Forum

Altan-have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingrid P., 5. februar 2015 kl. 20.58

Hej

Jeg er fornylig flyttet ind i et kollegie værelse, og der har jeg en lille altan. Jeg har gået lidt rundt med tanken om at prøve at plante noget der ude, men ved ikke hvad det kunne være, da jeg ikke har meget erfaring med det.
Jeg tænker jordbær vil jeg gerne prøve, og måske nogle blomster.

Har I nogle gode råd til hvad jeg kan prøve at plante, og evt. når jeg skal begynde.

Min altan vender iøvrigt imod syd.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 5. februar 2015 kl. 21.24

Jeg synes, det ville være oplagt at prøve med tomater. Der findes masser tomatsorter, du kan have i store krukker. Krydderurter er også noget du kan have fornøjelse af i din dagligdag. Og selvfølgelig, som du selv skriver, blomster. Masser af sommerblomster kan dyrkes i potter. Men der skal selvfølgelig gå et par måneder endnu :-)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. februar 2015 kl. 22.09

Kartofler i spande er også en mulighed. Lægges nu og sættes ud på altanen i starten af marts alt efter vejret. Høstklare sidst i april.
Krydderurter er også helt fint.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 15.34

"Blomsterkarse" er meget taknemmelig på altan, der findes klatrende sorter. Desuden solksikke- (vælg en lav sort med flere blomstrende "grene"). Af krydderurter: Timian og salvie er ret ligeglade med miljøet- og mynte. Derimod vil rosmarin have det tørt- og oregano noget mere vådt.

Andre blomster kan være morgenfruer (blomsterbladene er spiselige), de gror udmærket- er kønne- og man kan høste frø af dem. Ellers er reseda en duftende (ikke specielt prangene) blomst, der dufter rigtig dejligt sødt. (Som bolsjer!)- den er tidlig. Lavendel er senere. (Lavendel kan tørres og lægges i skuffen med sengetøj).

Tagetes er også god i relativ tør jord- fås med appelsinduft. Og så er der duftgeranier...

Mvh
Tine- hvis have-interesser er rettet mod dufte

Nyt svar til emnet »Altan-have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Altan-have

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider