet vores ligusterhæk i sidste uge af februar, da den var ved at se lidt luset ud.
Den tøvede lidt da der var en del nattefrost i begyndelsen af foråret, men nu har den taget rigtig fat og er nærmest eksploderet og blevet fin og høj, nu vil jeg jo gerne at udviklingen fortsætter.
Hvad er bedst for hækken med hensyn til klipning? (dags dato er første uge af september)
Skal det gøres nu, eller skal jeg lade den gro igennem og så klippe når det er tid til sommer?

På forhånd tak

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. september 2014 kl. 9.46

Kjære Asger, om jeg var dig, ville jeg vente til næste sæson. De nye skud der vilde komme nu efter endt klipning vilde være ganske skrøbelige i forhold til de kommende maaneders eventuelle frostvejr.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asger B., 6. september 2014 kl. 14.27

Tak - det var også min umiddelbare vurdering.
Den får lov at stå vinteren over.

Asger

3 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2014 kl. 15.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. september 2014 kl. 15.55

Vær glad for jeres ligusterhæk som kun skal klippes få gange om året. Jeg har 64½ m. spiraea vanhouttei som i år er blevet klippet 6 - 7 gange, og det var nødvendigt. Selv om det har været en tør sommer er den vokset alt for meget.
Jeg dyrker 100m. hæk om sommeren.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2014 kl. 16.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. september 2014 kl. 21.33

Jeg har ikke haft tid til at klippe min liguster endnu... Der skal 1 m af i toppen og ½ m på hver side, så det er heldigt, at der kun er omkring 40 meter af den :(

7 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2014 kl. 23.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Jensen, 23. marts 2015 kl. 8.59

For 3 år siden havde jeg en gartner til at klippe min 35 år gamle ligusterhæk ned til ca 20 cm over jorden. Jeg har gødet den, men synes ikke den rigtig kommer i gang med at vokse. Hvad skal jeg gøre, da jeg jo gerne vil have lukket ind til haven igen.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 24. marts 2015 kl. 20.29

Hej Kjeld. Det er næsten umuligt at få en så gammel liguster til at blive pæn igen. Når man så klipper den helt ned så håber man på nyvækst, men min erfaring er at det sjældent bliver ensartet og pænt bagefter.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. marts 2015 kl. 21.47

Hej Kristian

Jeg har en lige så gammel liguster, der er blevet alt for høj. En ny hæk er ikke en realistisk mulighed, så den skal klippes kraftigt ned...

Jeg forestiller mig at klippe den ned til omkring 1,3 m og fremover holde den på ca. 1½ meter - vil det ikke kunne fungere fornuftigt?

Hvor bred skal jeg holde den, når den står meget forblæst?

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 26. marts 2015 kl. 22.12

Hej Anja. Det er ikke rigtig det man anbefaler, men det kommer vel også lidt an på hvordan hækken ser ud. Hvis der ikke er nogen sidegrene og du bare står med det gamle stammer tilbage når du har klippet den ned i de 1,3 meter, så kan du ligeså godt klippe den helt ned og lade den starte helt forfra... -hvis den da vil skyde fra bunden.
Er hækken derimod tyk i bunden så kan du godt klippe den ned i 1,3 meter. Men det er ikke det de plejer at være i den alder.
Hvis det af en eller anden grund er helt umuligt med en ny hæk, og der bare skal ske noget med den gamle hæk, må man jo prøve at nedklippe og se hvad der sker.

Det er hårdt arbejde at fjerne gammel hæk og plante en ny, men ofte spilder man bare tid på at se en gammel hæk prøve at komme sig. Det går hurtigere at få en ny hæk igang.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 26. marts 2015 kl. 22.19

og ca. 40-50 cm bred er det normale for en ligusterhæk.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2015 kl. 6.16

Tak for svaret - der er masser af sidegrene, så det bør ikke være et problem.

Og som sagt - ingen ny hæk, både af økonomiske og arbejdsmæssige årsager :)

Nyt svar til emnet »Opfølgning på nedklippet ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Opfølgning på nedklippet ligusterhæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider