Forum

Egnede grøntsager til altanen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kolja Rieffestahl, 29. januar 2015 kl. 17.02

Hej
Jeg vil gerne hjælpe mine venner med at dyrke flere grøntsager på deres altaner. Derfor vil jeg lave en liste over typer af grøntsager, bær og frugt (dværgfrugttræer i krukker) der egner sig til altaner.

Jeg vil gerne opdele listen i tre, nemlig hvilke vækster der egner sig til:
1. østvendte altaner
2. sydvendte altaner
3. vestvendte altaner

Er der nogen der kan hjælpe med det siger jeg mange tak på forhånd?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. januar 2015 kl. 11.34

1-3 kartofler i krukker. Små frugttræer (podet på svagtvoksende grundstammer) Krydderurter som persille, mynte og dild. Løg! Og hvidløg. Bønner!
2- græskar/squash. Tørketålende krydderurter som rosmarin, oregano og timian. Lavendel. Tomat. Salvie.

Desuden er der "Tallerkensmækker" (blomsterkarse), der fås i både klatrende og ikke klatrende udgaver- de er smukke og frodige. Solsikker fås også i mindre udgaver, der formentlig kan trives på 1-3. (Blomsten er spiselig med skarp karsesmag). Og karse! (De bliver ½ meter høje med hvide små blomster, derimod skal man ikke satse på at høste frø- der kommer ca. 8-10 pr plante. Men de er sjove at have!
Morgenfruer er også gode (blomsterbladene er spiselige).

Som det nok ses, gør jeg mest i krydderurter og blomster... ;-) og har have (og nogen få krukker- der står øst-sydøst)

Mvh
Tine

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. januar 2015 kl. 11.36

Rettelse: Det er ikke solsikker, der har karsesmag! :-D Men blomsterkarse (Tallerkensmækker!)

Mvh
Tine

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. januar 2015 kl. 11.50

Glemte både figen og druer til 2. De skal muligvis vinterdækkes og beskæres- det er ikke sikkert overboen bryder sig om dem.

(Sorry! Min mand er ved at sætte min nye tablet op- så jeg bliver afbrudt hele tiden :-) ).

Men emnet er ikke nemt at svare andet end meget generelt på, en sydvendt altan på 4. sal har et andet klima end, den på 1. Der er også noget om skygge og vindudsathed, der kan variere ganske meget! Dette er mine bud skudt fra hoften af- der er givetvis mange andre dejlige planter man kan have på altanen.
Jordbær kan man nok også have.

I et gammelt nummer af Haven (lille format) er der en artikel om en kendt journalists Nordvendte altanhave- han havde skisme mange ting groende! (Jeg orker ikke lige at lede efter nummeret, men jeg kan gøre det- hvis det er vigtigt!)

Hvorfor har du ikke nordvendte altaner med?

Mvh
Tine- igeeen!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 31. januar 2015 kl. 12.15

Mon ikke denne tomat er af interesse for folk med altaner. Den kan jo hænge i en ampel (hvis man har en altan ovenpå):
www.albinusfro.dk/shop/tomat-tumbling-tom-620p.html

Tine - forhåbentlig bygger man ikke mange nordvendte altaner. Læ er også afgørende.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kolja Rieffestahl, 1. februar 2015 kl. 15.27

Hej Tina og Freya
Tak for svar og links. Ja jeg tog ikke den nordvendte med fordi jeg antog at det ikke kan betale sig, men hvis der findes frodige nordvente altaner vil jeg meget gerne vide hvad det er man kan dyrke der.
Jeg er helt med på den enkelte altans mikroklima varierer - jeg er ude efter gode tommelfingerregler.
Tak for jeres hjælp
Kolja

Nyt svar til emnet »Egnede grøntsager til altanen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Egnede grøntsager til altanen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider