Forum

Ukrudt i græsplænen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 13. oktober 2014 kl. 16.37

Jeg har fået ukrudt i græsplænen som breder sig meget hurtigt og nu fylder den ca. 3 kvadratmeter allerede .Jeg ved ikke hvad den hedder og hvad jeg kan gøre ved det ???
Har I et godt råd ?? Jeg har vedhæftet et foto.

med venlig hilsen
Kaj

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 13. oktober 2014 kl. 16.59

Det ligner noget ukrudt med roset, jeg skal ikke kunne sige hvilken. En græspæne der er fri for ukrudt er jo hårdt arbejde og det ser ikke ud som om der er meget græs tilbage. Hvis området ligger skyggefuldt ville jeg gennemgrave det og lave et lille bed med nogle skyggetålende planter som f.eks. hosta/løvefod/høstanemoner. Hvis det ligger i halvskygge/sol ville jeg mekanisk fjerne det, evt. med en vertikalskærer som kan lejes og så kan resten af plænen også få en tur. Herefter skal der eftersås med græs og så gælder det om at skabe gode vækstbetingelser for græsset, hvilket er en hel videnskab i sig selv, med den rigtige ph som evt. kan reguleres ved tilførsel af kalk, og så skal græsset gerne gødes i vækstsæsonen.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. oktober 2014 kl. 17.31

Hvis du kunne grave en enkelt plante op og lave et nærfoto med god baggrund, ville muligheden for at bestemme arten være meget nemmere.
Måske skal græsset bare have lov til at blive lidt længere.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. oktober 2014 kl. 17.49

Det ligner kun kimplanter, så tag dem med et skuffejern eller en hakke! Efterså med græs.

At dømme efter de få blade, som ligner de blivende blade, kunne det måske være en storkenæb, men den selvsår sig vist ikke i græsplænen... Men du kunne måske have tabt nogle frø?

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. oktober 2014 kl. 18.04

Ned på knæ og lug - nu er 3 kvadratmeter jo til at overskue og vejret er perfekt - det burde være let at trække op nu.
Der findes ingen andre måder uden kemikalier.

Ved samme lejlighed kunne du tage et nærbillede :)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. oktober 2014 kl. 20.56

Det ligner Levermos. Find fotos på Google. Jeg har haft skidtet i græsset og mellem fliser. Det er luftbåren. Ukrudtsbrænder og salt kan det ikke lide.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2014 kl. 21.08

På min tlf ligner det en blanding af ærenpris, storkenæb og lidt fuglegræs . Men det er lidt svært at se mere præcist. Men alle 3 er almindelig ukrudtarter i græsplænen .

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. oktober 2014 kl. 21.19

Hvis man trækker billedet over i et behandlingsprogram og forstørrer op, er der en del blade som er fint savtakkede. Det mener jeg ikke peger mod levermos.

Et nærbillede ville gøre underværker.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. oktober 2014 kl. 21.34

Enig med Søren, en masse fuglegræs, enkelte storkenæb, de få og mørke kunne godt være ærenpris eller måske hvid kløver.

(Min bærbare med Win7, har en forstørrelsesfunktion på musepladen)

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. oktober 2014 kl. 21.47

Jeg synes der er noget som ikke passer med de arter som er nævnt ovenfor (bladform, plantetæthed og det begrænsede areal).

Jeg vil ikke blive meget forbavset, hvis det viser sig at være en art Potentil, hvis der kommer et nærbillede engang.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. oktober 2014 kl. 8.37

jeg har prøvet at redigere billedet men ikke med særligt godt resultat det ligner noget ranunkel og sibirisk portulak

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2014 kl. 10.58

Lige meget hvad det er , så skal det væk og jorden er lige til det nu.
Hvis det er fuglegræs er det til at rive sammen med en rive , det er være med de Andre nævnte ukrudtarter .

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 14. oktober 2014 kl. 13.15

Først tak til alle svar på mit spørgsmål.

Jeg har vedhæftet et billede som forhåbentlig er lidt bedre end som i går .Jeg kalder det billede 1
Da der er flere kommet flere svarmuligheder , sender jeg bagefter billeder af andre meget aktive planter i græsplænen,
Jeg kalder dem 2 og 3.
Jeg håber at I kan hjælpe mig med navne på alle tre billeder og et godt råd til bekæmpelse.
med venlig hilsen
Kaj

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 14. oktober 2014 kl. 13.19

Her kommer nummer 2

mvh
Kaj

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 14. oktober 2014 kl. 13.20

her kommer nummer 3

mvh

Kaj

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. oktober 2014 kl. 13.45

Fuglegræs - kan hives op med hånden. Evt. En tur med skuffejernet og en plæneklipper.

2 kunne være røllike.

3 storkenæb - den lille krybende, vilde.

Hakkejern, skuffejern og evt. Kan sidstnævnte tages med et mælkebøttejern.

Ingen af dem er problemukrudt i græsplæner.

Hilsen en som har masser af krybende potentil i græsplænen, men ikke gider gøre noget ved det, da de tåler færdsel bedre end græsset. Og er grønne!

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2014 kl. 14.55

Jeg er enig med dig Freya. Fuglegræset kan næsten rives sammen. Rølliken kan være sej hvis den først for fat og det samme gælder storkenæb . Derfor skal de fjernes nu .

Nyt svar til emnet »Ukrudt i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Ukrudt i græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider